+31 (0)33 247 1227

Zoeken

Wanneer is het tijd om je UX te herzien?

Er zijn verschillende signalen dat je UX verouderd is of simpelweg niet goed genoeg aansluit bij je doelgroep. Else is hierin duidelijk: “Als de conversie tegenvalt, is dat het grootste signaal. Je ziet in je data dat gebruikers afhaken, wat bijvoorbeeld terug te vinden is in Google Analytics. Dit kan duiden op verschillende problemen, zoals verwarring bij het navigeren, onduidelijke call-to-actions of lange formulieren die gebruikers ontmoedigen. Het is belangrijk om te begrijpen waar de knelpunten liggen, zodat je gericht kunt verbeteren en de gebruikerservaring weer optimaal maakt.”

Daarnaast verandert je doelgroep zelf ook: hun verwachtingen en behoeften evolueren. Wat vijf jaar geleden nog logisch voelde, kan nu omslachtig of ouderwets aanvoelen.

“Vaak is een verouderde site minder aantrekkelijk, en misschien is je doelgroep veranderd. Zelfs als je dezelfde doelgroep houdt, veranderen hun interesses en gedragingen in de loop van de tijd.

Veelgemaakte valkuilen (die je makkelijk voorkomt)

Een gemiste kans bij veel websites is dat bedrijven werken op basis van aannames. “Men denkt vaak te weten wat de gebruiker wil, maar door te testen en de data erbij te pakken, ontdek je pas écht hoe gebruikers zich gedragen,” zegt Else.

Daarom is het slim om met een frisse blik naar je site te kijken. Bij True People doen ze dat door de klantreis in kaart te brengen. “Wij beginnen altijd met de vraag: wat wil de doelgroep? We kijken naar de buyer journey in verschillende fases om de klantreis inzichtelijk te maken.”

Wat hierin essentieel is: content first design.

“Je moet eerst weten welke boodschap je wilt overbrengen aan je doelgroep,” benadrukt Else. “Als je begint met het design zonder over de content na te denken, loop je het risico dat je mooie componenten ontwerpt die niet goed aansluiten op wat je eigenlijk wilt vertellen. De boodschap moet leidend zijn, het design volgt.”

Kleine aanpassingen, groot effect

Gelukkig hoef je niet altijd grootschalige redesigns te doen om je UX te verbeteren. Sterker nog: kleine tweaks kunnen al een wereld van verschil maken.

Else geeft als voorbeeld:

“Bij formulieren moet je het aantal velden beperken. Maak het zo eenvoudig mogelijk. Als iets niet werkt zoals de gebruiker verwacht, of als men iets niet kan vinden, levert dat direct frustratie op.”

Zelfs met beperkte middelen kun je stappen zetten. “Een conversie-optimalisatiescan is bijvoorbeeld heel waardevol. Daarmee ontdek je waar de valkuilen voor de gebruikers zitten.”

Andere quick wins:

Trends en ontwikkelingen in UX

Er zijn ook steeds meer slimme tools beschikbaar om UX te verbeteren. “AI speelt hierin een steeds grotere rol. Je kunt AI inzetten voor doelgroeponderzoek of voor het in kaart brengen van de customer journey,” vertelt Else.

Daarnaast blijft mobile first design een belangrijke trend. Else benadrukt hoe belangrijk het is om hier bewust mee om te gaan: “Omdat veel bezoekers via mobiel komen, moet je hier goed over nadenken. Je hebt op mobiel minder ruimte, waardoor je nóg scherper moet zijn in wat je toont en hoe je de gebruiker begeleidt. Als je van begin af aan voor mobiel ontwerpt, wordt het juist makkelijker om die ervaring vervolgens goed door te vertalen naar desktop.”

Het aha-moment bij klanten

Else Strijbos

UX designer bij True People

“Bij het laten zien van het prototype zie ik dat 'aha-moment'. Klanten zien ineens hoe hun website gebruiksvriendelijker en logischer kan worden. Je ziet dan direct het enthousiasme ontstaan.”

Het belang van UX bij een upgrade

Wat Else het leukste vindt aan haar werk? “Kijken naar hoe je de informatie die de doelgroep nodig heeft het beste kunt weergeven. Wij kijken als True People altijd content first. Zo designen wij ook. Anders maak je componenten die niet bij de content passen. De boodschap komt beter over als je daarover hebt nagedacht.”

Juist tijdens een upgrade is het een perfect moment om ook kritisch naar je UX te kijken — een soort UX-upgrade. Nieuwe versies van systemen zoals Umbraco bieden vaak extra mogelijkheden om de gebruikerservaring te verbeteren, bijvoorbeeld door slimmere componenten of verbeterde integraties die je design en contentstrategie kunnen versterken. Als je deze optimaal benut, til je je hele platform naar een hoger niveau.

Een veelvoorkomende misvatting die Else graag wil ontkrachten, is dat techniek voorop zou staan. “Ik merk intern ook dat er veel focus is op techniek. Maar ik vind UX belangrijker, want de doelgroep is waar het om draait. Als zij vinden dat het niet werkt, dan converteren ze niet. UX wordt er vaak een beetje bij gedaan, terwijl het juist heel belangrijk is — want dat is wat de gebruiker ziet.”

Als laatst geeft Else nog één gouden tip mee: “Onderschat UX niet! Uiteindelijk willen bedrijven altijd meer conversie, en dat is nu net waar UX om draait. Als de boodschap voor je doelgroep duidelijk is, dan pas kun je het design daarop afstemmen. Zo zorg je ervoor dat de gebruiker niet verdwaalt, maar precies vindt wat hij zoekt.”

Maak kennis met Else

Jouw Umbraco website upgraden naar de nieuwste versie?

Neem contact met ons op