+31 (0)33 247 1227

Zoeken

Waarom de snelheid van mijn website verbeteren?

Voordat we je de tips geven, is het goed om te weten waarom het zo belangrijk is om een snelle laadtijd te hebben. De belangrijkste reden is de bezoeker. Bezoekers klikken de website weg als de pagina er te lang over doet om volledig te laden. Dit wil je natuurlijk niet. Daarnaast is een trage website ook slecht voor je ranking in zoekmachines. Zoekmachines als Google zullen websites met een trage laadtijd op een lagere positie in de zoekresultaten zetten.

Hoe controleer ik de snelheid van mijn website?

Met Google PageSpeed Insights kan je de laadtijd van je website controleren. De tool geeft inzicht in de snelheid van webpagina’s op mobiel en desktop met als doel om de laadtijden van websites te minimaliseren. Een webpagina wordt op basis van de prestaties geplaatst in de categorie snel, gemiddeld of langzaam. Ook wordt er een snelheid score tussen de 0/100 toegekend.

Tip 1: Optimaliseer het formaat van afbeeldingen

Afbeeldingen kunnen veel ruimte in beslag nemen, wat invloed heeft op de laadtijd van je website. Vaak zijn afbeeldingen veel groter dan dat eigenlijk nodig is. Probeer daarom een beperkte bestandsgrootte aan te houden voor elke afbeelding die je gebruikt op je website. Let daarbij wel op dat de kwaliteit van de afbeelding nog steeds goed is. Je kan een online tool, zoals Image Compressor, gebruiken om de bestandsgrootte van een afbeelding te verkleinen.

Tip 2: Gebruik niet te veel plug-ins

Plug-ins op je website kunnen de laadtijd vertragen. Hebben alle plug-ins die je op je website gebruikt nog wel toegevoegde waarde? Als dit niet het geval is, kan je de plug-in beter verwijderen. Plug-ins moeten elke keer weer geladen worden. Hoe meer plug-ins je gebruikt, hoe langer het duurt om de website volledig te laden. Gebruik dus alleen de plug-ins die je echt nodig hebt!

Tip 3: Gebruik niet te veel trackingscripts

Weten hoe bezoekers zich gedragen op je website is cruciale informatie voor succes. Het is daarom belangrijk dat je de website statistieken bijhoudt. Gebruik hier alleen niet te veel trackingscripts voor, want deze kunnen de laadtijd van je website vertragen. Gebruik alleen de trackingscripts die je echt nodig hebt.

Tip 4: Kies een snelle hostingpartij

De keuze voor een hostingpartij heeft invloed op de snelheid van je website. Wanneer je de website host bij een goedkope partij, is de kans groot dat je website samen met heel veel andere websites op één server staat. Alle websites maken dan gebruik van dezelfde server, wat nadelig is voor de laadtijd. Let bij het kiezen van een hostingpartij daarom op de snelheid en de locatie van de servers.

Tip 5: Maak gebruik van caching

Caching zorgt voor een snellere website. Wat is caching precies? Caching is het tijdelijk opslaan van gegevens om sneller toegang tot deze gegevens mogelijk te maken. Zodra iemand je website of webapplicatie bezoekt, wordt er een kopie bewaard. Bezoekt degene de pagina opnieuw? Dan hoeft de pagina niet opnieuw gegenereerd te worden. Dit zorgt voor een snellere laadtijd.

Tip 6: Verklein en combineer Javascript- en CSS-bestanden

Javascript- en CSS-bestanden bevatten vaak enters, witregels en spaties om de code leesbaar te houden voor ontwikkelaars. Voor browsers zijn deze overbodig. Als je deze bestanden verkleind, zal de website sneller laden. Je kan de bestanden verkleinen door zelf overbodige code te verwijderen, maar er zijn ook tools die alle code achter elkaar plakt.

Naast het verkleinen van de bestanden, zorgt het samenvoegen van bestanden ook voor een snellere website. Voor alle bestanden wordt een verzoek naar de server gestuurd (HTTP-request) om deze te mogen laden. Als je de bestanden samenvoegt, verlaag je het aantal verzoeken. Ook hiervoor kan je een tool gebruiken. Hoe minder en hoe kleiner deze bestanden zijn, hoe sneller je website laadt.

Tip 7: Vermijd redirects

Een redirect is een doorverwijzing van een pagina op je website naar een andere pagina op je website. Redirects worden gebruikt om bezoekers te leiden naar de juiste pagina als een URL wordt gewijzigd. Hoe meer doorverwijzingen er worden gemaakt, hoe trager je website wordt. Probeer daarom het gebruik van redirects waar mogelijk is te vermijden.

Wil jij ook een snelle website?

Een hoop van bovenstaande tips zijn met name technisch. Heb je hulp nodig? Wij bouwen maatwerk websites die voldoen aan de snelheidseisen van de zoekmachines.

Neem contact op
Kennisbank

True People Kennisbank

Ken je een begrip niet? Wij leggen het je uit!

Conversie

Conversie

Wat is conversie?

Conversie betekent dat bezoekers op jouw website de actie ondernemen die jij wilt dat ze maken. Wanneer jij een website hebt, heb je dat vaak met een reden. Het kan zijn dat mensen via jouw webshop producten kopen, tickets voor een evenement of zich inschrijven voor een seminar. Dit zijn allemaal conversies die kunnen plaatsvinden op je website. Het is niet persé van belang dat een conversie direct geld oplevert. Als jij een actie voor ogen hebt zonder dat het je direct wat opbrengt, dan kan dit ook een conversie zijn. Bijvoorbeeld het inschrijven op de nieuwsbrief of het downloaden van een gratis e-book.

Wanneer een conversie direct omzet opbrengt, noem je dit een macro conversie. Als de conversie niet gelijk geld oplevert, dan noem je dit een micro conversie.

Zoekmachine

Zoekmachine

Wat is een zoekmachine?

De meest gebruikte zoekmachine die er is, is Google. Dit is een interactieve website, waar je door middel van een zoekopdracht een webpagina op het internet kan zoeken. Zoek je bijvoorbeeld naar ‘Internetbureau Amersfoort’, dan krijg je in de SERP alle internet bureaus uit Amersfoort te zien.

Google heeft een crawler, die elke seconde van de dag het internet afstruint naar nieuwe of bewerkte webpagina’s. Al deze pagina’s neemt hij op in de index, waardoor jouw website ook kans maakt om in de zoekresultaten van de zoekmachine te staan.

Bovenin de zoekresultaten staan gaat helaas niet zomaar, hiervoor moet je zoekmachine-optimalisatie (SEO) toepassen op je website. Wij hebben een gratis SEO-checklist gemaakt, die je kunnen helpen met de SEO van jouw website!

Javascript

Javascript

Wat is Javascript?

Javascript werkt samen met CSS en HTML. Javascript is een populaire scripttaal, hiermee kan je interactie functies toevoegen aan je webpagina. Voorbeelden wat Javascript kan doen, zijn slideshows van foto’s of pop-ups op een webpagina. Wanneer er iets op je website veranderd, terwijl de URL hetzelfde blijft, komt dit door Javascript. Met HTML leg je de basis, met CSS ontwerp je de pagina en met Javascript maak je het een interactieve webpagina.

CSS

CSS

Wat is CSS?

CSS staat voor Cascading Style Sheet, dit is een programmeertaal die gebruikt wordt in frontend development. Met CSS kan je de opmaak van HTML bestanden verzorgen. Zonder CSS is alle tekst en zijn alle afbeeldingen op een website onder elkaar weergegeven, in een standaard stijl. Met CSS is het dus mogelijk om een ontwerp om te zetten in naar een echte website of webapplicatie.

Belangrijke onderdelen die je kan vormgeven met CSS:

  • Typografie, dus het font, de tekstgrootte, regelafstand, kleur, et cetera.
  • Vormen, hiervan kan je onder andere de grootte, randen en afrondingen bewerken
  • Bepaal de plek van een element op de website
  • Achtergrond

301 redirect

301 redirect

Wat is een 301 redirect?

Een 301 redirect kan je zien als een permanente omleiding in je website. Zo’n redirect pas je toe, wanneer je een link in je website veranderd naar een andere URL. Je wilt niet dat bezoekers terecht komen op een 404-pagina, want dan heb je kans dat ze je website verlaten.

Het liefst wil je linkjes dus niet veranderen, ook omdat er vaak al SEO waarde op zit in de zoekmachine. Als je deze waarde niet wilt verliezen, pas je een 301 redirect toe. Met een 301 redirect worden dus niet alleen de bezoekers omgeleid naar een nieuwe pagina, maar ook de SEO waarde wordt overgeplaatst.

Wanneer gebruik je een 301 redirect?

  • Als een pagina niet meer bestaat, omdat je de URL hebt aangepast of er een nieuwe pagina voor hebt gemaakt
  • Je wilt meerdere websites samenvoegen tot één website
  • Je hebt een nieuwe domeinnaam, omdat je je bedrijfsnaam hebt aangepast
  • Je hebt een hele nieuwe website laten bouwen met een andere linkstructuur

URL

URL

Wat is een URL?

URL staat voor Uniform Resource Locator, het is een andere benaming voor webadres. Elke webpagina of bestand op het internet heeft zijn eigen URL. Wanneer je een URL intypt in de adresbalk, dan kom je op de pagina terecht die gelinkt is naar die URL.

Hoe ziet een URL eruit?

Als voorbeeld heb ik even een URL gepakt van onze website: https://www.truepeople.nl/diensten/ontwikkeling/umbraco-cms

  • Https:// - Vaak zie je HTTP of HTTPS voor een URL staan. HTTP is het protocol dat nodig is om websites te kunnen bekijken op het internet. HTTPS geeft aan dat het een beveiligd webadres is, dit is ook beter voor SEO.
  • www.truepeople.nl – Dit is de domeinnaam van je website, dit leidt altijd naar je homepage.
  • /diensten/ontwikkeling - geven submappen van de website aan. Je zit nu in de submap diensten, waaronder weer de submap ontwikkeling valt.
  • /umbraco-cms – Dit is een pagina onder de submap /ontwikkeling

Hoe verder je doorklikt vanaf een pagina, hoe langer de URL vaak wordt. Je gaat namelijk van de homepage naar een submap, naar een pagina, dit zie je terug in de URL.

404- pagina Wanneer je op een 404-pagina komt, betekent dit dat je op een link hebt geklikt die niet (meer) bestaat. Wanneer de beheerder van een website een aanpassing maakt in de URL en de link blijft verwijzen naar de oude URL, kan dit voorkomen. Deze link wil je dat verwijderen of 301 redirecten, want veel 404-pagina’s zijn niet goed voor je SEO.

Maatwerk

Maatwerk

Wat is maatwerk?

Wij bouwen maatwerk websites en webapplicaties. Dat betekent dat het van ontwerp tot uitwerking helemaal aan je wensen en behoeften voldoet. Met standaard websites kies je vaak voor een template, waardoor je beperkt bent in de mogelijkheden. Met een maatwerk website wordt het speciaal voor jou gebouwd, dus is er veel meer mogelijk.

Benieuwd naar de mogelijkheden van een maatwerk website of een maatwerk webapplicatie? Neem contact met ons op en kom gezellig een kopje koffie of een lekker koud biertje drinken!

Blogs Dit vind je wellicht ook interessant

Bekijk alle blogs

19 tips voor meer bezoekers naar je website

Wil jij meer bezoekers op je website? Bekijk dan deze 19 tips waarmee je snel traffic naar je website trekt. Gebruik deze handige tips om het beste resultaat te behalen. De tips zijn direct toepasbaar.

Lees meer

Waarom is SEO zo belangrijk?

SEO is een belangrijk onderdeel als je meer bezoekers naar je website wilt trekken. Want stel je voor, je hebt veel geld uitgegeven om een mooie website te bouwen, maar je krijgt minder bezoekers dan je eigenlijk zou willen. Dit komt waarschijnlijk doordat jouw website niet hoog genoeg in Google staat. In dit blogbericht lees je waarom SEO zo belangrijk is!

Lees meer

29 tips om conversie op je website te verhogen

Behaal jij niet genoeg conversie met je website? In dit artikel lees je 29 tips die jou gaan helpen om de conversie te verhogen. Download onze gratis interactieve checklist om aan te vinken welke punten je hebt uitgevoerd!

Lees meer
Bekijk alle blogs

Creëer digitale impact met onze maatwerk oplossingen.

Neem contact op