+31 (0)33 247 1227

Zoeken

Waarom is een online strategie zo belangrijk?

Om tot een effectieve online strategie te komen is het goed om eerst te weten waarom een online strategie zo belangrijk is. Wij geven je vier redenen:

Je kan gerichter werken

Met een consistente doelstelling zorg je ervoor dat alle pijlen op hetzelfde doelwit is gericht. Zonder een duidelijke online strategie kan je een situatie krijgen waarbij verschillende managers of directeur zijn of haar eigen doelen en prioriteiten stelt. Dit kan er uiteindelijk voor zorgen dat iedereen door elkaar heen werkt zonder het te realiseren. Een online strategie is daarom van cruciaal belang voor iedere organisatie die online actief is.

Je hebt meer focus

Een online strategie zorgt voor meer focus op de marketing inspanningen en maakt duidelijk wat de tactische stappen zijn die er eventueel genomen moeten worden. De specifieke doelen zorgen ervoor dat je weet welke online platformen en kanalen je moet gebruiken en hoe je in contact kan komen met je online publiek.

Je hebt een duidelijk beeld van het budget

Een duidelijk beeld van je online marketing budget en waar je het aan uitgeeft kan ervoor zorgen dat je beter kunt anticiperen op komende obstakels en kan er beter gepland worden. De meeste bedrijven die een duidelijk online marketing strategie hebben, hebben een veel betere ROI resultaat van de online investeringen dan bedrijven die geen duidelijk online marketing strategie hebben.

Je hebt inzicht in de doelgroep

Tot slot word je door het opstellen van een online marketing strategie gedwongen tot het heel goed nadenken over je doelgroep. Als er meer kennis en begrip aanwezig is van je doelgroep en als je beter weet waar de doelgroep zich plaatsvind dan kun je je website berichten daar beter op aanpassen. Er kunnen sterke call-to-actions worden opgesteld en er kunnen betere keuzes worden gemaakt wat betreft de plaats waar de boodschap wordt overgebracht.

En dan nu de 7 stappen die je moet volgen:

1. Doe een zelfreflectie

Het is belangrijk om te kijken wat de identiteit van je bedrijf is en op welke manier de marketing je kan helpen bij je doelstellingen. Denk aan de bedrijfsmissie en visie. Als die aanwezig zijn is het belangrijk om te kijken hoe de online marketing hierop kan inspelen. Vraag jezelf af waarom online marketing bij jouw bedrijf past en wat je met de online marketing wil bereiken.

2. Bepaal je doelgroep

Bij deze stap wordt de exacte doelgroep geschetst en wordt het online gedrag en waar de doelgroep zich online bevind, inzichtelijk gemaakt. Dit doe je door informatie te verzamelen en een onderzoek te verrichten met bijvoorbeeld enquêtes en interviews of het gebruiken van online tools zoals Google Analytics. Bij deze stap is het aan te raden om persona’s op te stellen om een zo duidelijk mogelijk beeld te creëren.

3. Voer een concurrentieanalyse uit

De online marketing bestaat uit enorm veel concurrentie. Daarom is het belangrijk hoe jouw organisatie zich onderscheid ten opzichte van de andere. Niet is het alleen belangrijk om te weten hoe jij jouw online marketing ingezet wordt maar ook hoe jouw concurrenten de online marketing gebruiken.

4. Bepaal de juiste middelen en kanalen

Het aanbod van online marketingprogramma’s is eindeloos veel. De voorafgaande stappen hebben invloed op welke kanalen je het beste kan kiezen.

5. Bepaal doelstellingen per kanaal

Je hebt nu bepaald welke kanalen je wil inzetten. In deze stap stel je concrete doelen op voor jezelf. Met de voorgaande stappen heb je genoeg informatie verschaft om te weten wat je wil bereiken met je online marketing. Stel dan nu je doelstellingen per kanaal op.

6. Schrijf een heldere website briefing

Een website briefing schrijven is even wat werk maar zo krijg je een heel duidelijk beeld van bijvoorbeeld ‘het probleem’, middelen, kanalen, budget, planning en doelgroep. Zie onze andere blog ‘hoe schrijf je in 11 stappen een complete website briefing’. De betrokken teams werken efficiënter samen als de te gebeuren activiteiten goed worden omschreven.

7. Analyseer en optimaliseer

Je hebt nu genoeg gegevens om te analyseren en rapporteren. Kijk of het kanaal goed heeft gefunctioneerd, bekijk of het budget anders besteed moet worden, et cetera.

Hulp nodig met de online strategie?

Wij werken aan een online strategie die aansluit bij jouw wensen en die van de doelgroep. Bekijk onze dienst om meer te lezen over hoe wij samen bij een online strategie komen die bijdraagt aan online succes of neem direct contact op!

Neem contact op
Kennisbank

True People Kennisbank

Ken je een begrip niet? Wij leggen het je uit!

Doelgroep

Doelgroep

Wat is een doelgroep?

Elk bedrijf richt zich op een bepaalde groep mensen om hun producten of diensten te verkopen. Deze groep mensen noem je een doelgroep. Door je te focussen op een kleine groep mensen, wordt de kans op conversie hoger.

Een doelgroep wordt vaak gekozen op basis van bestaande data. Soms ligt de doelgroep die aangesproken moet worden voor de hand, maar het kan nooit kwaad om nog wat extra onderzoek te doen. Verdiep je in de doelgroep, om tot een effectief concept te komen voor de branding of een website. Het maken van persona’s is hier een goed voorbeeld van. Tijdens het maken van persona’s kruip je nog dieper in de vel van je doelgroep en kan je doeltreffend te werk gaan.

Online Marketing

Online Marketing

Wat is online marketing?

Met online marketing promoot je je merk, product of dienst op het internet. Online marketing heeft als doel om onder de aandacht te komen of blijven bij mogelijk nieuwe klanten. Hiervoor doe je eerst een marktonderzoek, zodat je weet op welke online kanalen je je doelgroep kan bereiken.

Vormen van online marketing

  • Social media marketing
  • Zoekmachine optimalisatie (SEO)
  • E-mail marketing
  • Online adverteren

CTA

CTA

Wat betekent CTA?

CTA staat voor Call To Action. In het Nederlands vertaald: Oproep tot actie.

Wanneer je een CTA toevoegt aan een webpagina, is dat de belangrijkste actie na het lezen van de pagina. Bedenk dus eerst wat je wilt bereiken met je website/pagina. Wat zijn je conversie doelen? Wil je dat bezoekers contact met je organisatie opnemen? Maak dan een CTA met een tekst dat ze contact kunnen opnemen. Plaats je dit in een button met een opvallende kleur, dan zal er ook sneller op geklikt worden.

Voorbeelden van belangrijke acties op een webpagina:

  • Contact opnemen
  • Downloaden van het e-book
  • Product in je winkelwagen stoppen
  • Invullen van een formulier
  • Video afspelen

Een CTA knop kan je meerdere keren terug laten komen op dezelfde pagina. Zorg er wel voor, dat het allemaal om dezelfde actie draait. Plaats bijvoorbeeld een CTA-button aan de bovenkant van de pagina, maar ook beneden.

Google Analytics

Google Analytics

Wat is Google Analytics? Google Analytics is een super handige, gratis tool van Google. Met Google Analytics heb je meer inzicht in de statistieken op je website. Zo kan je onder andere zien hoeveel verkeer er op je website bevindt, waar ze vandaan komen en wat de meest bezochte pagina’s zijn.

Deze data kan je gebruiken om veranderingen aan te brengen in je website of webshop. Zie je dat er niet veel conversie plaatsvind op een bepaalde pagina? Dan maak je een aanpassing aan die pagina. Door te blijven meten, kan je de juiste keuzes maken.

Persona's

Persona's

Wat zijn persona's?

Een persona is een fictief persoon, die voor marketing doeleinden wordt creëert. Door één of meerdere persona’s te omschrijven, verplaats je je in de ideale klant van je product of dienst. Aan de hand van deze persona’s kan je effectieve marketingstrategie opstellen.

Waaruit bestaat een persona?

Een persona geef je een echte naam met een bijpassende foto en wordt heel specifiek omschreven. Zijn of haar persoonlijke en zakelijke achtergrond, demografische gegevens, doelen en frustraties zijn allemaal onderdelen waaruit een persona bestaat. Zo breng je de persona ‘echt’ tot leven en kan je de klant beter begrijpen.

Hoe maak je een persona?

Een persona zuig je niet uit je duim, maar maak je aan de hand van een onderzoek. Hiervoor kan je online deskresearch doen en fieldresearch bij bestaande klanten. Aan de hand hiervan analyseer je de gegevens en kan je een persona creëren.

Je kan ervoor kiezen om persona's zelf te maken of je kan het uitbesteden. Doe met ons een persona sessie!

Blogs Dit vind je wellicht ook interessant

Bekijk alle blogs

11 tips voor het maken van een goede contactpagina

Een contactpagina kan niet ontbreken bij een website. Het laat zien dat het bedrijf echt is en bereikbaar is. Bezoekers die bij jou op de contactpagina belanden komen daar omdat ze met je in contact willen komen, extra informatie willen of een vraag willen stellen. Benut jij wel alle kansen van de contactpagina? Deze tips helpen je om de contactpagina zo effectief mogelijk in te zetten!

Lees meer

In 11 stappen een website briefing schrijven (+ checklist)

Een goede website briefing is cruciaal voor het creëren van een succesvolle website die voldoet aan je doelstellingen, aantrekkelijk is voor je doelgroep en een positieve gebruikerservaring biedt. Lees hier hoe je een complete website briefing schrijft en download onze checklist als hulpmiddel (+ tips).

Lees meer

10 tips om het meeste uit je bedankpagina te halen

Vaak bestaat een bedankpagina uit ‘bedankt voor je bestelling’ of ‘bedankt voor het invullen’. Het is erg standaard, omdat veel bedrijven het zien als het einde van een proces. Je moet de bedankpagina juist niet onderschatten. Met de bedankpagina breng je namelijk bezoekers verder in je verkooptrechter. Met deze tips kan je het meeste uit de bedankpagina halen!

Lees meer

Hoe maak je een goede over ons pagina?

Wist je dat de over ons pagina behoort tot één van de vier belangrijkste pagina’s van een website en dat het niet echt over jou moet gaan, maar over hoe jouw bedrijf de wensen en behoeftes van de klant kan vervullen. Lees verder en kom erachter hoe jij de over ons pagina succesvol kan maken!

Lees meer

7 signalen dat het tijd wordt voor een nieuwe website

Jouw website is tegenwoordig het visitekaartje van je bedrijf. De website is niet alleen een informatiebron, maar het dient ook voor een afspiegeling van wie je als bedrijf bent en wat je wil uitstralen. Je wil dat je als bedrijf geloofwaardig over komt, je wil nieuwe mensen bereiken en je wil omzet maken. Weet je niet zeker of dit wel lukt met je huidige website? Wij geven je 7 signalen dat het tijd wordt voor een nieuwe website.

Lees meer
Bekijk alle blogs

Creëer digitale impact met onze maatwerk oplossingen.

Neem contact op