+31 (0)33 247 1227

Zoeken

Wat is een zoekwoordenonderzoek?

Het woord zegt het eigenlijk al; je doet onderzoek naar veelvoorkomende zoekwoorden, ook wel zoekopdrachten, keywords of zoektermen genoemd, die jouw doelgroep gebruikt in zoekmachines. Dit geeft je niet alleen inzicht in het zoekgedrag van je doelgroep maar biedt ook nieuwe kansen.

Waarom een zoekwoordenonderzoek uitvoeren?

Met een zoekwoordenonderzoek kom je erachter welke zoekwoorden bezoekers hebben gebruikt in zoekmachines voordat ze op jouw website zijn beland. Een zoekwoordenonderzoek zorgt ervoor dat je inzicht krijgt over hoe de doelgroep online zoekt, wat ze precies zoeken en welke woorden daarbij helpen. Het geeft ook inzicht op welke woorden je eigenlijk niet gevonden wil worden. Met een zoekwoordenonderzoek kan je gerichter aan de slag met het optimaliseren van de website, zodat je (nog) beter online wordt gevonden.

Stap 1. Ontdekken van zoekwoorden

Ga op onderzoek uit om te ontdekken welke zoekwoorden bij jouw bedrijf past. Dit Het ontdekken van zoekwoorden kan op verschillende manieren:

Stap 2. Filteren van juiste zoekwoorden

Waarschijnlijk heb je nu te veel zoekwoorden die van toepassing zijn op jouw bedrijf. Deze lijst kan nu worden gegroepeerd. Google onderscheidt drie soorten zoekwoorden:

  1. Brede zoekwoorden: Dit zijn zoekwoorden die vaak bestaan uit drie of meer woorden. Wie brede zoekwoorden gebruikt krijgt ook resultaten te zien die passen bij variaties op de ingevoerde woorden. Het voordeel van deze brede zoekwoorden is dat je een breder publiek aanspreekt, maar daar staat tegenover dat er vaker minder-relevante bezoekers tussen zitten.

  2. Woordgroep: Deze reeks woorden die bij elkaar horen toont zoekresultaten die overeenkomen met een aantal woorden in dezelfde volgorde (en eventueel woorden die ervoor of erna zijn toegevoegd).

  3. Exact zoekwoord: Hierbij worden resultaten weergegeven die exact of synoniem daarvan overeenkomen.

Kijk bij het filteren ook naar de zoekvolume en concurrentie van het zoekwoord. Dit kan via de Google Keyword Planner.

Stap 3. Vooraf analyseren

Voordat de nieuwe zoekwoorden worden doorgevoerd, is het belangrijk om te kijken hoe je website het ervoor deed. Hoe goed wordt jouw website nu gevonden? Hoeveel bezoekers komen er per maand voort uit online zoekopdrachten en wat is de conversie die daarbij hoort?

Deze analyse zorgt ervoor dat de groei van je website goed in de gaten kan worden gehouden en je inzicht krijgt in wat wel en niet werkt.

Stap 4. Zoekwoorden implementeren op website

Na het zoekwoordenonderzoek is het tijd om te bepalen welke zoekwoorden het meest relevant zijn voor jouw website en deze zorgvuldig te gebruiken op landingspagina’s en blogs. Let op het volgende:

Stap 5. Reflecteren

Houdt de statistieken van de website bij en grijp in waar dat nodig is. Wordt het gewenste resultaat niet behaald ga dan de vorige stappen nog eens na en gebruik hierbij een nieuwe/ andere focus. Houdt de zoekwoorden in de gaten en kijk welke zoekwoorden goed uitpakken en welke niet. Optimaliseer de lijst met zoekwoorden regelmatig om zo de juiste zoekwoorden te vinden.

Blogs Dit vind je wellicht ook interessant

Bekijk alle blogs

Wat is on page SEO en hoe optimaliseer je het?

Het doel van SEO (zoekmachine optimalisatie) is; meer bezoekers naar de website trekken door een hogere positie te verkrijgen in de zoekmachines. Hoe hoger je in Google staat, hoe beter je zichtbaar bent voor het online verkeer. Zo is het belangrijk dat de techniek, content en autoriteit goed op orde zijn, de 'on page SEO' dus. In deze blog lees je tips en tricks om on page SEO te optimaliseren.

Lees meer

11 veelgemaakte SEO fouten

Er zijn veel blogs over wat we wel moeten doen om de SEO op websites te optimaliseren, maar wat moet je nou eigenlijk echt NIET doen? In deze blog benoemen we 11 veelgemaakte fouten wat betreft SEO, zodat je website hoger kan scoren in zoekmachines.

Lees meer

Waarom is zoekmachine optimalisatie zo belangrijk?

Stel je voor.. Je hebt veel geld uitgegeven om een mooie website te bouwen, maar je krijgt minder bezoekers dan je eigenlijk zou willen. Dit komt waarschijnlijk doordat jouw website niet hoog genoeg staat in Google. Lees alles over zoekmachine optimalisatie (SEO).

Lees meer

Hoe maak je een goede over ons pagina?

Wist je dat de over ons pagina behoort tot één van de vier belangrijkste pagina’s van een website en dat het niet echt over jou moet gaan, maar over hoe jouw bedrijf de wensen en behoeftes van de klant kan vervullen. Lees verder en kom erachter hoe jij de over ons pagina succesvol kan maken!

Lees meer

11 tips voor het maken van een goede contactpagina

Een contactpagina kan niet ontbreken bij een website. Het laat zien dat het bedrijf echt is en bereikbaar is. Bezoekers die bij jou op de contactpagina belanden komen daar omdat ze met je in contact willen komen, extra informatie willen of een vraag willen stellen. Benut jij wel alle kansen van de contactpagina? Deze tips helpen je om de contactpagina zo effectief mogelijk in te zetten!

Lees meer
Bekijk alle blogs

Kies voor True People en creëer impact met je digitale oplossing.

Creëer digitale impact
T: +31 (0)33 247 1227 | E: info@truepeople.nl