Een landingspagina is net iets anders dan een gewone webpagina. De pagina maakt wel gewoon onderdeel uit van je website, maar komt vaak niet terug in de menustructuur. Een landingspagina is namelijk gebouwd om (nieuwe) bezoekers op je website te ontvangen. Je komt op een landingspagina terecht vanuit een advertentie of een zoekopdracht. Bouw de landingspagina zo op, dat de bezoekers precies vinden wat ze zoeken.
Je kan voor meerdere doelen een landingspagina aanmaken, het hoeft niet perse een pagina te zijn om verkoop te genereren.
Voorbeelden van doelen voor een landingspagina:
Ook blogpagina’s zijn een vorm van landingspagina’s. Blogpagina’s hebben vaak geen duidelijke call-to-action. Blogpagina’s zijn er vooral om bekendheid te creëren en om je expertise te delen. Indirect levert dit potentiële klanten op. Ook kun je door middel van blogpagina’s hoger in de zoekresultaten van Google komen.
#1 Houd het luchtig en simpel
Verwerk in een landingspagina alleen de belangrijkste elementen. Landingspagina’s zijn bedoeld om de bezoekers te overtuigen van jouw product of dienst. Teveel informatie is overweldigend voor bezoekers, waardoor het juist averechts werkt. Maak het je (toekomstige) klant zo makkelijk mogelijk. Op de landingspagina vinden ze snel wat ze nodig hebben, zonder te hoeven zoeken.
#2 Duidelijke call-to-action
Wat is het doel van de landingspagina? Wat wil je dat de volgende stap is van je bezoekers? Moeten ze contact opnemen, het e-book downloaden of wil je dat ze een product bij je afnemen? Zorg dat van dit doel een duidelijke call-to-action knop aanwezig is. Meerdere knoppen kan natuurlijk ook, zolang de landingspagina maar één doel heeft. Houd andere linkjes achterwege, dit zorgt voor afleiding van het doel.
#3 Overtuig de bezoekers
Waarom moeten de bezoekers bij jou een product of dienst afnemen? Laat dit zien door middel van reviews, voordelen of unique selling points. Je kan maar één keer een eerste indruk maken. Verplaats je in de klant, wat vinden zij belangrijk? Waarmee kan je hun overtuigen om over te gaan tot aankoop? Verwerk deze punten in de landingspagina.
#4 Gebruik afbeeldingen en illustraties
Verwerk het liefst een aantal afbeeldingen op de pagina. De meeste mensen zijn visueel ingesteld en een beeld zegt meer dan 1000 woorden. Als je een product verkoopt, plaats je natuurlijk een afbeelding van het product op je landingspagina. Maar afbeeldingen kan je ook op andere manieren inzetten. Welk gevoel wil je dat de bezoekers op je landingspagina krijgen? Afbeeldingen of illustraties versterken de boodschap die je wilt overbrengen.
Dit is een voorbeeld van één van onze landingspagina's. Deze landingspagina gaat over hoe je je conversie op je website kan verhogen. Het doel van deze landingspagina is dat de bezoeker de conversie checklist download.
De banner is het eerste wat je bezoeker ziet. Verwerk altijd een afbeelding, titel en call-to-action knop in de banner. Een goede afbeelding of illustratie neemt veel vragen weg van de bezoeker. In dit geval hebben wij een afbeelding geplaatst van het 'product', een digitaal bestand. De titel moet overeenkomen met de zoekopdracht of advertentie. En de call-to-action is het doel van de pagina bezoekers, bijvoorbeeld contact opnemen of een product kopen.
Zoals je ziet, wordt het gebruik van linkjes achterwege gelaten. Bij deze landingspagina hebben we één doel voor ogen. Wij willen het liefst dat de bezoeker de gratis conversie checklist gaat downloaden. Daar hebben we dus een duidelijke call-to-action knop voor gemaakt. Zoals je ziet, is dit in een opvallende groente kleur gedaan. De call-to-action knop hebben we in de banner en aan het eind van de pagina toegevoegd. Ga je andere linkjes toevoegen aan de pagina, dan heb je kans dat de bezoekers het doel voorbij laten lopen.
Probeer je bezoekers te overtuigen om op die call-to-action knop te klikken. Verwerk dus alleen de elementen die nodig zijn om de bezoekers over te halen. In dit geval hebben wij een uitleg gegeven over wat conversie is en wat de voordelen zijn van conversie optimalisatie. Het ontwerp is goed doordacht. Bedenk ook in welke volgorde je de informatie aan de bezoekers wilt geven.
Probeer je bezoekers te overtuigen om op die call-to-action knop te klikken. Verwerk dus alleen de elementen die nodig zijn om de bezoekers over te halen. In dit geval hebben wij een uitleg gegeven over wat conversie is en wat de voordelen zijn van conversie optimalisatie. Het ontwerp is goed doordacht. Bedenk ook in welke volgorde je de informatie aan de bezoekers wilt geven.
Onze content marketeer Anouk denkt graag met je mee. Laten we kennismaken!