SEO staat voor Search Engine Optimization, ook wel zoekmachine optimalisatie genoemd. SEO draait om het organisch vindbaar maken van de website, zodat jullie hoger in de zoekresultaten van zoekmachines zoals Google komt te staan. Google toont namelijk niet willekeurig een paar websites die bovenaan in de zoekresultaten komen te staan. Hier hangen verschillende factoren aan vast.
Met zoekmachine optimalisatie (SEO) onderzoeken we verschillende factoren die betrekking hebben op de organische vindbaarheid van jullie website. Deze verschillende factoren zijn: On page SEO, off page SEO en technische SEO.
Het doel van SEO is een goede basis leggen voor een website met een effectieve gebruikerservaring. Google zal 'belonen' door jullie hoger in de zoekresultaten te plaatsen. Dat wil iedereen toch?
SEO is een gratis vorm van online marketing. Door een goede website aan te bieden die aansluit op de wens van de doelgroep, klikken ze uiteindelijk op jullie zoekresultaat.
Met SEO probeer je je in te leven in de doelgroep: welke vragen of problemen hebben ze waarvoor jullie product of dienst een oplossing kan zijn? Welke woorden gebruiken ze tijdens het zoeken?
On page SEO, de naam zegt het eigenlijk al, is het optimaliseren van verschillende onderdelen binnen een pagina om zo goed mogelijk te scoren op een zoekwoord die vooraf is bepaald. Door het aanpassen van content zal de pagina hoger scoren in de zoekresultaten. Er zijn verschillende elementen op een webpagina die we gaan optimaliseren om zo beter vindbaar te worden in de zoekmachines, zoals de URL, H1, H2, interne links, externe links, afbeeldingen, tekst en meta data.
Off page SEO draait om de factoren die niet direct zichtbaar zijn op een pagina of zelfs de website. Bij off page SEO hebben jullie andere websites nodig om de ranking positief te beïnvloeden, zoals linkbuilding. Linkbuilding is het actief links vergaren van andere websites naar jullie website. Dit is essentieel voor jullie positie in zoekmachines zoals Google. Google ziet links naar jullie website namelijk als een stem van iemand. En hoe meer stemmen jullie krijgen, hoe relevanter en waardevoller Google de website zal zien.
Content is king, maar om jullie content optimaal te laten scoren in Google moeten alle technische aspecten van SEO ook op orde zijn. Anders zal de website niet goed gevonden worden in de zoekresultaten. Technische SEO zijn instellingen die op serverniveau moeten worden aangepast. Denk hierbij aan bijvoorbeeld de laadtijd, gebroken links en mobielvriendelijkheid.