+31 (0)33 247 1227

Zoeken

Wat is on page SEO?

SEO is een afkorting van Search Engine Optimization. Het heeft te maken met alle processen die meewerken aan het organisch hoger scoren van een webpagina in een zoekmachine zoals Google of Bing. Met een geoptimaliseerde SEO wordt dus je website hoger getoond bij zoekopdrachten in zoekmachines. Als je SEO goed gebruikt is het mogelijk om meer bezoekers te trekken naar de gewenste pagina. Veel bedrijven zijn afhankelijk van SEO, omdat ze nieuwe potentiële klanten binnen moeten halen via het digitale verkeer.

On page SEO is het optimaliseren van verschillende onderdelen binnen een pagina om vervolgens zo goed mogelijk te scoren op een zoekwoord die vooraf is bepaald. Kort gezegd is het, het aanpassen van de content, autoriteit en techniek van een pagina om die zo hoog mogelijk in de resultaten te laten zien. SEO bestaat uit verschillende onderdelen in een vaste volgorde:

  1. Techniek: Dit heeft te maken met snelheid, mobiele weergave, sitemap et cetera.
  2. Content: Hierbij wordt er gekeken naar tekst, afbeeldingen en video.
  3. Autoriteit: In dit onderdeel wordt er gekeken naar interne links, externe links et cetera.

Verschil tussen on page en off page SEO

De naam verklapt het al: off-page SEO draait om de factoren die niet direct zichtbaar zijn op je pagina of zelfs je website. Bij off-page SEO heb je een andere websites nodig om je ranking positief te beïnvloeden (voornamelijk linkbuilding, maar ook gastbloggen). Door je content te promoten op sociale platformen, linken andere websites naar die van jou. Er is echter geen garantie dat de content ook gedeeld wordt of daadwerkelijk backlinks opleveren. Op een off-page SEO heb je dus relatief weinig invloed vergeleken met een on page SEO aangezien je daar alles zelf in handen hebt.

On page SEO optimaliseren

Er zijn verschillende elementen op een webpagina die je kan optimaliseren om beter vindbaar te worden in zoekmachines:

On page SEO tools die je helpen

Er zijn tools beschikbaar die je kunnen helpen om je pagina te controleren. Wij hebben drie tools voor je op een rijtje gezet:

Kennisbank

True People Kennisbank

Ken je een begrip niet? Wij leggen het je uit!

SEO

SEO

Wat is SEO?

SEO staat voor Search Engine Optimization, zoekmachineoptimalisatie in het Nederlands. SEO draait om het organisch vindbaar maken van je website in zoekmachines als Google. Google toont niet willekeurig een paar websites die bovenaan in de zoekresultaten komen te staan. Hier hangen veel factoren aan vast. Dit noemen we rankingsfactoren.

Waarom is SEO belangrijk?

SEO zorgt voor gratis organisch verkeer naar je website. SEO kan je zien als een reclamebord die voor je winkel staat in de winkelstraat. Het verleidt je bezoekers om binnen komen in de winkel. Hoe beter je SEO, hoe groter en opvallender je reclamebord. Meer mensen zullen hierdoor je winkel in gaan. In onze blog 'Waarom is SEO zo belangrijk' lees je hier nog meer over.

Hoger in Google met SEO

Wil je meer weten over hoe je hoger in de zoekresultaten komt te staan? In onze gratis SEO checklist staan veel tips om bovenaan in de Google te komen staan.

Zoekmachine

Zoekmachine

Wat is een zoekmachine?

De meest gebruikte zoekmachine die er is, is Google. Dit is een interactieve website, waar je door middel van een zoekopdracht een webpagina op het internet kan zoeken. Zoek je bijvoorbeeld naar ‘Internetbureau Amersfoort’, dan krijg je in de SERP alle internet bureaus uit Amersfoort te zien.

Google heeft een crawler, die elke seconde van de dag het internet afstruint naar nieuwe of bewerkte webpagina’s. Al deze pagina’s neemt hij op in de index, waardoor jouw website ook kans maakt om in de zoekresultaten van de zoekmachine te staan.

Bovenin de zoekresultaten staan gaat helaas niet zomaar, hiervoor moet je zoekmachine-optimalisatie (SEO) toepassen op je website. Wij hebben een gratis SEO-checklist gemaakt, die je kunnen helpen met de SEO van jouw website!

Linkbuilding

Linkbuilding

Wat is linkbuilding?

Linkbuilding is een manier om je website/webpagina hoger te laten scoren in de zoekresultaten op Google. Met linkbuilding probeer je relevante websites te laten verwijzen naar jouw website. Google hecht dan meer waarde aan jouw website, waardoor je automatisch hoger in de zoekresultaten komt.

Met linkbuilding gaat het niet om het krijgen van zoveel mogelijk links, maar om het krijgen van waardevolle links. Een link van een website met 1000 bezoekers per dag, is meer waard dan een link van een website met 2 bezoekers per dag.

Linkprofiel opbouwen

Linkbuilding betekent dus dat je de links naar je website aan het opbouwen bent. Dit kan intern of extern. Hoewel externe linkbuilding meer effect heeft op de zoekresultaten, is interne linkbuilding ook essentieel. Met externe linkbuilding ontvang je linkjes buiten je eigen website om. Met interne linkbuilding plaats je linkjes naar de belangrijkste pagina van je website.

URL

URL

Wat is een URL?

URL staat voor Uniform Resource Locator, het is een andere benaming voor webadres. Elke webpagina of bestand op het internet heeft zijn eigen URL. Wanneer je een URL intypt in de adresbalk, dan kom je op de pagina terecht die gelinkt is naar die URL.

Hoe ziet een URL eruit?

Als voorbeeld heb ik even een URL gepakt van onze website: https://www.truepeople.nl/diensten/ontwikkeling/umbraco-cms

  • Https:// - Vaak zie je HTTP of HTTPS voor een URL staan. HTTP is het protocol dat nodig is om websites te kunnen bekijken op het internet. HTTPS geeft aan dat het een beveiligd webadres is, dit is ook beter voor SEO.
  • www.truepeople.nl – Dit is de domeinnaam van je website, dit leidt altijd naar je homepage.
  • /diensten/ontwikkeling - geven submappen van de website aan. Je zit nu in de submap diensten, waaronder weer de submap ontwikkeling valt.
  • /umbraco-cms – Dit is een pagina onder de submap /ontwikkeling

Hoe verder je doorklikt vanaf een pagina, hoe langer de URL vaak wordt. Je gaat namelijk van de homepage naar een submap, naar een pagina, dit zie je terug in de URL.

404- pagina Wanneer je op een 404-pagina komt, betekent dit dat je op een link hebt geklikt die niet (meer) bestaat. Wanneer de beheerder van een website een aanpassing maakt in de URL en de link blijft verwijzen naar de oude URL, kan dit voorkomen. Deze link wil je dat verwijderen of 301 redirecten, want veel 404-pagina’s zijn niet goed voor je SEO.

Blogs Dit vind je wellicht ook interessant

Bekijk alle blogs

11 veelgemaakte SEO fouten

Er zijn veel blogs over wat we wel moeten doen om de SEO op websites te optimaliseren, maar wat moet je nou eigenlijk echt NIET doen? In deze blog benoemen we 11 veelgemaakte fouten wat betreft SEO, zodat je website hoger kan scoren in zoekmachines.

Lees meer

Vijf redenen om je interne zoekfunctie te optimaliseren

Bezoekers verwachten een zoekfunctie die snel met relevante resultaten komt, maar voldoet jouw interne zoekfunctie ook aan deze verwachtingen? Wij geven je vijf redenen om de zoekfunctie op je website te optimaliseren.

Lees meer

Conversie verhogen met website personalisatie

Personalisatie is klantgerichte marketing die op het juiste moment op de juiste plaats de juiste informatie aan de juiste persoon biedt. Met website personalisatie kan je als marketeer content veel dichter bij de wensen en behoeften van bezoekers brengen. Door relevante en persoonlijke content bouw je een band op met je doelgroep, zodat ze uiteindelijk gaan converteren.

Lees meer

Hoe voer je een zoekwoordenonderzoek uit?

Een website die goed vindbaar is via zoekmachines zorgt ervoor dat er veel meer bezoekers naar je website komen. Maar hoe zorg je ervoor dat je website goed zichtbaar is in zoekmachines? Wij leggen je uit wat een zoekwoordenonderzoek is, waarom dit zo belangrijk is en hoe je een zoekwoordenonderzoek uitvoert.

Lees meer

9 conversie killers op je website

Het is zonde om conversie killers op je website te hebben zonder dat je dit door hebt. Conversie killers ondermijnen namelijk de conversieratio en zorgen ervoor dat bezoekers de website eerder verlaten. Denk bijvoorbeeld aan vervuilde pagina’s, te lange conversiepaden, te lange laadtijd en gebrek aan gebruiksvriendelijkheid. Bekijk deze 9 conversie killers en voorkom omzetverlies!

Lees meer
Bekijk alle blogs

Kies voor True People en creëer impact met je digitale oplossing.

Neem contact op

Snel naar

Volg ons

62054708NL854620345B01NL66RABO0103888195