+31 (0)33 247 1227

Zoeken

Wat is data analyse?

Om een data analyse te kunnen maken, is het eerst belangrijk om te weten wat dit precies is. Op een website gebeuren bepaalde activiteiten. Deze activiteiten bestaan uit onder andere het bezoeken van de website, het bekijken van pagina’s en het klikken op buttons. Dat wordt allemaal gedaan door de website bezoekers. Deze activiteiten bij elkaar zijn de data. Om conclusies te kunnen trekken vanuit deze data, is er onderzoek nodig: het analyseren van de data.

Waarom is data analyse belangrijk?

Een website is gebouwd met een bepaald doel, voor een bepaalde doelgroep. Om te kunnen begrijpen of de website dit doel nastreeft en waarom (niet), is het nodig om onderzoek te doen. De verschillende data die vanuit de website komt, is zeer waardevol voor het optimaliseren van de site en zo het vooropgestelde doel te behalen. Het hebben van een goede website vraagt immers om continue aanpassingen. Het best is om deze aanpassingen te baseren op uitvoerig onderzoek. Zo kan je jouw website zo goed mogelijk optimaliseren voor jouw doel en doelgroep.

1. Verzamel data

Het analyseren van data begint bij het verzamelen van data. Dit kan met behulp van verschillende tools. Er zijn zowel gratis als betaalde tools beschikbaar. Deze tools verzamelen de data vanuit jouw website en hiermee kan je inzicht krijgen in de activiteiten op de site. Hieronder vind je een overzicht van de data tools die wij veel gebruiken:

2. Breng het doel, de doelgroep en het verwachte resultaat in kaart

Voordat je begint met het analyseren is het belangrijk om een aantal dingen in kaart te brengen, zoals het doel, de doelgroep en de verwachte resultaten.

Wat is het doel van de website?

Bij het maken van de website is er een bepaald doel gesteld. Waarom is deze website gemaakt? Wat wilde je bereiken? Wellicht zijn er zelfs subdoelen opgesteld om dit hoofddoel te bereiken. Deze doelen zijn goed om te gebruiken als leidraad bij de analyse. Het geeft je een richting in waar je moet zoeken.

Wie is de doelgroep?

Ook is er een doelgroep waarvoor de site is gemaakt. Om de juiste doelen te bereiken, moet de juiste doelgroep jouw website bezoeken. De website moet deze doelgroep dus aantrekken.

Wat zijn de verwachte resultaten?

Aan de hand van de (sub)doelen en doelgroep kan je een aantal verwachte resultaten formuleren. Komen de juiste bezoekers op de site en doen zij de dingen die je wilt dat ze doen?

3. Analyseer de performance van je website

Om een goede en gebruikersvriendelijke website te realiseren, is het van belang dat deze snel reageert. Bij het openen van een website mag dit niet langer duren dan een paar seconden. Een seconde te lang, en je bent de eerste bezoekers al kwijt. Een trage website kan leiden tot irritatie bij de bezoeker. En een geïrriteerde bezoeker betekent waarschijnlijk geen conversie. Daarnaast heeft de snelheid ook invloed op je ranking in Google.

Google Lighthouse geeft je inzicht in de snelheid van jouw website. Ook worden er suggesties gegeven voor welke pagina’s er extra aandacht nodig is voor het verbeteren van de snelheid. Lighthouse kan je via Chrome DevTools gebruiken. Rechtermuisklik op de pagina die je wilt analyseren en dan de optie inspecteren aanklikken om vervolgens lighthouse te kiezen in een van de tabjes. Dit is alleen beschikbaar in de Google browser Chrome. Een analyse van de pagina geeft direct de verbeterpunten aan.

4. Analyseer de bezoekers van je website

Interessant is het om te weten hoeveel bezoekers er zijn over een bepaalde periode. Was er ergens een piek in aantallen? Kan je dat verklaren? Wellicht was er een bepaalde campagne actief of heb je op een andere manier meer bezoekers naar je website weten te trekken. Wie zijn deze bezoekers? Om je website aan te passen aan degenen die deze bezoeken, is het goed te weten via welk device de website wordt bezocht. De verdeling new- returning visitor (nieuwe of terugkerende bezoeker) kan ook veel bepalen voor de strategie van de website.

Hoe worden de bezoekers naar de website getrokken? Een belangrijk punt is om te achterhalen via welke weg de bezoekers op jouw site gekomen zijn. Dit kan zijn door organisch zoekverkeer, het naar voren komen in de resultaten van een zoekmachine. Ook kan dit via betaalde reclame zijn geweest, bijvoorbeeld een display advertentie op een andere site of een advertentie op Google. Daarnaast kan een bezoeker via social media, een link in een email (campagne) of een link op een andere site (referral) op jouw site terecht zijn gekomen. Als laatste zijn er ook nog bezoekers die direct op jouw website terecht zijn gekomen omdat zij bijvoorbeeld de url zelf ingetypt hebben. Bij deze laatste kan het voorkomen dat als je filtert op bezoekers die langer dan 5 seconden op de website zijn gebleven, er een heleboel direct verkeer afvalt. Dat kan te maken hebben met bots die jouw site crawlen. Dat zijn zoekmachine bots die jouw site bekijken om te indexeren. Deze bezoekers zijn dus niet relevant als je wilt bekijken of jouw site het doel behaald.

5. Analyseer het gedrag van de bezoekers

Om inzicht te krijgen in het type content wat het best aanslaat, is het goed om te weten welke pagina’s het best worden bekeken. Als je daar een patroon in kunt vinden, kan je daar je content strategie op aanpassen. Dan is het juist ook interessant te weten welke pagina’s het minst bekeken worden en waar bezoekers de site verlaten. Daarbij is ook de bounce rate, hoeveel % van de bezoekers komen binnen op een pagina en verlaten deze binnen een bepaalde (korte) tijd weer,

6. Analyseer de conversie op je website

Een conversie is elke actie die een gebruiker op de website doet die bijdraagt aan de doelen van het bedrijf. Een veelvoorkomend voorbeeld van een conversie is het aankopen van iets in de webshop, het invullen van een contactformulier of het aanmelden voor de nieuwsbrief.

Om een conversie te meten met Google Analytics 4 moeten eerst de gebeurtenisacties worden ingesteld. Dit kan je doen door een tag te plaatsen bij een bepaalde gebeurtenis via Google Tag Manager. Vervolgens kan je deze gebeurtenisacties markeren als een conversie in Google Analytics 4.

7. Trek conclusies uit de analyse

Door gericht te zoeken naar antwoorden in de data, kom je dus al een heel stuk verder. De vragen die je van tevoren door middel van de doelen, doelgroep en verwachte resultaten aan jezelf hebt gesteld, kunnen worden beantwoord. Wellicht komen hier weer nieuwe vragen uit en kan je nog verder de data in duiken. Probeer dit wel weer gestructureerd te doen: wat zijn de vervolg vragen die bij je opkomen en hoe zou ik deze kunnen beantwoorden? Het is makkelijk om jezelf hierin te verliezen. Gebruik de conclusie van de analyse om de website aan te passen. Op welke punten kan de website worden verbeterd? Na deze aanpassingen is het interessant om het effect daarvan weer te meten. Zo blijf je continu bezig met het optimaliseren van jouw website.

Hulp nodig met een nieuwe website of website optimalisatie?

Blijkt uit de data analyse dat je toe bent aan een hele nieuwe website of website optimalisatie? Dit kan bijvoorbeeld zijn door slechte resultaten die uit de data analyse komen. Wij helpen graag met een conversie gerichte website. Al onze websites zijn op maat gemaakt, schaalbaar, geschikt voor lange termijn, uniek en persoonlijk.

Neem contact op

True People kennisbank

Conversie

Conversie

Wat is conversie?

Conversie betekent dat bezoekers op jouw website de actie ondernemen die jij wilt dat ze maken. Wanneer jij een website hebt, heb je dat vaak met een reden. Het kan zijn dat mensen via jouw webshop producten kopen, tickets voor een evenement of zich inschrijven voor een seminar. Dit zijn allemaal conversies die kunnen plaatsvinden op je website. Het is niet persé van belang dat een conversie direct geld oplevert. Als jij een actie voor ogen hebt zonder dat het je direct wat opbrengt, dan kan dit ook een conversie zijn. Bijvoorbeeld het inschrijven op de nieuwsbrief of het downloaden van een gratis e-book.

Wanneer een conversie direct omzet opbrengt, noem je dit een macro conversie. Als de conversie niet gelijk geld oplevert, dan noem je dit een micro conversie.

Bounce rate / bouncepercentage

Bounce rate / bouncepercentage

Wat is een bounce rate/bouncepercentage?

Een bounce rate is het percentage van mensen die op je website terecht komen en slechts één pagina hebben bekeken. Na het bekijken van deze pagina, verlaten ze je website. De bounce rate kan je meten op Google Analytics.

Is een hoog bouncepercentage erg?

Dit hoeft niet persé een slecht teken te zijn. Neem als voorbeeld een blog met informatie over een bepaald onderwerp. Vanuit een zoekopdracht kan een bezoeker op je blogpagina terecht zijn gekomen. De bezoeker leest de blog en vindt zijn antwoord, hij heeft geen vragen meer en verlaat direct weer de pagina. Hierbij is een hoog bouncepercentage minder erg dan bij bijvoorbeeld een webshop. Het hangt dus volledig af van de aangeboden content en het doel van je website of pagina.

Organisch verkeer

Organisch verkeer

Wat is organisch verkeer?

Organisch verkeer, zijn bezoekers die op je website zijn gekomen via de niet betaalde zoekresultaten in een zoekmachine (SERP). Organisch zoekverkeer op je website verhogen, doe je door je website te optimaliseren voor de zoekmachines (SEO).

Wanneer je je statistieken bekijkt in Google Analytics, kan je inzien hoeveel organisch verkeer er op je website komt. Ook zie je op welke pagina’s ze binnen komen. Aan de hand van deze data weet je dus welke pagina’s hoog in de zoekresultaten staan.

SEO

SEO

Wat is SEO?

SEO staat voor Search Engine Optimization, zoekmachineoptimalisatie in het Nederlands. SEO draait om het organisch vindbaar maken van je website in zoekmachines als Google. Google toont niet willekeurig een paar websites die bovenaan in de zoekresultaten komen te staan. Hier hangen veel factoren aan vast. Dit noemen we rankingsfactoren.

Waarom is SEO belangrijk?

SEO zorgt voor gratis organisch verkeer naar je website. SEO kan je zien als een reclamebord die voor je winkel staat in de winkelstraat. Het verleidt je bezoekers om binnen komen in de winkel. Hoe beter je SEO, hoe groter en opvallender je reclamebord. Meer mensen zullen hierdoor je winkel in gaan. In onze blog 'Waarom is SEO zo belangrijk' lees je hier nog meer over.

Hoger in Google met SEO

Wil je meer weten over hoe je hoger in de zoekresultaten komt te staan? In onze gratis SEO checklist staan veel tips om bovenaan in de Google te komen staan.

Zoekwoordenonderzoek

Zoekwoordenonderzoek

Wat is een zoekwoordenonderzoek?

Een zoekwoordenonderzoek is een essentiële eerste stap die je maakt bij zoekmachine-optimalisatie. Met een zoekwoordenonderzoek, doe je onderzoek naar welke woorden je doelgroep zoekt in de zoekmachine en hoeveel concurrentie er op een zoekwoord zit. Het liefst wil je zoekwoorden gebruiken, waar niet veel concurrentie op zit. Hoe meer concurrentie, hoe lastiger het is om bovenaan in de resultatenpagina te komen staan.

Aan de hand van de analyse, kies je een zoekwoord voor de nieuwe content die je gaat schrijven. Dit zoekwoord verwerk je in de tekst, zo weet Google precies waar je pagina over gaat en kan hij je de juiste plek geven in de zoekresultaten. Naast een zoekwoord, zijn er nog meer specificaties waaraan je pagina moet voldoen om hoog in de zoekresultaten te komen staan.

Download hier de gratis SEO checklist, om hoger in Google te komen staan.

Zoekwoordenonderzoek tools

Wij maken zelf altijd gebruik van de zoekwoordplanner van Google, dit is een gratis tool van Google zelf. Hier zie je het zoekvolume van een zoekwoord, de concurrentie, maar ook hoeveel een zoekwoord kost op het moment dat je gaat adverteren. Ook geven ze suggesties voor vergelijkbare zoekwoorden.

Google Search Console

Google Search Console

Wat is Google Search Console? Met Google Search Console heb je meer inzicht in de aanwezigheid van je website in de zoekresultaten van Google. Dit is een gratis dienst van Google, wat eerst bekend stond als ‘’Webmaster tools’’ of ‘’Webmaster hulpprogramma’s’’. Google Search Console wordt gebruikt voor het verbeteren van je positie in de zoekresultaten en online zichtbaarheid.

Wat kan je met Google Search Console?

Index report – Hier zie je welke pagina’s google wel en niet heeft opgenomen in zijn index.

Overview – Een overzicht van de algemene prestaties van je website.

URL inspection – Ontdek de huidige indexeringsstatus, AMP-fouten of fouten in gestructureerde gegevens van een precifieke URL.

Performance report: Bekijk hoe je pagina’s presteren.

Link report: Een overzicht van interne en externe linkjes. Bekijk onder andere naar welke pagina’s het meest zijn gelinkt.

Google Analytics

Google Analytics

Wat is Google Analytics? Google Analytics is een super handige, gratis tool van Google. Met Google Analytics heb je meer inzicht in de statistieken op je website. Zo kan je onder andere zien hoeveel verkeer er op je website bevindt, waar ze vandaan komen en wat de meest bezochte pagina’s zijn.

Deze data kan je gebruiken om veranderingen aan te brengen in je website of webshop. Zie je dat er niet veel conversie plaatsvind op een bepaalde pagina? Dan maak je een aanpassing aan die pagina. Door te blijven meten, kan je de juiste keuzes maken.

Zoekwoorden

Zoekwoorden

Wat zijn zoekwoorden?

Als je net begint in de online marketingwereld, zal dit waarschijnlijk één van de eerste woorden zijn waar je mee te maken krijgt. Met zoekwoord wordt het woord bedoeld dat je invoert in een zoekmachine als Google.

SEO en SEA hebben alles te maken met zoekwoorden. Vaak doe je hiervoor eerst een zoekwoordenonderzoek. Door een zoekwoordenonderzoek te doen, weet je waar mensen op zoeken in Google. Wordt er veel gezocht op ‘Internetbureau Amersfoort’ en minder op ‘Website op maat Amersfoort’, dan weet dat je in moet spelen op het eerste zoekwoord. Dit doe je door je het zoekwoord terug te laten komen op de desbetreffende webpagina.

Dataverkeer

Dataverkeer

Wat is dataverkeer?

Dataverkeer is ook wel de hoeveelheid data die jouw website verbruikt. Wanneer iemand jouw website bezoekt, wordt er data vanaf de server opgevraagd om de website te kunnen laten zien aan de bezoeker. Hoeveel data jouw website verbruikt, is afhankelijk van de content en de hoeveelheid bezoekers.

Wanneer je een website gaat hosten, kun je vaak uit diverse pakketten kiezen. Vaak zitten er dan ook verschillen tussen de hoeveelheid dataverkeer. Hoe meer dataverkeer, hoe meer je hiervoor betaalt.

Streamingplatformen als Youtube en Netflix verbruiken een groot deel dataverkeer op het internet. Dit komt doordat zij een grote hoeveelheid bezoekers hebben én dat video’s veel data verbruikt. Een film kan zo 4GB data verbruiken. Als die film 10 miljoen keer wordt gestreamd, dan verbruikt Netflix door die ene film alleen al 40 miljoen GB aan dataverkeer.

Blogs Dit vind je wellicht ook interessant

Bekijk alle blogs

Google Analytics 4 (GA4): wat is er nieuw?

Google Analytics 4 is de opvolger van Universal Analytics (UA) en biedt veel nieuwe mogelijkheden. Het was sinds juli 2019 al te testen als Google Analytics App + Web en is nu de standaard geworden. Wat heb jij aan de nieuwste versie van Google Analytics?

Lees meer

In 7 stappen aan de slag met Google Data Studio

Google Data Studio is een gratis tool waarmee je gegevens kunt omzetten in informatieve, volledig aanpasbare rapporten. Het brengt data van verschillende bronnen bij elkaar in één dashboard. Met Google Data Studio bespaar je veel tijd en kun je gemakkelijk dashboards/rapportages delen met anderen. Met deze 7 stappen kan je een rapportage maken in Google Data Studio.

Lees meer

Hoe Google Search Console je kan helpen met een hogere positie in Google

Google Search Console is een tool van Google, speciaal gemaakt om je prestaties in Google te meten. Hiermee kan je de vindbaarheid in Google bijhouden én onderhouden. Het is een handige tool om te gebruiken voor zoekmachine optimalisatie. Wij leggen je uit hoe!

Lees meer

Waarom is SEO zo belangrijk?

SEO is een belangrijk onderdeel als je meer bezoekers naar je website wilt trekken. Want stel je voor, je hebt veel geld uitgegeven om een mooie website te bouwen, maar je krijgt minder bezoekers dan je eigenlijk zou willen. Dit komt waarschijnlijk doordat jouw website niet hoog genoeg in Google staat. In dit blogbericht lees je waarom SEO zo belangrijk is!

Lees meer

Verhoog conversie met uMarketingSuite

De uMarketingSuite is een makkelijk te gebruiken tool in het Umbraco CMS dat marketeers ondersteunt bij hun dagelijkse activiteiten. De tool bevat diverse functies die bijdragen aan het verhogen van conversie.

Lees meer

29 tips om conversie op je website te verhogen

Behaal jij niet genoeg conversie met je website? In dit artikel lees je 29 tips die jou gaan helpen om de conversie te verhogen. Download onze gratis interactieve checklist om aan te vinken welke punten je hebt uitgevoerd!

Lees meer

Conversie verhogen met website personalisatie

Personalisatie is klantgerichte marketing die op het juiste moment op de juiste plaats de juiste informatie aan de juiste persoon biedt. Met website personalisatie kan je als marketeer content veel dichter bij de wensen en behoeften van bezoekers brengen. Door relevante en persoonlijke content bouw je een band op met je doelgroep, zodat ze uiteindelijk gaan converteren.

Lees meer

9 conversie killers op je website

Het is zonde om conversie killers op je website te hebben zonder dat je dit door hebt. Conversie killers ondermijnen namelijk de conversieratio en zorgen ervoor dat bezoekers de website eerder verlaten. Denk bijvoorbeeld aan vervuilde pagina’s, te lange conversiepaden, te lange laadtijd en gebrek aan gebruiksvriendelijkheid. Bekijk deze 9 conversie killers en voorkom omzetverlies!

Lees meer

19 tips voor meer bezoekers naar je website

Wil jij meer bezoekers op je website? Bekijk dan deze 19 tips waarmee je snel traffic naar je website trekt. Gebruik deze handige tips om het beste resultaat te behalen. De tips zijn direct toepasbaar.

Lees meer

Hoe voer je een zoekwoordenonderzoek uit?

Een website die goed vindbaar is via zoekmachines zorgt ervoor dat er veel meer bezoekers naar je website komen. Maar hoe zorg je ervoor dat je website goed zichtbaar is in zoekmachines? Wij leggen je uit wat een zoekwoordenonderzoek is, waarom dit zo belangrijk is en hoe je een zoekwoordenonderzoek uitvoert.

Lees meer

Wat is on page SEO en hoe optimaliseer je het?

Het doel van SEO (zoekmachine optimalisatie) is; meer bezoekers naar de website trekken door een hogere positie te verkrijgen in de zoekmachines. Hoe hoger je in Google staat, hoe beter je zichtbaar bent voor het online verkeer. Zo is het belangrijk dat de techniek, content en autoriteit goed op orde zijn, de 'on page SEO' dus. In deze blog lees je tips en tricks om on page SEO te optimaliseren.

Lees meer

11 veelgemaakte SEO fouten

Er zijn veel blogs over wat we wel moeten doen om de SEO op websites te optimaliseren, maar wat moet je nou eigenlijk echt NIET doen? In deze blog benoemen we 11 veelgemaakte fouten wat betreft SEO, zodat je website hoger kan scoren in zoekmachines.

Lees meer

7 tips om de snelheid van je website te verbeteren

Het optimaliseren van de laadtijd van je website is essentieel voor zowel de ranking in zoekmachines als de klantreis van je website bezoekers. Een trage website zorgt voor minder bezoekers, meer afhakers en minder conversie. Wij geven je 7 tips om de snelheid van je website te verbeteren.

Lees meer

Zo maak je een heatmap van je website

Een scrollmap, clickmap of movemap. Enig idee wat het zijn? Dit zijn allemaal voorbeelden van heatmaps. Heatmaps worden vaak gebruikt bij conversie-optimalisatie. Maar hoe zet je heatmaps in om de conversie van je website te verbeteren? Wij leggen het je uit!

Lees meer
Bekijk alle blogs

Kies voor True People en creëer impact door data analyse.

Snel naar

Volg ons

62054708NL854620345B01NL66RABO0103888195