Om het verschil goed uit te kunnen leggen, moet je eerst weten wat een applicatie is. Een applicatie, oftewel een app, is software wat draait op een smartphone, tablet of desktop. De mobiele applicatie is ontwikkeld voor de smartphone of tablet. De app moet worden gedownload via de App Store of de Google Play store. De mobiele app moet je ook regelmatig updaten.
Online applicaties zijn applicaties die je via elke internetbrowser kan openen. Deze applicatie werkt als je internetverbinding hebt en hoef je dus niet te downloaden. Het is een computerprogramma dat is uitgevoerd in de vorm van een interactieve website. Een online applicatie is bijvoorbeeld jouw webmail of een e-commerce site met betalingen en voorraadbeheer.
Je zou denken dat de twee soorten applicaties veel op elkaar lijken. Echter, is dit niet zo. Het grote verschil is dat een online applicatie altijd via de browser moet worden bezocht. Een mobiele applicatie moet eerst worden gedownload via de App Store of de Google Play store. Pas als de app is geïnstalleerd, kan je hem gebruiken. Online applicaties zijn in een universele codetaal geschreven voor alle apparaten. Mobiele apps zijn in een eigen codetaal geschreven. Dit zorgt voor verschillen in functionaliteit, ontwikkelkosten en gebruikerservaring.
Voordelen van een online applicatie
Nadelen van een online applicatie
Voordelen mobiele applicatie
Nadelen mobiele applicatie
De keuze tussen een online applicatie en mobiele applicatie is afhankelijk van de functionaliteiten van je applicatie. Moet je applicatie gebruik kunnen maken van apparaat bronnen, zoals een camera, microfoon, meldingen of GPS? Dan is de mobiele applicatie in dit geval de beste keuze. Wanneer er voornamelijk content moet worden aangeboden met de applicatie, dan is de online applicatie een betere keuze.
Is uit dit artikel gebleken dat een online applicatie de beste keuze voor jouw organisatie is? Wij ontwikkelen slimme maatwerk webapplicaties die leiden tot versnelling in de online groei met efficiëntere bedrijfsprocessen en/of verbeterde dienstverlening voor gebruikers.
Wie is je doelgroep, wie zijn je concurrenten, wat zijn je doelstellingen en welke kanalen wil je inzetten om deze doelstellingen te behalen? Dit zijn de vragen die je jezelf moet stellen als het gaat om een online strategie. Een strategie zorgt ervoor dat er een plan is hoe er omgegaan moet worden met het digitale publiek en welke middelen en platformen nodig zijn om deze activiteiten te ondersteunen. Met deze 7 stappen zorg jij voor een effectieve online strategie!
Een goede website briefing is cruciaal voor het creëren van een succesvolle website die voldoet aan je doelstellingen, aantrekkelijk is voor je doelgroep en een positieve gebruikerservaring biedt. Lees hier hoe je een complete website briefing schrijft en download onze checklist als hulpmiddel (+ tips).
Jouw website is tegenwoordig het visitekaartje van je bedrijf. De website is niet alleen een informatiebron, maar het dient ook voor een afspiegeling van wie je als bedrijf bent en wat je wil uitstralen. Je wil dat je als bedrijf geloofwaardig over komt, je wil nieuwe mensen bereiken en je wil omzet maken. Weet je niet zeker of dit wel lukt met je huidige website? Wij geven je 7 signalen dat het tijd wordt voor een nieuwe website.
De keuze voor een content management systeem (CMS) is niet een eenvoudig. Het heeft namelijk invloed op het design, functionaliteit, uitstraling en veiligheid van je website. Als je eenmaal een keuze hebt gemaakt, is overstappen niet eenvoudig. Ben jij benieuwd welk CMS het beste bij jou past? Wij vergelijken de vier populaire CMS'en met elkaar.