+31 (0)33 247 1227

Zoeken

Wat is Google Search Console?

Google Analytics en Google Ads zijn de twee meest gebruikte tools van Google, maar volgens ons wordt Google Search Console nog veel te weinig gebruikt. Al helemaal als het gaat om SEO, kan Google Search Console je helpen om nog hoger in de zoekresultaten te komen staan. Google Analytics geeft je inzicht in het gedrag van je bezoekers op je website, Google Search Console toont de zichtbaarheid van je website op Google.

De functies van Google Search Console

Google Search Console is voorzien van verschillende onderdelen. We lopen een paar even met je langs, zodat je de basis van Google Search Console leert kennen!

Prestaties

Onder het kopje ‘Prestaties’ zie je de huidige resultaten van je website, er zijn verschillende filters die je kan toepassen op de resultaten. Zo kan je onder andere instellen waarop je gevonden wilt worden (web, afbeelding, video of nieuws) en over welke tijd je de resultaten wilt zien. Let er wel op, dat je alleen de gegevens kan inzien vanaf het moment dat je een account hebt gemaakt.

Ook kan je precies zien op welke zoekwoorden al je gevonden wordt, dit kunnen zelfs zoekwoorden zijn waarvoor je niet eens SEO hebt toegepast op je website. Je ziet op welke pagina’s ze dan binnen komen, de landen en op welk apparaat (mobiel, desktop of tablet) ze binnen komen.

URL inspectie

Met de URL inspectie kan je specifieke URL’s analyseren. Zo kan je zien of de pagina wordt opgenomen in de index van Google, maar het kan ook zijn dat Google de pagina niet kan crawlen. Mocht dat zo zijn, dan staat dat hier ook vermeld. Er worden dan oplossingen aangeboden, waardoor je webpagina wel gecrawld kan worden. Ook zie je of er andere technische problemen zijn en of je URL mobiel vriendelijk is.

Indexdekking

Onder het kopje Indexdekking zie je een overzicht van alle geïndexeerde pagina’s. Hier worden errors weergegeven wanneer Google een webpagina niet kan indexeren. En je ziet precies hoeveel pagina’s er worden opgenomen in de index en welke niet.

Het is net iets technischer dan de andere onderdelen, maar het is wel belangrijk om dit ook regelmatig te controleren. Als Google je website niet kan indexeren, dan wordt je niet getoond in de zoekresultaten en schrijf je content voor ‘niks’.

Mocht er problemen zijn met het indexeren van je website en er zelf niet veel verstand van hebben, klop dan even aan bij je webbouwer. Zij kunnen je hier vast mee helpen!

Sitemap

Een sitemap wordt gezien als een routekaart door je website, eens in de zoveel tijd komt de crawler van Google je website bekijken. De crawler komt langs om nieuwe pagina’s op te nemen in de index van Google. Met een sitemap help je de crawler een beetje door de route uit te stippelen. Zonder sitemap is het mogelijk dat de crawler bepaalde pagina’s niet kan vinden.

Grote kans dat je CMS-systeem een plug-in heeft die automatisch een sitemap kunnen indienen. Als dit niet zo is, dan kan je je webbouwer vragen een sitemap aan te maken. Deze URL voeg je toe in Google Search Console, zodat Google je belangrijkste pagina’s zonder problemen kan indexeren.

Zo zet je Google Search Console in voor SEO

Nu je Google Search Console kent, leggen we je uit hoe je het kan gebruiken voor SEO. Het is natuurlijk belangrijk om al een aantal maanden een account te hebben. Zo heb je meer inzicht in welke zoekwoorden je op dit moment gevonden wordt. Hoe langer je Google Search Console account actief is, hoe beter!

1. Verbeter je huidige positie in de zoekresultaten

In Performance kan je dus zien op welke zoekwoorden je al gevonden wordt. Je ziet hier de klikken, impressies, CTR en positie.

Wij raden je aan om te kijken naar zoekwoorden waar je al redelijk goed op scoort, maar waar je nog hoger in de zoekresultaten wilt komen staan. De meeste mensen klikken namelijk alleen op de bovenste twee resultaten. Kijk eens even naar zoekwoorden met een positie tot en met plaats 8, met een beetje meer moeite kan je waarschijnlijk nog meer klanten naar je website halen!

Klik op het zoekwoord die je wilt verbeteren en klik vervolgens op ‘pagina’ naast ‘zoekwoord’. Je ziet nu om welke pagina(‘s) het gaat. Deze pagina’s kan je dus nog beter laten scoren door SEO. Hoe doe je dit? Wij hebben een blog geschreven waar wij uitgebreid uitleggen hoe je je SEO kan verbeteren. Bekijk de blog ‘Gratis SEO checklist om hoger in Google te komen’ om te weten hoe je deze pagina’s nog beter kan ranken.

2. Update pagina's die organisch verkeer verliezen

Een webpagina die op dit moment goed rankt, betekent niet dat het altijd goed blijft scoren in de zoekresultaten. In Google Search Console kan je zien welke pagina’s een daling hebben in organisch verkeer.

Hoe doe je dit?

  1. Ga naar Perfomance en toon alleen de totaal aantal clicks
  2. Stel de datum in op afgelopen 6 maanden en vergelijk met de periode ervoor
  3. Ga in de tabel eronder naar ‘Pages’
  4. Filter de resultaten, zodat de negatieve verschillen worden getoond
  5. Klik op de zoekwoorden om te zien om welke zoekwoorden het gaat

Bekijk of deze pagina’s aan een update toe zijn of niet meer relevant zijn. Als de pagina niet meer relevant is kan je het verwijderen, anders moet je de pagina updaten. Zo blijf je je positie in Google behouden of misschien wel nog hoger.

Let op! Berichten die seizoensgebonden zijn maken hier natuurlijk een uitzondering op. Het is logisch dat een post over de mooiste stranden in Europa het rond de zomerperiode beter doet dan in de winter.

3. Optimaliseer zoekwoorden waarop je gevonden wordt

Er bestaat een kans dat je op zoekwoorden gevonden wordt waar je je nog niet op richt. Ze komen misschien wel terecht op een pagina die je nog niet hebt geoptimaliseerd voor de zoekopdracht. Maak hiervoor een passende landingspagina, zodat de bezoekers op een pagina terechtkomen die volledig aansluit op hun zoekopdracht. Zo blijven je bezoekers langer op je website en heb je de mogelijkheid om je conversie te verhogen.

4. Verbeter de zoekwoorden met een hoge positie en lage CTR

Zoekwoorden met een hoge positie in Google waar weinig verkeer op binnenkomt, zijn interessant. Deze pagina’s hebben veel potentie om meer bezoekers naar binnen te halen, door alleen al de meta titel en beschrijving aan te passen. Zorg er met de meta titel en beschrijving voor dat de bezoekers nieuwsgierig worden naar je pagina. Verwerk er bijvoorbeeld een USP of een CTA in.

Zo vind je zoekwoorden met een hoge positie en lage CTR:

Ga naar de ‘Performance’ pagina en bekijk de zoekwoorden waar je een hoge ranking hebt. Gemiddeld is een CTR tussen de 3% en 13% (of zelfs hoger) goed. Val je onder dit percentage, kijk dan even of je wat kan aanpassen in de meta titel en/of omschrijving. Let er wel op dat er grote verschillen kunnen zitten in de gemiddelde CTR. Het kan maar zo zijn dat je pagina wordt getoond in een SERP met veel advertenties en rich snippets.

5. Dien een nieuwe of gewijzigde pagina in voor indexering

Wanneer je een pagina hebt aangepast of juist een nieuwe pagina hebt aangemaakt, wil je natuurlijk zo snel mogelijk te zien zijn in de zoekresultaten. Vaak duurt het even voordat de crawler van Google langs komt, zodat je in de index van Google komt te staan. Op Google Search Console kan je deze pagina’s indienen voor indexering. De URL wordt dan aangeboden aan Google, zodat de crawler eerder langs komt. Dit kan je doen onder het kopje ‘URL inspection’.

Verbeter je vindbaarheid in Google!

Heb jij al een account bij Google Search Console? Het is eigenlijk een onmisbare tool voor zoekmachine-optimalisatie! Er zijn veel tools die je kunnen helpen bij SEO. Google Search Console is misschien niet de meest makkelijke tool, maar als je het eenmaal snapt kan je er veel uit halen. Neem dus zeker even de tijd om het te begrijpen! Veel betaalde tools vertellen je namelijk vaak hetzelfde, maar dan met een gebruiksvriendelijkere interface.

True People Kennisbank

SEO

SEO

Wat is SEO?

SEO staat voor Search Engine Optimization, zoekmachineoptimalisatie in het Nederlands. SEO draait om het organisch vindbaar maken van je website in zoekmachines als Google. Google toont niet willekeurig een paar websites die bovenaan in de zoekresultaten komen te staan. Hier hangen veel factoren aan vast. Dit noemen we rankingsfactoren.

Wil je meer weten over hoe je hoger in de zoekresultaten komt te staan? In onze gratis SEO checklist staan veel tips om bovenaan in de Google te komen staan.

Google Search Console

Google Search Console

Wat is Google Search Console? Met Google Search Console heb je meer inzicht in de aanwezigheid van je website in de zoekresultaten van Google. Dit is een gratis dienst van Google, wat eerst bekend stond als ‘’Webmaster tools’’ of ‘’Webmaster hulpprogramma’s’’. Google Search Console wordt gebruikt voor het verbeteren van je positie in de zoekresultaten en online zichtbaarheid.

Wat kan je met Google Search Console?

Index report – Hier zie je welke pagina’s google wel en niet heeft opgenomen in zijn index.

Overview – Een overzicht van de algemene prestaties van je website.

URL inspection – Ontdek de huidige indexeringsstatus, AMP-fouten of fouten in gestructureerde gegevens van een precifieke URL.

Performance report: Bekijk hoe je pagina’s presteren.

Link report: Een overzicht van interne en externe linkjes. Bekijk onder andere naar welke pagina’s het meest zijn gelinkt.

CMS systeem

CMS systeem

Wat is een CMS systeem?

CMS is een afkorting voor Content Management System. Bijna elke website heeft een CMS systeem, hiermee kan je je website makkelijk en snel voorzien van content, zonder dat je de kennis nodig hebt van een programmeertaal. Zo kan je afbeeldingen toevoegen en veranderen, maar ook een blogbericht toevoegen aan je website.

Voorbeelden van een CMS systeem

Je hebt vast wel eens van één van deze 4 populaire CMS systemen gehoord: Umbraco, Joomla, Wordpress en Wordpress. Elk CMS systeem heeft weer zijn eigen voordelen. Wij bouwen zelf websites in Umbraco. Met Umbraco is maatwerk mogelijk, waardoor je wel een extern bedrijf nodig hebt die de programmeertaal kan. Na het vormgeven van de website is het mogelijk om zelf content in te voeren in het CMS systeem.

URL

URL

Wat is een URL?

URL staat voor Uniform Resource Locator, het is een andere benaming voor webadres. Elke webpagina of bestand op het internet heeft zijn eigen URL. Wanneer je een URL intypt in de adresbalk, dan kom je op de pagina terecht die gelinkt is naar die URL.

Hoe ziet een URL eruit?

Als voorbeeld heb ik even een URL gepakt van onze website: https://www.truepeople.nl/diensten/ontwikkeling/umbraco-cms

  • Https:// - Vaak zie je HTTP of HTTPS voor een URL staan. HTTP is het protocol dat nodig is om websites te kunnen bekijken op het internet. HTTPS geeft aan dat het een beveiligd webadres is, dit is ook beter voor SEO.
  • www.truepeople.nl – Dit is de domeinnaam van je website, dit leidt altijd naar je homepage.
  • /diensten/ontwikkeling - geven submappen van de website aan. Je zit nu in de submap diensten, waaronder weer de submap ontwikkeling valt.
  • /umbraco-cms – Dit is een pagina onder de submap /ontwikkeling

Hoe verder je doorklikt vanaf een pagina, hoe langer de URL vaak wordt. Je gaat namelijk van de homepage naar een submap, naar een pagina, dit zie je terug in de URL.

404- pagina Wanneer je op een 404-pagina komt, betekent dit dat je op een link hebt geklikt die niet (meer) bestaat. Wanneer de beheerder van een website een aanpassing maakt in de URL en de link blijft verwijzen naar de oude URL, kan dit voorkomen. Deze link wil je dat verwijderen of 301 redirecten, want veel 404-pagina’s zijn niet goed voor je SEO.

Organisch verkeer

Organisch verkeer

Wat is organisch verkeer?

Organisch verkeer, zijn bezoekers die op je website zijn gekomen via de niet betaalde zoekresultaten in een zoekmachine (SERP). Organisch zoekverkeer op je website verhogen, doe je door je website te optimaliseren voor de zoekmachines (SEO).

Wanneer je je statistieken bekijkt in Google Analytics, kan je inzien hoeveel organisch verkeer er op je website komt. Ook zie je op welke pagina’s ze binnen komen. Aan de hand van deze data weet je dus welke pagina’s hoog in de zoekresultaten staan.

Zoekwoordenonderzoek

Zoekwoordenonderzoek

Wat is een zoekwoordenonderzoek?

Een zoekwoordenonderzoek is een essentiële eerste stap die je maakt bij zoekmachine-optimalisatie. Met een zoekwoordenonderzoek, doe je onderzoek naar welke woorden je doelgroep zoekt in de zoekmachine en hoeveel concurrentie er op een zoekwoord zit. Het liefst wil je zoekwoorden gebruiken, waar niet veel concurrentie op zit. Hoe meer concurrentie, hoe lastiger het is om bovenaan in de resultatenpagina te komen staan.

Aan de hand van de analyse, kies je een zoekwoord voor de nieuwe content die je gaat schrijven. Dit zoekwoord verwerk je in de tekst, zo weet Google precies waar je pagina over gaat en kan hij je de juiste plek geven in de zoekresultaten. Naast een zoekwoord, zijn er nog meer specificaties waaraan je pagina moet voldoen om hoog in de zoekresultaten te komen staan.

Download hier de gratis SEO checklist, om hoger in Google te komen staan.

Zoekwoordenonderzoek tools

Wij maken zelf altijd gebruik van de zoekwoordplanner van Google, dit is een gratis tool van Google zelf. Hier zie je het zoekvolume van een zoekwoord, de concurrentie, maar ook hoeveel een zoekwoord kost op het moment dat je gaat adverteren. Ook geven ze suggesties voor vergelijkbare zoekwoorden.

Conversie

Conversie

Wat is conversie?

Conversie betekent dat bezoekers op jouw website de actie ondernemen die jij wilt dat ze maken. Wanneer jij een website hebt, heb je dat vaak met een reden. Het kan zijn dat mensen via jouw webshop producten kopen, tickets voor een evenement of zich inschrijven voor een seminar. Dit zijn allemaal conversies die kunnen plaatsvinden op je website. Het is niet persé van belang dat een conversie direct geld oplevert. Als jij een actie voor ogen hebt zonder dat het je direct wat opbrengt, dan kan dit ook een conversie zijn. Bijvoorbeeld het inschrijven op de nieuwsbrief of het downloaden van een gratis e-book.

Wanneer een conversie direct omzet opbrengt, noem je dit een macro conversie. Als de conversie niet gelijk geld oplevert, dan noem je dit een micro conversie.

CTA

CTA

Wat betekent CTA?

CTA staat voor Call To Action. In het Nederlands vertaald: Oproep tot actie.

Wanneer je een CTA toevoegt aan een webpagina, is dat de belangrijkste actie na het lezen van de pagina. Bedenk dus eerst wat je wilt bereiken met je website/pagina. Wat zijn je conversie doelen? Wil je dat bezoekers contact met je organisatie opnemen? Maak dan een CTA met een tekst dat ze contact kunnen opnemen. Plaats je dit in een button met een opvallende kleur, dan zal er ook sneller op geklikt worden.

Voorbeelden van belangrijke acties op een webpagina:

  • Contact opnemen
  • Downloaden van het e-book
  • Product in je winkelwagen stoppen
  • Invullen van een formulier
  • Video afspelen

Een CTA knop kan je meerdere keren terug laten komen op dezelfde pagina. Zorg er wel voor, dat het allemaal om dezelfde actie draait. Plaats bijvoorbeeld een CTA-button aan de bovenkant van de pagina, maar ook beneden.

SERP

SERP

Wat is een SERP?

SERP staat voor Search Engine Results Page, het is de pagina waar alle zoekresultaten van een zoekmachine komen te staan. SERP is meestal opgebouwd uit betaalde resultaten (advertenties) en gratis resultaten (organisch). Advertenties staan boven de organische zoekresultaten.

Bijna iedereen wilt graag zo hoog mogelijk in de SERP komen te staan, dit kan je bereiken door zoekmachineoptimalisatie (SEO). Dit is gratis, maar de effecten zul je pas op lange termijn zien. Door te adverteren (SEA) sta je direct bovenaan de SERP van een bepaald zoekwoord.

Blogs Dit vind je wellicht ook interessant

Bekijk alle blogs

Gratis SEO checklist om hoger in Google te komen

Download de gratis SEO checklist! Dé handleiding om gegarandeerd hoger in Google te komen staan, inclusief complete uitleg in onze blog!

Lees meer

6 SEO trends voor in 2022

Artificial Intelligence, we ontkomen er écht niet meer aan. Dat blijkt maar weer uit de SEO trends van 2022. Google wordt steeds slimmer door machine learning en wij moeten meer ons best doen om hoog in de zoekresultaten te komen staan. Wij hebben de nieuwste SEO trends van 2022 op een rijtje gezet, inclusief tips hoe jij hierop kan inspelen!

Lees meer

11 veelgemaakte SEO fouten

Er zijn veel blogs over wat we wel moeten doen om de SEO op websites te optimaliseren, maar wat moet je nou eigenlijk echt NIET doen? In deze blog benoemen we 11 veelgemaakte fouten wat betreft SEO, zodat je website hoger kan scoren in zoekmachines.

Lees meer

Wat is on page SEO en hoe optimaliseer je het?

Het doel van SEO (zoekmachine optimalisatie) is; meer bezoekers naar de website trekken door een hogere positie te verkrijgen in de zoekmachines. Hoe hoger je in Google staat, hoe beter je zichtbaar bent voor het online verkeer. Zo is het belangrijk dat de techniek, content en autoriteit goed op orde zijn, de 'on page SEO' dus. In deze blog lees je tips en tricks om on page SEO te optimaliseren.

Lees meer
Bekijk alle blogs

Kies voor True People en creëer impact met je digitale oplossing.

Neem contact op

Snel naar

Volg ons

62054708NL854620345801NL66RABO0103888195