+31 (0)33 247 1227

Zoeken

#1. SEO onderschatten

Veel mensen denken bij SEO ‘dat doe ik wel even’. Echter, veel ondernemen lopen potentiële klanten mis omdat hun SEO niet goed is geoptimaliseerd. Steek hier dus tijd en energie in, zodat je goede resultaten behaald. Lees je in en neem de tijd.

#2. Een te trage website hebben

Veel mensen vinden een trage website vervelend en haken hier al snel op af. Alleen dat betekent al dat je ervoor moet zorgen dat je website sneller laad. Daarnaast zorgt het er ook voor dat Google je website niet snel genoeg vindt. Dit zorgt voor een lagere positie in de zoekresultaten van zoekmachines.

#3. Geen duidelijke (URL) structuur hebben

Je wil dat je over ‘ons pagina’ pagina gevonden wordt op /over-ons/ en niet op /over-ons/blog/. Dit wordt ook wel de URL-structuur van je website genoemd. De URL-structuur is erg belangrijk voor zoekmachines, zoals Google. Een bezoeker verwacht dat onder een ‘over ons pagina’ alleen maar informatie zit over het bedrijf. Google vindt het fijn als de structuur duidelijk en gestructureerd is, zodat de juiste onderdelen gekoppeld kunnen worden.

#4. Je website niet optimaliseren voor mobiel

Google gebruikt de mobiele versie van de pagina voor het indexeren. Dit doet Google om te zorgen dat websites meer geoptimaliseerd worden voor mobiele gebruikers. Zorg dat je website mobielvriendelijk is. Zo kan Google je website hoger laten scoren in de zoekresultaten.

#5. Te veel gericht zijn op zoekwoorden met de meeste zoekopdrachten

Stel, jij hebt een bedrijf die fietsen verkoopt. Dan is de meest voor de hand liggende zoekwoord ‘fiets’. De gemiddelde maandelijkse zoekopdracht van het zoekwoord ‘fiets’ is 90.500 keer. Je zou denken dat dit zoekwoord veel voor je gaat opleveren. Echter, je concurrenten vechten ook om een top 3 positie voor dit zoekwoord te behalen. Hoe groter de concurrentie op een zoekwoord is, hoe lastiger het is als beginnende ondernemer om hoog te scoren op dit zoekwoord. Heb jij een goed zoekwoord gevonden met lage concurrentie en een hoog aantal gemiddelde maandelijkse zoekopdrachten? Dan is dit zoekwoord zeer geschikt voor jou.

#6. Geen unieke meta title en description gebruiken

De meta-tag is de titel en omschrijving die je ziet als je een zoekopdracht uitvoert in zoekmachines. Je kan per pagina een unieke meta title en meta description schrijven. In veel gevallen is dit het eerste contactmoment met potentiële klanten. Echter, het komt vaak voor dat bedrijven de meta-tag vergeten, het zoekwoord niet vermelden of dezelfde meta title voor verschillende pagina’s gebruiken. Dit heeft consequenties voor je positie in zoekmachines zoals Google. Zorg er dus voor dat je voor iedere pagina een unieke meta title en meta description schrijft.

#7. Geen ALT-tags instellen bij je afbeeldingen

Wat is een ALT-tag precies? Het is een tekst die beschrijft wat er op een afbeelding te zien is. Voor SEO is dat nodig, omdat de bots van Google geen afbeeldingen kunnen lezen en alleen door middel van de ALT-tags wel kunnen begrijpen waar de afbeelding over gaat. Gebruik deze dus!

#8. Geen inzicht hebben in website statistieken

Veel bedrijven hebben geen inzicht in de hoeveelheid bezoekers die er jaarlijks, maandelijks, wekelijks of dagelijks op hun website zitten. Je moet inzicht hebben in de statistieken voordat je je website kan optimaliseren (positie kan verbeteren). Daarna kan je vervolg stappen nemen.

#9. Zoekgedrag van je doelgroep vergeten in kaart te brengen

Door het houden van een zoekwoordonderzoek breng je het gedrag van jouw doelgroep in kaart. Afhankelijk van het product of dienst kan dit wel wat werk zijn, maar dit is het waard. Pas als jij weet hoe jouw doelgroep zoekt naar jouw type producten of diensten kan je de content hierop aanpassen. De gevonden zoekwoorden kunnen dan verwerkt worden in de content waardoor Google je content goed kan indexeren.

#10. 404-pagina’s hebben op je website

Als een link op je website niet werkt, krijgen bezoekers een 404-pagina te zien. Een 404-pagina is niet alleen vervelend voor je bezoekers, maar dit is ook slecht voor de ranking in zoekmachines. Er zijn veel SEO tools waarmee je kunt achterhalen hoeveel en welke 404-pagina’s je website heeft, zodat je dit kan optimaliseren.

#11. Alleen focussen op Google

Een veelgemaakte fout is dat bedrijven hun SEO optimaliseren voor Google en de behoeftes van bezoekers vergeten. Een pagina die voldoet aan de behoeftes van Google, betekent niet dat het ook aan de behoeftes van bezoekers voldoet. Het kan bijvoorbeeld niet lekker leesbaar zijn, waardoor bezoekers afhaken. Je kan met je pagina nog zo goed scoren op SEO voor Google, maar als bezoekers afhaken zullen je pagina’s alsnog slecht scoren.

Kennisbank

True People Kennisbank

Ken je een begrip niet? Wij leggen het je uit!

SEO

SEO

Wat is SEO?

SEO staat voor Search Engine Optimization, zoekmachineoptimalisatie in het Nederlands. SEO draait om het organisch vindbaar maken van je website in zoekmachines als Google. Google toont niet willekeurig een paar websites die bovenaan in de zoekresultaten komen te staan. Hier hangen veel factoren aan vast. Dit noemen we rankingsfactoren.

Waarom is SEO belangrijk?

SEO zorgt voor gratis organisch verkeer naar je website. SEO kan je zien als een reclamebord die voor je winkel staat in de winkelstraat. Het verleidt je bezoekers om binnen komen in de winkel. Hoe beter je SEO, hoe groter en opvallender je reclamebord. Meer mensen zullen hierdoor je winkel in gaan. In onze blog 'Waarom is SEO zo belangrijk' lees je hier nog meer over.

Hoger in Google met SEO

Wil je meer weten over hoe je hoger in de zoekresultaten komt te staan? In onze gratis SEO checklist staan veel tips om bovenaan in de Google te komen staan. Of download onze uitgebreide SEO handleiding.

Zoekmachine

Zoekmachine

Wat is een zoekmachine?

De meest gebruikte zoekmachine die er is, is Google. Dit is een interactieve website, waar je door middel van een zoekopdracht een webpagina op het internet kan zoeken. Zoek je bijvoorbeeld naar ‘Internetbureau Amersfoort’, dan krijg je in de SERP alle internet bureaus uit Amersfoort te zien.

Google heeft een crawler, die elke seconde van de dag het internet afstruint naar nieuwe of bewerkte webpagina’s. Al deze pagina’s neemt hij op in de index, waardoor jouw website ook kans maakt om in de zoekresultaten van de zoekmachine te staan.

Bovenin de zoekresultaten staan gaat helaas niet zomaar, hiervoor moet je zoekmachine-optimalisatie (SEO) toepassen op je website. Wij hebben een gratis SEO-checklist gemaakt, die je kunnen helpen met de SEO van jouw website!

URL

URL

Wat is een URL?

URL staat voor Uniform Resource Locator, het is een andere benaming voor webadres. Elke webpagina of bestand op het internet heeft zijn eigen URL. Wanneer je een URL intypt in de adresbalk, dan kom je op de pagina terecht die gelinkt is naar die URL.

Hoe ziet een URL eruit?

Als voorbeeld heb ik even een URL gepakt van onze website: https://www.truepeople.nl/diensten/ontwikkeling/umbraco-cms

  • Https:// - Vaak zie je HTTP of HTTPS voor een URL staan. HTTP is het protocol dat nodig is om websites te kunnen bekijken op het internet. HTTPS geeft aan dat het een beveiligd webadres is, dit is ook beter voor SEO.
  • www.truepeople.nl – Dit is de domeinnaam van je website, dit leidt altijd naar je homepage.
  • /diensten/ontwikkeling - geven submappen van de website aan. Je zit nu in de submap diensten, waaronder weer de submap ontwikkeling valt.
  • /umbraco-cms – Dit is een pagina onder de submap /ontwikkeling

Hoe verder je doorklikt vanaf een pagina, hoe langer de URL vaak wordt. Je gaat namelijk van de homepage naar een submap, naar een pagina, dit zie je terug in de URL.

404- pagina Wanneer je op een 404-pagina komt, betekent dit dat je op een link hebt geklikt die niet (meer) bestaat. Wanneer de beheerder van een website een aanpassing maakt in de URL en de link blijft verwijzen naar de oude URL, kan dit voorkomen. Deze link wil je dat verwijderen of 301 redirecten, want veel 404-pagina’s zijn niet goed voor je SEO.

Zoekwoordenonderzoek

Zoekwoordenonderzoek

Wat is een zoekwoordenonderzoek?

Een zoekwoordenonderzoek is een essentiële eerste stap die je maakt bij zoekmachine-optimalisatie. Met een zoekwoordenonderzoek, doe je onderzoek naar welke woorden je doelgroep zoekt in de zoekmachine en hoeveel concurrentie er op een zoekwoord zit. Het liefst wil je zoekwoorden gebruiken, waar niet veel concurrentie op zit. Hoe meer concurrentie, hoe lastiger het is om bovenaan in de resultatenpagina te komen staan.

Aan de hand van de analyse, kies je een zoekwoord voor de nieuwe content die je gaat schrijven. Dit zoekwoord verwerk je in de tekst, zo weet Google precies waar je pagina over gaat en kan hij je de juiste plek geven in de zoekresultaten. Naast een zoekwoord, zijn er nog meer specificaties waaraan je pagina moet voldoen om hoog in de zoekresultaten te komen staan.

Download hier de gratis SEO checklist, om hoger in Google te komen staan.

Zoekwoordenonderzoek tools

Wij maken zelf altijd gebruik van de zoekwoordplanner van Google, dit is een gratis tool van Google zelf. Hier zie je het zoekvolume van een zoekwoord, de concurrentie, maar ook hoeveel een zoekwoord kost op het moment dat je gaat adverteren. Ook geven ze suggesties voor vergelijkbare zoekwoorden.

Doelgroep

Doelgroep

Wat is een doelgroep?

Elk bedrijf richt zich op een bepaalde groep mensen om hun producten of diensten te verkopen. Deze groep mensen noem je een doelgroep. Door je te focussen op een kleine groep mensen, wordt de kans op conversie hoger.

Een doelgroep wordt vaak gekozen op basis van bestaande data. Soms ligt de doelgroep die aangesproken moet worden voor de hand, maar het kan nooit kwaad om nog wat extra onderzoek te doen. Verdiep je in de doelgroep, om tot een effectief concept te komen voor de branding of een website. Het maken van persona’s is hier een goed voorbeeld van. Tijdens het maken van persona’s kruip je nog dieper in de vel van je doelgroep en kan je doeltreffend te werk gaan.

404 pagina

404 pagina

Wat is een 404 pagina?

Een 404 pagina is een pagina die tevoorschijn komt, wanneer de URL in de adresbalk niet (meer) bestaat. Een bezoeker kan deze pagina te zien krijgen wanneer hij of zij op een link heeft geklikt of zelf een verkeerde URL heeft ingevoerd.

Linkjes naar 404 pagina’s in je website wil je het liefst zo snel mogelijk verwijderen of redirecten (301 redirect). Veel gelinkte 404 pagina’s op je website zijn niet goed voor je positie in Google. Ook is het niet goed voor de gebruiksvriendelijkheid, de bezoeker moet namelijk extra moeite doen. Wanneer een bezoeker op een 404 pagina terecht komt, heb je kans dat hij of zij de website direct weer verlaat.

Hoe vind je 404 pagina’s?

Met Google Search Console kan je gemakkelijk 404 links opsporen. Kijk even onder het kopje Index > dekking, hier zie je een overzicht van URL’s die een 404-foutmelding geven.

Blogs Dit vind je wellicht ook interessant

Bekijk alle blogs

19 tips voor meer bezoekers naar je website

Wil jij meer bezoekers op je website? Bekijk dan deze 19 tips waarmee je snel traffic naar je website trekt. Gebruik deze handige tips om het beste resultaat te behalen. De tips zijn direct toepasbaar.

Lees meer

Hoe voer je een zoekwoordenonderzoek uit?

Een website die goed vindbaar is via zoekmachines zorgt ervoor dat er veel meer bezoekers naar je website komen. Maar hoe zorg je ervoor dat je website goed zichtbaar is in zoekmachines? Wij leggen je uit wat een zoekwoordenonderzoek is, waarom dit zo belangrijk is en hoe je een zoekwoordenonderzoek uitvoert.

Lees meer
Bekijk alle blogs

Creëer digitale impact met onze maatwerk oplossingen.

Neem contact op

Snel naar

Volg ons

62054708NL854620345B01NL66RABO0103888195