Pop Up Op Je Website Go Or No Go

Pop-ups kan je inzetten om

  • Meer aanvragen te genereren  
  • Cross-selling te laten groeien  
  • Meer nieuwsbriefinschrijvingen te krijgen  
  • Een vraag van de bezoeker snel te kunnen beantwoorden door een pop up chat  
  • Te zorgen voor meer downloads

Voordelen van pop-up

  1. Opvallend: Pop-ups zijn goed zichtbaar en bezoekers kunnen er niet omheen. Een pop-up moet potentiële klanten verleiden tot een aankoop/offerte. 
  2. Meer conversie: Een pop-up kan ervoor zorgen dat er een groei te zien is in het aantal inschrijvingen, afspraken en aanvragen.   
     

Nadelen van pop-up

  1. Irritatie: Pop-ups kunnen storen tijdens het lezen waardoor er irritatie ontstaat bij de bezoeker. Veel bezoekers sluiten de pop-up al uit een reflex waardoor de informatie niet gelezen wordt. Dit is de reden waarom veel bedrijven het niet doen.  
  2. Slechte weergaves: Als pop-ups slecht worden weergegeven op smartphones vullen ze het hele scherm waardoor de wegklikmogelijkheid verdwijnt. Hierdoor verlaten bezoekers de website.  

Wat moet je doen en wat niet om een effectieve pop-up te hebben?

Doen:  

  • Zorg ervoor dat de pop-up goed weergegeven wordt voor zowel smartphone als computer. Doe dit door een duidelijk kruis of andere manier van makkelijk sluiten te gebruiken.  
  • Zorg ervoor dat je cookietracking gebruikt. Dit om te voorkomen dat terugkerende bezoekers niet elke keer dezelfde pop-up zien.  
  • Zorg ervoor dat er niet direct bij het landen op de website een pop-up wordt getoond. De bezoeker wil kijken wat er op de website staat om vervolgens stappen te kunnen zetten met bijvoorbeeld een druk op een pop-up.  
  • Richt je met de inhoud van de pop-up op de voordelen van de bezoeker. De titel moet pakkend en aantrekkelijk zijn om de bezoeker over te laten gaan tot actie.  

Niet doen:

  • Toon niet te veel en verschillende pop-ups. Dit zorgt voor irritatie waardoor mensen afhaken.  
  • Vraag de bezoeker niet te veel informatie bij bijvoorbeeld een pop-up voor een inschrijving of aanmelding. Vraag alleen noodzakelijke informatie.  
  • Gebruik geen pop-ups als de klant een pagina verlaat. Je loopt de kans dat de klant niet meer terugkomt.

Conclusie over pop-up inzetten

Pop-ups kunnen opdringerig overkomen. Echter, ze kunnen ook tot verrassende resultaten zorgen. De gouden tip is: gebruik niet te veel pop-ups, dit gaat je bezoekers/klanten kosten. Bij goed gebruik is een pop-up een go. Verdiep je erin en ga ermee aan de slag. Doe je dit niet? Dan is de pop-up geen match met jouw website.

Else

Koffietje doen?

Of bel +31 33 247 1227