Maatwerk Webapplicatie 1

Wanneer heb je een goed lopende website? Om hier achter te komen zal je de data van de website moeten analyseren. Met deze 7 stappen krijg je inzicht in het verkeer op jouw website.

Wat is data analyse?

Om een data analyse te kunnen maken, is het eerst belangrijk om te weten wat dit precies is. Op een website gebeuren bepaalde activiteiten. Deze activiteiten bestaan uit onder andere het bezoeken van de website, het bekijken van pagina’s en het klikken op buttons. Dat wordt allemaal gedaan door de website bezoekers. Deze activiteiten bij elkaar zijn de data. Om conclusies te kunnen trekken vanuit deze data, is er onderzoek nodig: het analyseren van de data. 

Waarom is data analyse belangrijk?

Een website is gebouwd met een bepaald doel, voor een bepaalde doelgroep. Om te kunnen begrijpen of de website dit doel nastreeft en waarom (niet), is het nodig om onderzoek te doen. De verschillende data die vanuit de website komt, is zeer waardevol voor het optimaliseren van de site en zo het vooropgestelde doel te behalen. Het hebben van een goede website vraagt immers om continue aanpassingen. Het best is om deze aanpassingen te baseren op uitvoerig onderzoek. Zo kan je jouw website zo goed mogelijk optimaliseren voor jouw doel en doelgroep.

1. Verzamel data

Het analyseren van data begint bij het verzamelen van data. Dit kan met behulp van verschillende tools. Er zijn zowel gratis als betaalde tools beschikbaar. Deze tools verzamelen de data vanuit jouw website en hiermee kan je inzicht krijgen in de activiteiten op de site. Hieronder vind je een overzicht van de data tools die wij veel gebruiken: 

  • Google Analytics 4: verzamelt website gegevens om meer inzicht te krijgen in het gebruik.
  • Google Search Console: voor informatie over het indexeren, de positie en de zichtbaarheid van jouw website in de Google zoekresultaten.
  • Hotjar: kwalitatieve, visuele data over het gedrag van een websitebezoeker in de vorm van heatmaps, funnel tracking en peilingen van gebruikers.
  • Semrush: tool voor zoekwoordenonderzoek en online ranking gegevens.
Google Analytics Search Console Hotjar Semrush

2. Breng het doel, de doelgroep en het verwachte resultaat in kaart

Voordat je begint met het analyseren is het belangrijk om een aantal dingen in kaart te brengen, zoals het doel, de doelgroep en de verwachte resultaten. 

Wat is het doel van de website?

Bij het maken van de website is er een bepaald doel gesteld. Waarom is deze website gemaakt? Wat wilde je bereiken? Wellicht zijn er zelfs subdoelen opgesteld om dit hoofddoel te bereiken. Deze doelen zijn goed om te gebruiken als leidraad bij de analyse. Het geeft je een richting in waar je moet zoeken.

Wie is de doelgroep?
 
Ook is er een doelgroep waarvoor de site is gemaakt. Om de juiste doelen te bereiken, moet de juiste doelgroep jouw website bezoeken. De website moet deze doelgroep dus aantrekken.

Wat zijn de verwachte resultaten?

Aan de hand van de (sub)doelen en doelgroep kan je een aantal verwachte resultaten formuleren. Komen de juiste bezoekers op de site en doen zij de dingen die je wilt dat ze doen?

3. Analyseer de performance van je website

Om een goede en gebruikersvriendelijke website te realiseren, is het van belang dat deze snel reageert. Bij het openen van een website mag dit niet langer duren dan een paar seconden. Een seconde te lang, en je bent de eerste bezoekers al kwijt. Een trage website kan leiden tot irritatie bij de bezoeker. En een geïrriteerde bezoeker betekent waarschijnlijk geen conversie. Daarnaast heeft de snelheid ook invloed op je ranking in Google. 

Google Lighthouse geeft je inzicht in de snelheid van jouw website. Ook worden er suggesties gegeven voor welke pagina’s er extra aandacht nodig is voor het verbeteren van de snelheid. Lighthouse kan je via Chrome DevTools gebruiken. Rechtermuisklik op de pagina die je wilt analyseren en dan de optie inspecteren aanklikken om vervolgens lighthouse te kiezen in een van de tabjes. Dit is alleen beschikbaar in de Google browser Chrome. Een analyse van de pagina geeft direct de verbeterpunten aan.

4. Analyseer de bezoekers van je website

Interessant is het om te weten hoeveel bezoekers er zijn over een bepaalde periode. Was er ergens een piek in aantallen? Kan je dat verklaren? Wellicht was er een bepaalde campagne actief of heb je op een andere manier meer bezoekers naar je website weten te trekken. Wie zijn deze bezoekers? Om je website aan te passen aan degenen die deze bezoeken, is het goed te weten via welk device de website wordt bezocht. De verdeling new- returning visitor (nieuwe of terugkerende bezoeker) kan ook veel bepalen voor de strategie van de website. 

Hoe worden de bezoekers naar de website getrokken? Een belangrijk punt is om te achterhalen via welke weg de bezoekers op jouw site gekomen zijn. Dit kan zijn door organisch zoekverkeer, het naar voren komen in de resultaten van een zoekmachine. Ook kan dit via betaalde reclame zijn geweest, bijvoorbeeld een display advertentie op een andere site of een advertentie op Google. Daarnaast kan een bezoeker via social media, een link in een email (campagne) of een link op een andere site (referral) op jouw site terecht zijn gekomen. Als laatste zijn er ook nog bezoekers die direct op jouw website terecht zijn gekomen omdat zij bijvoorbeeld de url zelf ingetypt hebben. Bij deze laatste kan het voorkomen dat als je filtert op bezoekers die langer dan 5 seconden op de website zijn gebleven, er een heleboel direct verkeer afvalt. Dat kan te maken hebben met bots die jouw site crawlen. Dat zijn zoekmachine bots die jouw site bekijken om te indexeren. Deze bezoekers zijn dus niet relevant als je wilt bekijken of jouw site het doel behaald.

5. Analyseer het gedrag van de bezoekers

Om inzicht te krijgen in het type content wat het best aanslaat, is het goed om te weten welke pagina’s het best worden bekeken. Als je daar een patroon in kunt vinden, kan je daar je content strategie op aanpassen. Dan is het juist ook interessant te weten welke pagina’s het minst bekeken worden en waar bezoekers de site verlaten. Daarbij is ook de bounce rate, hoeveel % van de bezoekers komen binnen op een pagina en verlaten deze binnen een bepaalde (korte) tijd weer,  

6. Analyseer de conversie op je website

Een conversie is elke actie die een gebruiker op de website doet die bijdraagt aan de doelen van het bedrijf. Een veelvoorkomend voorbeeld van een conversie is het aankopen van iets in de webshop, het invullen van een contactformulier of het aanmelden voor de nieuwsbrief.

Om een conversie te meten met Google Analytics 4 moeten eerst de gebeurtenisacties worden ingesteld. Dit kan je doen door een tag te plaatsen bij een bepaalde gebeurtenis via Google Tag Manager. Vervolgens kan je deze gebeurtenisacties markeren als een conversie in Google Analytics 4.

7. Trek conclusies uit de analyse

Door gericht te zoeken naar antwoorden in de data, kom je dus al een heel stuk verder. De vragen die je van tevoren door middel van de doelen,  doelgroep en verwachte resultaten aan jezelf hebt gesteld, kunnen worden beantwoord.
Wellicht komen hier weer nieuwe vragen uit en kan je nog verder de data in duiken. Probeer dit wel weer gestructureerd te doen: wat zijn de vervolg vragen die bij je opkomen en hoe zou ik deze kunnen beantwoorden? Het is makkelijk om jezelf hierin te verliezen.
Gebruik de conclusie van de analyse om de website aan te passen.  Op welke punten kan de website worden verbeterd? Na deze aanpassingen is het interessant om het effect daarvan weer te meten. Zo blijf je continu bezig met het optimaliseren van jouw website.

Hulp nodig met een nieuwe website of website optimalisatie? 

Blijkt uit de data analyse dat je toe bent aan een hele nieuwe website of website optimalisatie? Dit kan bijvoorbeeld zijn door slechte resultaten die uit de data analyse komen. Wij helpen graag met een conversie gerichte website op maat. Al onze websites zijn op maat gemaakt, schaalbaar, geschikt voor lange termijn, uniek en persoonlijk. 

Klaar om je website naar een hoger niveau te tillen?

Of bel +31 33 247 1227
Richard

Samen koffietje doen?

Of bel +31 33 247 1227