Steken jullie veel geld, tijd en energie in het halen van bezoekers naar de website, maar halen jullie niet voldoende rendement uit deze bezoekers? Heel frustrerend! Herkennen jullie één of meer van deze punten?
Dan wordt het hoog tijd om de conversie te verbeteren!
Bij conversie optimalisatie onderzoeken we wat bezoekers willen, waar ze naar op zoek zijn en bieden dit op een logische manier aan. We zorgen ervoor dat we het de bezoekers zo makkelijk mogelijk maken om over te gaan tot aankoop of contact. Bij een goed converterende website worden bezoekers omgezet in geïntresseerden en uiteindelijk in klanten.
Conversie optimalisatie richt zich op het wegnemen van obstakels in jullie website, waardoor bezoekers eenvoudiger overgaan tot een aankoop of contactmoment.
Met conversie optimalisatie gaan bezoekers eerder over op de gewenste actie, bijvoorbeeld een aankoop of contactmoment, waardoor omzet wordt verhoogd.
Conversie optimalisatie is de wetenschap en kunst van het creëren van een ervaring voor een bezoeker met als doel om de bezoeker te converteren naar een klant.
Data is key bij conversie optimalisatie. Daarom kijken wij eerst naar wat bezoekers nu al doen en waar ze vastlopen. Dit doen we door de webstatistieken te analyseren, maar ook door een technische analyse te doen. Denk hierbij aan bijvoorbeeld snelheid en 404-pagina's. Daarnaast is het ook heel belangrijk om jullie doelgroep te kennen, door bijvoorbeeld het maken van persona's en hun customer journey.
Nadat we nieuwe inzichten hebben gecreëerd, gaan we deze omzetten in concrete verbeterpunten. We gaan bedenken hoe we de obstakels kunnen verbeteren. Welke middelen, tools en personen hebben we hierbij nodig? Waarschijnlijk hebben we meer dan één verbeterpunt gevonden. We gaan deze prioriteren, zodat eerst de belangrijkste verbeterpunten worden uitgevoerd. We kunnen namelijk niet alles tegelijkertijd uitvoeren.
In deze fase gaan we daadwerkelijk actie ondernemen. We kunnen het verbeterpunt eerst testen door een A/B-test uit te voeren of bij de doelgroep voor te leggen, maar soms is de beste keuze om het meteen door te voeren.
Nu gaan we analyseren of het verbeterpunt daadwerkelijk leidt tot meer conversie. Dit doen we door de webstatistieken te vergelijken met de periode voordat we het verbeterpunt hadden doorgevoerd.