+31 (0)33 247 1227

Zoeken

Wat is een zoekwoordenonderzoek?

Het woord zegt het eigenlijk al; je doet onderzoek naar veelvoorkomende zoekwoorden, ook wel zoekopdrachten, keywords of zoektermen genoemd, die jouw doelgroep gebruikt in zoekmachines. Dit geeft je niet alleen inzicht in het zoekgedrag van je doelgroep maar biedt ook nieuwe kansen.

Waarom een zoekwoordenonderzoek uitvoeren?

Met een zoekwoordenonderzoek kom je erachter welke zoekwoorden bezoekers hebben gebruikt in zoekmachines voordat ze op jouw website zijn beland. Een zoekwoordenonderzoek zorgt ervoor dat je inzicht krijgt over hoe de doelgroep online zoekt, wat ze precies zoeken en welke woorden daarbij helpen. Het geeft ook inzicht op welke woorden je eigenlijk niet gevonden wil worden. Met een zoekwoordenonderzoek kan je gerichter aan de slag met het optimaliseren van de website, zodat je (nog) beter online wordt gevonden.

Stap 1. Ontdekken van zoekwoorden

Ga op onderzoek uit om te ontdekken welke zoekwoorden bij jouw bedrijf past. Dit Het ontdekken van zoekwoorden kan op verschillende manieren:

Stap 2. Filteren van juiste zoekwoorden

Waarschijnlijk heb je nu te veel zoekwoorden die van toepassing zijn op jouw bedrijf. Deze lijst kan nu worden gegroepeerd. Google onderscheidt drie soorten zoekwoorden:

  1. Brede zoekwoorden: Dit zijn zoekwoorden die vaak bestaan uit drie of meer woorden. Wie brede zoekwoorden gebruikt krijgt ook resultaten te zien die passen bij variaties op de ingevoerde woorden. Het voordeel van deze brede zoekwoorden is dat je een breder publiek aanspreekt, maar daar staat tegenover dat er vaker minder-relevante bezoekers tussen zitten.

  2. Woordgroep: Deze reeks woorden die bij elkaar horen toont zoekresultaten die overeenkomen met een aantal woorden in dezelfde volgorde (en eventueel woorden die ervoor of erna zijn toegevoegd).

  3. Exact zoekwoord: Hierbij worden resultaten weergegeven die exact of synoniem daarvan overeenkomen.

Kijk bij het filteren ook naar de zoekvolume en concurrentie van het zoekwoord. Dit kan via de Google Keyword Planner.

Stap 3. Vooraf analyseren

Voordat de nieuwe zoekwoorden worden doorgevoerd, is het belangrijk om te kijken hoe je website het ervoor deed. Hoe goed wordt jouw website nu gevonden? Hoeveel bezoekers komen er per maand voort uit online zoekopdrachten en wat is de conversie die daarbij hoort?

Deze analyse zorgt ervoor dat de groei van je website goed in de gaten kan worden gehouden en je inzicht krijgt in wat wel en niet werkt.

Stap 4. Zoekwoorden implementeren op website

Na het zoekwoordenonderzoek is het tijd om te bepalen welke zoekwoorden het meest relevant zijn voor jouw website en deze zorgvuldig te gebruiken op landingspagina’s en blogs. Let op het volgende:

Stap 5. Reflecteren

Houdt de statistieken van de website bij en grijp in waar dat nodig is. Wordt het gewenste resultaat niet behaald ga dan de vorige stappen nog eens na en gebruik hierbij een nieuwe/ andere focus. Houdt de zoekwoorden in de gaten en kijk welke zoekwoorden goed uitpakken en welke niet. Optimaliseer de lijst met zoekwoorden regelmatig om zo de juiste zoekwoorden te vinden.

Kennisbank

True People Kennisbank

Ken je een begrip niet? Wij leggen het je uit!

Zoekwoordenonderzoek

Zoekwoordenonderzoek

Wat is een zoekwoordenonderzoek?

Een zoekwoordenonderzoek is een essentiële eerste stap die je maakt bij zoekmachine-optimalisatie. Met een zoekwoordenonderzoek, doe je onderzoek naar welke woorden je doelgroep zoekt in de zoekmachine en hoeveel concurrentie er op een zoekwoord zit. Het liefst wil je zoekwoorden gebruiken, waar niet veel concurrentie op zit. Hoe meer concurrentie, hoe lastiger het is om bovenaan in de resultatenpagina te komen staan.

Aan de hand van de analyse, kies je een zoekwoord voor de nieuwe content die je gaat schrijven. Dit zoekwoord verwerk je in de tekst, zo weet Google precies waar je pagina over gaat en kan hij je de juiste plek geven in de zoekresultaten. Naast een zoekwoord, zijn er nog meer specificaties waaraan je pagina moet voldoen om hoog in de zoekresultaten te komen staan.

Download hier de gratis SEO checklist, om hoger in Google te komen staan.

Zoekwoordenonderzoek tools

Wij maken zelf altijd gebruik van de zoekwoordplanner van Google, dit is een gratis tool van Google zelf. Hier zie je het zoekvolume van een zoekwoord, de concurrentie, maar ook hoeveel een zoekwoord kost op het moment dat je gaat adverteren. Ook geven ze suggesties voor vergelijkbare zoekwoorden.

Zoekmachine

Zoekmachine

Wat is een zoekmachine?

De meest gebruikte zoekmachine die er is, is Google. Dit is een interactieve website, waar je door middel van een zoekopdracht een webpagina op het internet kan zoeken. Zoek je bijvoorbeeld naar ‘Internetbureau Amersfoort’, dan krijg je in de SERP alle internet bureaus uit Amersfoort te zien.

Google heeft een crawler, die elke seconde van de dag het internet afstruint naar nieuwe of bewerkte webpagina’s. Al deze pagina’s neemt hij op in de index, waardoor jouw website ook kans maakt om in de zoekresultaten van de zoekmachine te staan.

Bovenin de zoekresultaten staan gaat helaas niet zomaar, hiervoor moet je zoekmachine-optimalisatie (SEO) toepassen op je website. Wij hebben een gratis SEO-checklist gemaakt, die je kunnen helpen met de SEO van jouw website!

SEO

SEO

Wat is SEO?

SEO staat voor Search Engine Optimization, zoekmachineoptimalisatie in het Nederlands. SEO draait om het organisch vindbaar maken van je website in zoekmachines als Google. Google toont niet willekeurig een paar websites die bovenaan in de zoekresultaten komen te staan. Hier hangen veel factoren aan vast. Dit noemen we rankingsfactoren.

Waarom is SEO belangrijk?

SEO zorgt voor gratis organisch verkeer naar je website. SEO kan je zien als een reclamebord die voor je winkel staat in de winkelstraat. Het verleidt je bezoekers om binnen komen in de winkel. Hoe beter je SEO, hoe groter en opvallender je reclamebord. Meer mensen zullen hierdoor je winkel in gaan. In onze blog 'Waarom is SEO zo belangrijk' lees je hier nog meer over.

Hoger in Google met SEO

Wil je meer weten over hoe je hoger in de zoekresultaten komt te staan? In onze gratis SEO checklist staan veel tips om bovenaan in de Google te komen staan.

Doelgroep

Doelgroep

Wat is een doelgroep?

Elk bedrijf richt zich op een bepaalde groep mensen om hun producten of diensten te verkopen. Deze groep mensen noem je een doelgroep. Door je te focussen op een kleine groep mensen, wordt de kans op conversie hoger.

Een doelgroep wordt vaak gekozen op basis van bestaande data. Soms ligt de doelgroep die aangesproken moet worden voor de hand, maar het kan nooit kwaad om nog wat extra onderzoek te doen. Verdiep je in de doelgroep, om tot een effectief concept te komen voor de branding of een website. Het maken van persona’s is hier een goed voorbeeld van. Tijdens het maken van persona’s kruip je nog dieper in de vel van je doelgroep en kan je doeltreffend te werk gaan.

CPC

CPC

Wat is CPC?

CPC staat voor Costs Per Click, Kosten Per Klik in het Nederlands. Wanneer je gaat adverteren bij Google Ads, kan je betalen per klik. Dus pas wanneer er op een advertentie wordt geklikt, moet je betalen. De bedragen per klik zijn verschillend, je kan namelijk zelf bieden of automatisch bieden. Een andere term die hiervoor wordt gebruikt is ook wel PPC, dat staat voor Pay Per Click.

We leggen het even voor je uit:

Handmatig bieden

Er zijn twee methoden om de prijs per klik te bepalen, handmatig bieden is hier één van. Je kan zelf het bedrag bepalen wat je wilt betalen per klik. Je kan dit per zoekwoord instellen. Als je merkt dat het ene zoekwoord het beter doet dan de andere, dan kan je met handmatig bieden je advertentiebudget voor dat zoekwoord verhogen.

Automatisch bieden

Als je net begint met adverteren of geen tijd hebt om handmatig te bieden, dan is automatisch bieden ook een prima optie. Bij deze optie is het ook goed om een daglimiet in te stellen. Doordat je anders geen grip hebt op de kosten, kan je budget snel op raken.

Andere biedstrategieën op Google Ads

Naast CPC, is het ook mogelijk om te betalen per actie/conversie (CPA) of te betalen per 1000 vertoningen (CPM).

Blogs Dit vind je wellicht ook interessant

Bekijk alle blogs

Wat is on page SEO en hoe optimaliseer je het?

Het doel van SEO (zoekmachine optimalisatie) is; meer bezoekers naar de website trekken door een hogere positie te verkrijgen in de zoekmachines. Hoe hoger je in Google staat, hoe beter je zichtbaar bent voor het online verkeer. Zo is het belangrijk dat de techniek, content en autoriteit goed op orde zijn, de 'on page SEO' dus. In deze blog lees je tips en tricks om on page SEO te optimaliseren.

Lees meer

11 veelgemaakte SEO fouten

Er zijn veel blogs over wat we wel moeten doen om de SEO op websites te optimaliseren, maar wat moet je nou eigenlijk echt NIET doen? In deze blog benoemen we 11 veelgemaakte fouten wat betreft SEO, zodat je website hoger kan scoren in zoekmachines.

Lees meer

Waarom is zoekmachine optimalisatie zo belangrijk?

SEO is een belangrijk onderdeel als je meer bezoekers naar je website wilt trekken. Want stel je voor, je hebt veel geld uitgegeven om een mooie website te bouwen, maar je krijgt minder bezoekers dan je eigenlijk zou willen. Dit komt waarschijnlijk doordat jouw website niet hoog genoeg in Google staat. In dit blogbericht lees je waarom SEO zo belangrijk is!

Lees meer

Hoe maak je een goede over ons pagina?

Wist je dat de over ons pagina behoort tot één van de vier belangrijkste pagina’s van een website en dat het niet echt over jou moet gaan, maar over hoe jouw bedrijf de wensen en behoeftes van de klant kan vervullen. Lees verder en kom erachter hoe jij de over ons pagina succesvol kan maken!

Lees meer

11 tips voor het maken van een goede contactpagina

Een contactpagina kan niet ontbreken bij een website. Het laat zien dat het bedrijf echt is en bereikbaar is. Bezoekers die bij jou op de contactpagina belanden komen daar omdat ze met je in contact willen komen, extra informatie willen of een vraag willen stellen. Benut jij wel alle kansen van de contactpagina? Deze tips helpen je om de contactpagina zo effectief mogelijk in te zetten!

Lees meer
Bekijk alle blogs

Kies voor True People en creëer impact met je digitale oplossing.

Neem contact op

Snel naar

Volg ons

62054708NL854620345B01NL66RABO0103888195