Online Strategie

Waarom is een online strategie zo belangrijk? 

Om tot een effectieve online strategie te komen is het goed om eerst te weten waarom een online strategie zo belangrijk is. Wij geven je vier redenen: 

Je kan gerichter werken

Met een consistente doelstelling zorg je ervoor dat alle pijlen op hetzelfde doelwit is gericht. Zonder een duidelijke online strategie kan je een situatie krijgen waarbij verschillende managers of directeur zijn of haar eigen doelen en prioriteiten stelt. Dit kan er uiteindelijk voor zorgen dat iedereen door elkaar heen werkt zonder het te realiseren. Een online strategie is daarom van cruciaal belang voor iedere organisatie die online actief is.  

Je hebt meer focus

Een online strategie zorgt voor meer focus op de marketing inspanningen en maakt duidelijk wat de tactische stappen zijn die er eventueel genomen moeten worden. De specifieke doelen zorgen ervoor dat je weet welke online platformen en kanalen je moet gebruiken en hoe je in contact kan komen met je online publiek.

Je hebt een duidelijk beeld van het budget

Een duidelijk beeld van je online marketing budget en waar je het aan uitgeeft kan ervoor zorgen dat je beter kunt anticiperen op komende obstakels en kan er beter gepland worden. De meeste bedrijven die een duidelijk online marketing strategie hebben, hebben een veel betere ROI resultaat van de online investeringen dan bedrijven die geen duidelijk online marketing strategie hebben.

Je hebt inzicht in de doelgroep

Tot slot word je door het opstellen van een online marketing strategie gedwongen tot het heel goed nadenken over je doelgroep. Als er meer kennis en begrip aanwezig is van je doelgroep en als je beter weet waar de doelgroep zich plaatsvind dan kun je je website berichten daar beter op aanpassen. Er kunnen sterke call-to-actions worden opgesteld en er kunnen betere keuzes worden gemaakt wat betreft de plaats waar de boodschap wordt overgebracht.

En dan nu de 7 stappen die je moet volgen:

1. Doe een zelfreflectie

Het is belangrijk om te kijken wat de identiteit van je bedrijf is en op welke manier de marketing je kan helpen bij je doelstellingen. Denk aan de bedrijfsmissie en visie. Als die aanwezig zijn is het belangrijk om te kijken hoe de online marketing hierop kan inspelen. Vraag jezelf af waarom online marketing bij jouw bedrijf past en wat je met de online marketing wil bereiken.

2. Bepaal je doelgroep

Bij deze stap wordt de exacte doelgroep geschetst en wordt het online gedrag en waar de doelgroep zich online bevind, inzichtelijk gemaakt. Dit doe je door informatie te verzamelen en een onderzoek te verrichten met bijvoorbeeld enquêtes en interviews of het gebruiken van online tools zoals Google Analytics. Bij deze stap is het aan te raden om persona’s op te stellen om een zo duidelijk mogelijk beeld te creëren.

3. Voer een concurrentieanalyse uit

De online marketing bestaat uit enorm veel concurrentie. Daarom is het belangrijk hoe jouw organisatie zich onderscheid ten opzichte van de andere. Niet is het alleen belangrijk om te weten hoe jij jouw online marketing ingezet wordt maar ook hoe jouw concurrenten de online marketing gebruiken.

4. Bepaal de juiste middelen en kanalen

Het aanbod van online marketingprogramma’s is eindeloos veel. De voorafgaande stappen hebben invloed op welke kanalen je het beste kan kiezen. 

5. Bepaal doelstellingen per kanaal

Je hebt nu bepaald welke kanalen je wil inzetten. In deze stap stel je concrete doelen op voor jezelf. Met de voorgaande stappen heb je genoeg informatie verschaft om te weten wat je wil bereiken met je online marketing. Stel dan nu je doelstellingen per kanaal op.

6. Schrijf een heldere website briefing

Een website briefing schrijven is even wat werk maar zo krijg je een heel duidelijk beeld van bijvoorbeeld ‘het probleem’, middelen, kanalen, budget, planning en doelgroep. Zie onze andere blog ‘hoe schrijf je in 11 stappen een complete website briefing’. De betrokken teams werken efficiënter samen als de te gebeuren activiteiten goed worden omschreven.

7. Analyseer en optimaliseer

Je hebt nu genoeg gegevens om te analyseren en rapporteren. Kijk of het kanaal goed heeft gefunctioneerd, bekijk of het budget anders besteed moet worden, et cetera.

Stappenplan Online Marketing

Hulp nodig met de online strategie? 

Wij werken aan een online strategie die aansluit bij jouw wensen en die van de doelgroep. Bekijk onze dienst om meer te lezen over hoe wij samen bij een online strategie komen die bijdraagt aan online succes of neem direct contact op! 

Richard

Samen koffietje doen?

Of bel +31 33 247 1227