+31 (0)33 247 1227

Zoeken

Wat is een heatmap van je website?

Een heatmap is een visueel overzicht van de statistieken van een webpagina, weergegeven in verschillende ‘temperaturen’. Zo kan je zien wat het gedrag is van bezoekers op je website. Je ziet onder andere waar bezoekers het meest op klikken en hoe ver ze naar beneden scrollen op je webpagina. Ideaal om te achterhalen of er nog kansen liggen bij het verbeteren van je conversieratio.

Je kent vast wel de temperatuurkaarten van het weerbericht. Een heatmap ziet er eigenlijk hetzelfde uit, dan niet met een kaart van Europa, maar van je eigen website. Hoe warmer de ‘temperatuur’, hoe meer mensen erop hebben geklikt in het geval van een heatmap of door hebben gescrollt in het geval van een scrollmap. Wat dat is, leg ik je nu uit!

Hoe werken heatmaps?

Als je een heatmap instelt voor bijvoorbeeld je productpagina, dan wordt er bij elke bezoeker een meting uitgevoerd. Afhankelijk van wat je wilt meten, wordt het gedrag van alle bezoekers met een warmtebeeld aangegeven. Het is een tool die veel gebruikt wordt om de conversie op websites te optimaliseren.

Heatmaps gebruik je om te kijken of je website wordt gebruikt zoals het bedoeld was bij het ontwerpen ervan. Zo kom je erachter over bepaalde elementen op je website misschien wel verwarrend zijn of afleiden van het doel. Of misschien zijn je CTA’s helemaal niet sterk genoeg en wordt er minder vaak op geklikt dan je had gehoopt. Hier kom je allemaal achter door gebruik te maken van heatmaps.

Welke soorten heatmaps van je website zijn er?

Clickmap

Met een clickmap krijg je meer inzicht in het klikgedrag van bezoekers. Zo krijg je onder te weten waar het meest wordt geklikt op je website en of je CTA-buttons wel duidelijk genoeg zijn.

Scrollmap

Hier kijken we naar het scrollgedrag van je bezoekers. Hoe ver scrollen bezoekers over je pagina, dus is je pagina aansprekend genoeg of haken ze al snel af?

Movemap

Met een movemap kijken we naar de cursor (dus de muis) van de bezoeker. Hoe heeft deze zich over de website heen bewogen. Muisbewegingen zijn te vergelijken met eye-tracking.

Hoe maak je zelf heatmaps van je website?

Een heatmap stel je in door gebruik van een tool. Er zijn meerder online tools waarmee je je website kan analyseren. Vanwege privacy eisen is het wel belangrijk om hier toestemming voor te vragen bij de bezoekers van de website. Dit doe je doormiddel van cookies.

Hier twee voorbeelden van bekende heatmap tools:

Hotjar

Hotjar heeft een gebruiksvriendelijke interface, dat makkelijk te begrijpen is. Met Hotjar kan je Clickmaps, Scrollmaps en Movemaps aanmaken. Je kan een gratis versie gebruiken, maar ook upgraden naar betaalde versies. Afhankelijk van hoe uitgebreid en hoe vaak je het wilt gaan gebruiken.

Crazy Egg

Een andere populaire tool voor het maken van heatmaps. Zo heb je clickmaps, scrollmaps, maar ook confetti en overlay rapporten. Bij de confetti rapporten zie je elke losse, indivuele klikken en meer informatie over de gebruiker. En bij de Overlay rapporten zie een percentage van hoe vaak er op een bepaald element wordt geklikt. Crazy Egg is te gebruiken vanaf $29 per maand, maar kan je wel eerst 30 dagen gratis uitproberen.

Meer conversie op je website

Het toepassen van heatmaps kan dus een hulpmiddel zijn voor conversie-optimalisatie op je website. Haal jij nog niet voldoende conversie uit je website en heb je hier hulp bij nodig? Neem gerust contact met ons op! Wij zijn een internetbureau gespecialiseerd in het bouwen van Umbraco websites en webapplicaties, maar denken ook graag mee bij het optimaliseren van bestaande websites.

Kennisbank

True People Kennisbank

Conversie Optimalisatie

Conversie Optimalisatie

Wat is conversie optimalisatie?

Een conversie is een doel dat je wilt dat website bezoekers op je website uitvoeren. Door de conversieratio te berekenen, weet je hoeveel procent van jou bezoekers directe of indirecte omzet opleveren. Als dit een erg laag percentage is, kan je ervoor kiezen om conversie optimalisatie toe te passen.

Met conversie optimalisatie richt je je website zo in, waardoor er sneller conversie plaatsvindt. Dit doe je onder andere door CTA buttons toe te voegen en onnodige obstakels in je website weg te halen. Met conversie optimalisatie zorg je er eigenlijk voor dat je het je bezoeker zo makkelijk mogelijk maakt om over te gaan tot aankoop of contact.

Conversie

Conversie

Wat is conversie?

Conversie betekent dat bezoekers op jouw website de actie ondernemen die jij wilt dat ze maken. Wanneer jij een website hebt, heb je dat vaak met een reden. Het kan zijn dat mensen via jouw webshop producten kopen, tickets voor een evenement of zich inschrijven voor een seminar. Dit zijn allemaal conversies die kunnen plaatsvinden op je website. Het is niet persé van belang dat een conversie direct geld oplevert. Als jij een actie voor ogen hebt zonder dat het je direct wat opbrengt, dan kan dit ook een conversie zijn. Bijvoorbeeld het inschrijven op de nieuwsbrief of het downloaden van een gratis e-book.

Wanneer een conversie direct omzet opbrengt, noem je dit een macro conversie. Als de conversie niet gelijk geld oplevert, dan noem je dit een micro conversie.

Conversieratio

Conversieratio

Wat is conversieratio?

Conversieratio is de verhouding tussen de hoeveelheid bezoekers op je website en de behaalde conversies. Je wilt natuurlijk dat zoveel mogelijk bezoekers een bepaald doel uitvoeren. Over het algemeen is een conversieratio niet heel hoog, de gemiddelde conversieratio ligt onder de 5%. Je conversieratio meten kan op verschillende manieren. Google Analytics is hiervoor de meest bekende tool.

Hoe bereken je de conversieratio?

Om de conversieratio te berekenen gebruiken we de volgende som: Aantal behaalde doelen / aantal sessies x 100%.

Bijvoorbeeld Je webshop heeft de afgelopen maand 1200 bezoekers gehad. Hiervan hebben 110 mensen een bestelling geplaatst. De conversieratio is 110/1200 x 100% = 9,2%. Dus dat betekent dat 9,2% van je webshop bezoekers een bestelling hebben geplaatst.

CTA

CTA

Wat betekent CTA?

CTA staat voor Call To Action. In het Nederlands vertaald: Oproep tot actie.

Wanneer je een CTA toevoegt aan een webpagina, is dat de belangrijkste actie na het lezen van de pagina. Bedenk dus eerst wat je wilt bereiken met je website/pagina. Wat zijn je conversie doelen? Wil je dat bezoekers contact met je organisatie opnemen? Maak dan een CTA met een tekst dat ze contact kunnen opnemen. Plaats je dit in een button met een opvallende kleur, dan zal er ook sneller op geklikt worden.

Voorbeelden van belangrijke acties op een webpagina:

  • Contact opnemen
  • Downloaden van het e-book
  • Product in je winkelwagen stoppen
  • Invullen van een formulier
  • Video afspelen

Een CTA knop kan je meerdere keren terug laten komen op dezelfde pagina. Zorg er wel voor, dat het allemaal om dezelfde actie draait. Plaats bijvoorbeeld een CTA-button aan de bovenkant van de pagina, maar ook beneden.

Cookies

Cookies

Wat zijn cookies?

Veel websites maken gebruik van cookies. Wanneer je een website bezoekt, krijg je vaak een pop-up te zien dat de website cookies gebruikt en soms moet je hier toestemming voor geve. Een cookie slaat jouw geschiedenis van die website op, op je computer, mobiel of tablet. Wanneer een website gebruik maakt van cookies, kan het verschillende doeleinden hebben.

Wij leggen je graag de verschillende cookies uit en waarvoor die ingezet worden.

Functionele cookies

Functionele cookies zijn ervoor om een website beter te laten werken. Functionele cookies er bijvoorbeeld voor dat je inloggegevens opgeslagen blijven. Zo hoef je niet elke keer opnieuw in te loggen. Bij webshops blijven je producten in je winkelwagen zitten wanneer je de website verlaat en vervolgens weer opnieuw de website bezoekt.

Analytische cookies

Met analytische cookies wordt er gemeten wat de bezoeker op de website doet. Ze kunnen onder andere meten hoeveel bezoekers je website heeft, hoe vaak de website bezocht wordt en welke pagina’s bezoekers bekijken. Aan de hand van deze gegevens kunnen websites blijven verbeteren.

Tracking / volg cookies

Tracking cookies zijn de enige cookies waar toestemming voor gegeven moet worden door de bezoeker. Als je deze cookies accepteert op een website dan geef je toestemming om je hele surfgedrag op het web te laten volgen. Vaak worden tracking cookies door adverteerders op een website geplaatst, waardoor ze gerichte advertenties kunnen plaatsen door naar jouw surfgedrag te kijken.

Blogs Dit vind je wellicht ook interessant

Bekijk alle blogs

Conversie verhogen met A/B testen

A/B testen is een belangrijk onderdeel binnen online marketing. Dit kan je doen op je website, maar ook bij nieuwsbrieven, social media advertenties en Google Ads. Door A/B testen te doen, kun je zien dat kleine veranderingen op je website een grote impact maken en kunnen leiden tot meer conversie. Benieuwd wat een A/B test is en hoe je dit kan doen? Lees snel verder!

Lees meer

29 tips om conversie op je website te verhogen

Behaal jij niet genoeg conversie met je website? In dit artikel lees je 29 tips die jou gaan helpen om de conversie te verhogen. Download onze gratis interactieve checklist om aan te vinken welke punten je hebt uitgevoerd!

Lees meer

Verhoog conversie met uMarketingSuite

De uMarketingSuite is een makkelijk te gebruiken tool in het Umbraco CMS dat marketeers ondersteunt bij hun dagelijkse activiteiten. De tool bevat diverse functies die bijdragen aan het verhogen van conversie.

Lees meer
Bekijk alle blogs

Kies voor True People en creëer impact met je digitale oplossing.

Neem contact op

Snel naar

Volg ons

62054708NL854620345B01NL66RABO0103888195