+31 (0)33 247 1227

Zoeken

Wat is een landingspagina?

Een landingspagina is net iets anders dan een gewone webpagina. De pagina maakt wel gewoon onderdeel uit van je website, maar komt vaak niet terug in de menustructuur. Een landingspagina is namelijk gebouwd om (nieuwe) bezoekers op je website te ontvangen. Je komt op een landingspagina terecht vanuit een advertentie of een zoekopdracht. Bouw de landingspagina zo op, dat de bezoekers precies vinden wat ze zoeken.

De voordelen van een landingspagina

Relevantie

Door gebruik te maken van landingspagina’s, krijgen je website bezoekers precies te zien waar ze naar ze op zoek zijn. Zo houdt je bezoekers langer op je website en is de kans groot dat de bounce rate van je website laag blijft.

Bespaard kosten

Een goede landingspagina kan je advertentiekosten besparen. Hoe relevanter de pagina is voor de advertentie, hoe minder je hoeft te betalen voor een ‘klik’.

Verhoogt de conversie

Bezoekers komen op een landingspagina terecht, wanneer zij al duidelijk interesse hebben. Een goede landingspagina is zo ingericht, om de bezoeker te overtuigen en in actie te laten komen. Dit verhoogt de conversie.

Verschillende soorten landingspagina's Het doel van jouw landingspagina

Je kan voor meerdere doelen een landingspagina aanmaken, het hoeft niet perse een pagina te zijn om verkoop te genereren. Voorbeelden van doelen voor een landingspagina:

Ook blogpagina’s zijn een vorm van landingspagina’s. Blogpagina’s hebben vaak geen duidelijke call-to-action. Blogpagina’s zijn er vooral om bekendheid te creëren en om je expertise te delen. Indirect levert dit potentiële klanten op. Ook kun je door middel van blogpagina’s hoger in de zoekresultaten van Google komen.

In 4 stappen een succesvolle landingspagina

#1 Houd het luchtig en simpel

Verwerk in een landingspagina alleen de belangrijkste elementen. Landingspagina’s zijn bedoeld om de bezoekers te overtuigen van jouw product of dienst. Teveel informatie is overweldigend voor bezoekers, waardoor het juist averechts werkt. Maak het je (toekomstige) klant zo makkelijk mogelijk. Op de landingspagina vinden ze snel wat ze nodig hebben, zonder te hoeven zoeken.

#2 Duidelijke call-to-action

Wat is het doel van de landingspagina? Wat wil je dat de volgende stap is van je bezoekers? Moeten ze contact opnemen, het e-book downloaden of wil je dat ze een product bij je afnemen? Zorg dat van dit doel een duidelijke call-to-action knop aanwezig is. Meerdere knoppen kan natuurlijk ook, zolang de landingspagina maar één doel heeft. Houd andere linkjes achterwege, dit zorgt voor afleiding van het doel.

#3 Overtuig de bezoekers

Waarom moeten de bezoekers bij jou een product of dienst afnemen? Laat dit zien door middel van reviews, voordelen of unique selling points. Je kan maar één keer een eerste indruk maken. Verplaats je in de klant, wat vinden zij belangrijk? Waarmee kan je hun overtuigen om over te gaan tot aankoop? Verwerk deze punten in de landingspagina.

#4 Gebruik afbeeldingen en illustraties

Verwerk het liefst een aantal afbeeldingen op de pagina. De meeste mensen zijn visueel ingesteld en een beeld zegt meer dan 1000 woorden. Als je een product verkoopt, plaats je natuurlijk een afbeelding van het product op je landingspagina. Maar afbeeldingen kan je ook op andere manieren inzetten. Welk gevoel wil je dat de bezoekers op je landingspagina krijgen? Afbeeldingen of illustraties versterken de boodschap die je wilt overbrengen.

Voorbeeld van een landingspagina

Dit is een voorbeeld van één van onze landingspagina's. Deze landingspagina gaat over hoe je je conversie op je website kan verhogen. Het doel van deze landingspagina is dat de bezoeker de conversie checklist download. Bekijk de volledige landingspagina.

Een duidelijke banner
De banner is het eerste wat je bezoeker ziet. Verwerk altijd een afbeelding, titel en call-to-action knop in de banner. Een goede afbeelding of illustratie neemt veel vragen weg van de bezoeker. In dit geval hebben wij een afbeelding geplaatst van het 'product', een digitaal bestand. De titel moet overeenkomen met de zoekopdracht of advertentie. En de call-to-action is het doel van de pagina bezoekers, bijvoorbeeld contact opnemen of een product kopen.
Call-to-action
Zoals je ziet, wordt het gebruik van linkjes achterwege gelaten. Bij deze landingspagina hebben we één doel voor ogen. Wij willen het liefst dat de bezoeker de gratis conversie checklist gaat downloaden. Daar hebben we dus een duidelijke call-to-action knop voor gemaakt. Zoals je ziet, is dit in een opvallende groente kleur gedaan. De call-to-action knop hebben we in de banner en aan het eind van de pagina toegevoegd. Ga je andere linkjes toevoegen aan de pagina, dan heb je kans dat de bezoekers het doel voorbij laten lopen.
Belangrijke elementen
Probeer je bezoekers te overtuigen om op die call-to-action knop te klikken. Verwerk dus alleen de elementen die nodig zijn om de bezoekers over te halen. In dit geval hebben wij een uitleg gegeven over wat conversie is en wat de voordelen zijn van conversie optimalisatie. Het ontwerp is goed doordacht. Bedenk ook in welke volgorde je de informatie aan de bezoekers wilt geven.
Kennisbank

True People Kennisbank

Ken je een begrip niet? Wij leggen het je uit!

Conversie

Conversie

Wat is conversie?

Conversie betekent dat bezoekers op jouw website de actie ondernemen die jij wilt dat ze maken. Wanneer jij een website hebt, heb je dat vaak met een reden. Het kan zijn dat mensen via jouw webshop producten kopen, tickets voor een evenement of zich inschrijven voor een seminar. Dit zijn allemaal conversies die kunnen plaatsvinden op je website. Het is niet persé van belang dat een conversie direct geld oplevert. Als jij een actie voor ogen hebt zonder dat het je direct wat opbrengt, dan kan dit ook een conversie zijn. Bijvoorbeeld het inschrijven op de nieuwsbrief of het downloaden van een gratis e-book.

Wanneer een conversie direct omzet opbrengt, noem je dit een macro conversie. Als de conversie niet gelijk geld oplevert, dan noem je dit een micro conversie.

Zoekwoordenonderzoek

Zoekwoordenonderzoek

Wat is een zoekwoordenonderzoek?

Een zoekwoordenonderzoek is een essentiële eerste stap die je maakt bij zoekmachine-optimalisatie. Met een zoekwoordenonderzoek, doe je onderzoek naar welke woorden je doelgroep zoekt in de zoekmachine en hoeveel concurrentie er op een zoekwoord zit. Het liefst wil je zoekwoorden gebruiken, waar niet veel concurrentie op zit. Hoe meer concurrentie, hoe lastiger het is om bovenaan in de resultatenpagina te komen staan.

Aan de hand van de analyse, kies je een zoekwoord voor de nieuwe content die je gaat schrijven. Dit zoekwoord verwerk je in de tekst, zo weet Google precies waar je pagina over gaat en kan hij je de juiste plek geven in de zoekresultaten. Naast een zoekwoord, zijn er nog meer specificaties waaraan je pagina moet voldoen om hoog in de zoekresultaten te komen staan.

Download hier de gratis SEO checklist, om hoger in Google te komen staan.

Zoekwoordenonderzoek tools

Wij maken zelf altijd gebruik van de zoekwoordplanner van Google, dit is een gratis tool van Google zelf. Hier zie je het zoekvolume van een zoekwoord, de concurrentie, maar ook hoeveel een zoekwoord kost op het moment dat je gaat adverteren. Ook geven ze suggesties voor vergelijkbare zoekwoorden.

Landingspagina

Landingspagina

Wat is een landingspagina?

Een landingspagina maak je met een doel, conversie genereren. Een landingspagina maak je vaak speciaal om gevonden te worden op Google of wanneer je gaat adverteren. De landingspagina is dan de eerste pagina die de bezoeker te zien krijgt, dus het moet overtuigen om je bezoeker over te laten gaan tot jouw conversie doel.

Ben je benieuwd hoe je een landingspagina maakt? Lees dan onze blog ‘Zo maak je een succesvolle landingspagina’.

USP

USP

Wat is een USP?

USP staat voor Unique Selling Point. Oftwel, een Uniek Verkoopargument in het Nederlands. Als merk wil je onderscheidend zijn van je concurrenten. Hetgeen waarmee je je onderscheid, moet ook een reden zijn waarom je klanten bij jou kopen en niet de concurrent. Als je al een uniek product of dienst verkoopt, is het makkelijk. Maar in de commerciële wereld met veel concurrentie, is het nogal een uitdaging. Waarmee zou je je dan kunnen onderscheiden? Denk hier goed over na!

Voorbeelden van USP’s:

Coolblue staat bekend om zijn uitstekende klantenservice: alles voor een glimlach

Coolblue verkoopt namelijk producten die je onder andere ook bij de Mediamarkt kan halen. Waarom kies ik liever voor Coolblue dan Mediamarkt? Bij Coolblue kan ik zelfs na 30 dagen testen nog producten terugsturen en het volledige aankoopbedrag terugkrijgen. En dat is de USP van Coolblue.

Bij Zalando kan heb je een retourtermijn van 100 dagen

Waar je bij andere webshops binnen 30 dagen een product moet terugsturen, heb je bij Zalando maar liefst 100 dagen retourtermijn.

‘’Voor 12.00 besteld, vanavond nog bezorgd’’ – Bol.com

Dit kan zeker niet elke webshop zeggen. Tegenwoordig is ‘vandaag besteld, morgen in huis’ het nieuwe normaal geworden. Het is geen USP meer, Bol.com speelt daar op in door dezelfde dag nog te bezorgen.

A/B test

A/B test

Wat is een A/B test?

A/B testen is een vorm van splittesten. Met A/B testen kun je 2 versies van bijvoorbeeld een landingspagina maken en tonen aan je bezoekers. Met A/B testen staan beide pagina’s tegelijk online, de helft krijgt pagina A te zien en de andere helft pagina B.

Bij beide pagina’s kan je dan de conversieratio meten, waardoor je weet welke pagina meer conversie genereert.

Meten is weten. Als je een advertentie online plaatst, wil je hier zoveel mogelijk mee bereiken. Met A/B testen kun je het meeste uit je advertentie halen. Hierbij kunnen zelfs de kleinste details een groot verschil maken! Met Google Optimize kun je eenvoudig A/B testen uitvoeren.

CTA

CTA

Wat betekent CTA?

CTA staat voor Call To Action. In het Nederlands vertaald: Oproep tot actie.

Wanneer je een CTA toevoegt aan een webpagina, is dat de belangrijkste actie na het lezen van de pagina. Bedenk dus eerst wat je wilt bereiken met je website/pagina. Wat zijn je conversie doelen? Wil je dat bezoekers contact met je organisatie opnemen? Maak dan een CTA met een tekst dat ze contact kunnen opnemen. Plaats je dit in een button met een opvallende kleur, dan zal er ook sneller op geklikt worden.

Voorbeelden van belangrijke acties op een webpagina:

  • Contact opnemen
  • Downloaden van het e-book
  • Product in je winkelwagen stoppen
  • Invullen van een formulier
  • Video afspelen

Een CTA knop kan je meerdere keren terug laten komen op dezelfde pagina. Zorg er wel voor, dat het allemaal om dezelfde actie draait. Plaats bijvoorbeeld een CTA-button aan de bovenkant van de pagina, maar ook beneden.

Blogs Wellicht vind je dit ook interessant

Bekijk alle blogs

Kenmerken van een sterk klantenportaal

Klantenportalen zijn onmisbaar om klantprocessen efficiënt te laten verlopen. Alle nodige documenten, processen en gegevens komen samen in één applicatie. Het is een handige tool die niet alleen fijn is voor jouw klant, maar ook voor de organisatie zelf. Lees in deze blog alle kenmerken van een sterk klantenportaal.

Lees meer

Wat is het verschil tussen een webapplicatie en mobiele applicatie?

Een webapplicatie en mobiele applicatie worden vaak gezien als hetzelfde, terwijl ze dat niet zijn. Wij leggen jou het verschil uit tussen deze twee applicaties, zodat jij weet wat de beste keuze voor jouw organisatie is.

Lees meer

CMS vergelijken; welk CMS past het beste bij jou?

De keuze voor een content management systeem (CMS) is niet een eenvoudig. Het heeft namelijk invloed op het design, functionaliteit, uitstraling en veiligheid van je website. Als je eenmaal een keuze hebt gemaakt, is overstappen niet eenvoudig. Ben jij benieuwd welk CMS het beste bij jou past? Wij vergelijken de vier populaire CMS'en met elkaar.

Lees meer
Bekijk alle blogs

Kies voor True People en creëer impact met je digitale oplossing.

Neem contact op

Snel naar

Volg ons

62054708NL854620345801NL66RABO0103888195