Google Analytics vs. Matomo Gerelateerde artikelen Wat kunnen we voor jou betekenen?

Matomo, een alternatief voor Google Analytics?

Google Analytics is een erg populaire tool voor het meten van de bezoekersstatistieken. Google Analytics heeft een gratis pakket, eenvoudige installatie, gebruikersvriendelijkheid en makkelijke integratie met andere Google diensten. Maar het gebruiken van Google Analytics heeft ook zijn nadelen, waardoor het voor sommige bedrijven een logische keuze is om Matomo als alternatief te gebruiken. 

Wat is Matomo (voorheen Piwik)? 

Matomo is een open-source softwarepakket om bezoekersstatistieken op te vragen. In tegenstelling tot Google Analytics hebben gebruikers volledige controle over de verzamelde gegevens, die worden opgeslagen in een database op een eigen serverruimte. De grafieken in Matomo zijn vergelijkbaar met die van Google Analytics. 

Wat weet Google allemaal van jou? 

De belangrijkste reden waarom bedrijven overstappen naar Matomo heeft te maken met de privacy. Wat weet Google allemaal van jou? Bij Google Analytics betaal je in feite met data. In ruil voor de bezoekersstatistieken, geef je alle gegevens van je bezoekers aan Google. Vooral voor (semi-)overheidsdiensten en andere publieke organisaties is het niet wenselijk om gegevens inzichtelijk te maken voor externe partijen, zoals Google. Daarnaast komt het privacy vraagstuk steeds meer onder de aandacht en ook jouw klanten raken zich steeds meer bewust van hun rechten. Matomo wordt op je eigen server geïnstalleerd. Hierdoor heb je de bezoekersstatistieken in eigen beheer, deel je geen gegevens met Google en voldoe je aan de cookiewetgeving.

Integratie met andere Google diensten

Voor veel bedrijven is Google Analytics de standaardoplossing voor het meten van bezoekersstatistieken. Ze zijn ermee bekend en gebruiken het al jaren. Daarnaast kan je Google Analytics makkelijk en gratis koppelen met andere diensten van Google. Door Google Analytics te koppelen met Google Ads krijg je een volledig beeld van je campagnes. Met Matomo is het ook mogelijk om Google Ads te koppelen, alleen moet je hiervoor betalen. Veel bedrijven gebruiken Google Tag Manager om alle tracking pixels in te zetten en te beheren. Matomo heeft een eigen Tag Manager, maar ook hiervoor moet je betalen. De zoekwoorden uit Google Search Console, voor de analyse van organische zoekresultaten, kan je wel gratis importeren in Matomo. 

Conclusie

Beide tools hebben hun sterke en zwakke punten. Als het voor jou bedrijf niet wenselijk is om gegevens inzichtelijk te maken voor Google, is Matomo een betere optie. Waar je dan weer rekening mee moet houden, is dat de gratis versie van Matomo minder functionaliteit bevat dan de gratis versie van Google Analytics. Om Google Ads te koppelen en gebruik te maken van de Matomo Tag Manager moet je de premium variant aanschaffen. De premium variant van Matomo is wel redelijk betaalbaar vergeleken de premium variant van Google Analytics. 

Hulp nodig met analyseren van statistieken? 

Door technische expertise te combineren met kennis van online marketing kunnen we jou adviseren hoe jouw website (nog) beter kan presteren. Met onze dienst 'True Insights' word je iedere maand op de hoogte gehouden hoe jouw website deze maand heeft gepresteerd vergeleken met de vorige periode. Neem contact met ons op voor meer informatie over de abonnementen en om het voorbeeldrapport aan te vragen. 

True Insights

Wat kunnen we voor jou betekenen?

Contact

Zoeken