Een persona is een niet-bestaand fictioneel karakter dat symbool staat voor een groep gebruikers van een product of dienst. De persona wordt levendig omschreven met een naam en een persoonlijke achtergrond. Daarnaast wordt het gedrag, de doelen, de behoeften, de problemen en de frustraties van de persoon in kaart gebracht.
Tijdens de persona sessie worden het gedrag, de doelen, de behoeften, de problemen en de frustraties van jouw doelgroep in kaart gebracht door middel van een interactieve opdracht. De persona sessie wordt gehouden met medewerkers van jouw organisatie die het meeste contact hebben met klanten of met je klanten zelf. Dit is meestal een groep van 3 tot 8 personen.
De persona's Op basis van de informatie die we uit de persona sessie halen, creëren we persona’s in de huisstijl van jouw organisatie. Deze persona's kan je gebruiken voor alle marketingactiviteiten binnen jouw organisatie.
Persona's helpen de wensen en problemen van klanten beter te begrijpen. Hierdoor wordt het een stuk eenvoudiger om content te creëren die aansluit op de behoeften van klanten.
Aan de hand van persona’s kan er klantgericht worden gecommuniceerd. Je weet namelijk voor welke boodschap de persona vatbaar is en via welke kanalen de persona te bereiken is.
Met persona's ontwikkel je één integraal klantbeeld waardoor de gehele organisatie vanuit hetzelfde klantbeeld communiceert, denkt en werkt.
“Don’t just create content to get credit for being clever. Create content that will be helpful, insightful, or interesting for your target audience.”