Google Looker Studio is een krachtige, gratis tool waarmee je gegevens omzet in overzichtelijke, interactieve dashboards. Of je nu werkt met Google Analytics, Google Ads of andere databronnen, Looker Studio helpt je om inzichten te visualiseren die direct toepasbaar zijn.
Ja, Google Data Studio en Google Looker studio is hetzelfde. Op 11 oktober 2022 is de naam van Google Data Studio namelijk veranderd. Verder is er niks veranderd aan de functionaliteiten.
Om te werken in Google Looker Studio moet je inloggen met je Google Account. Gebruik het Google Account die je ook gebruikt voor Google Analytics, Google Search Console, et cetera. Wanneer je bent ingelogd, zie je meteen bovenaan een aantal templates staan.
Als je niet weet waar je moet beginnen, kan je het beste starten met een standaard template van Google Looker Studio. Zo kan je eerst dingen uitproberen, ontdekken en aanpassen. Heb je al enige ervaring met Google Looker Studio? Dan kan je ervoor kiezen om met een leeg rapport te beginnen. Je kan de rapportage dan helemaal naar wens ontwerpen.
Om data in de rapportage inzichtelijk te maken, heb je een koppeling nodig. Er zijn drie soorten koppelingen:
Door gebruik te maken van deze koppelingen, kan je alle data combineren in één rapportage. Maar hoe voeg je nu een koppeling toe?
Laat het aan ons over. Wij ontwerpen en bouwen jouw dashboard – volledig afgestemd op je doelen en data.
Om een diagram toe te voegen, klik je in het menu op ‘diagram toevoegen’. Daarna kan je kiezen wat je wilt invoegen. Bijvoorbeeld een tabel, scorecard, tijdreeks of geografische kaart. Als het diagram is geselecteerd, verschijnt er rechts een tabblad met ‘gegevens’. Hier kan je de gegevensbron zien, zoals Google Analytics. Verder kan je hier dimensies en statistieken selecteren, over welke periode de gegevens moeten worden laten zien, welke filters er eventueel moeten worden gebruikt en bepalen hoe de gegevens gesorteerd moeten worden.
Wil je alleen bepaalde gegevens tonen in een diagram? Dan biedt Google Looker Studio de mogelijkheid om te filteren. Dit kan worden gedaan in hetzelfde tabblad die verschijnt als je een diagram toevoegt (‘gegevens’). Als je hier verder naar beneden scrolt zie je ‘+ filter toevoegen’ staan. Wil je bijvoorbeeld alleen pagina's tonen die /producten in URL hebben staan? Kies dan voor ‘opnemen’, kies als dimensie 'pagina', selecteer 'bevat' en schrijf vervolgens op wat de URL moet bevatten. In dit geval is dit dus /producten. Nu zie je alleen de producten pagina's in je diagram!
Wil je juist bepaalde informatie wegfilteren? Kies dan voor 'uitsluiten' in plaats van 'opnemen'.
Als bepaalde klanten of bezoekers niet getoond moeten worden, kan je dit eruit halen met een segment. Stel, je wilt alleen de bezoekers die organisch op jouw website zijn gekomen in de rapportage. Dit kan je makkelijk invoegen door in het tabblad 'gegevens' naar beneden te scrollen en te drukken op 'voeg een segment toe'. Klik vervolgens op het segment dat je wilt tonen. In dit geval is dat ‘organic traffic’. Nu heb je alleen de gegevens van de bezoekers die organisch op jouw website terecht zijn gekomen. Door te segmenteren, wordt je rapportage specifieker gemaakt en heb je alleen de gegevens die interessant zijn inzichtelijk.
Dit is misschien wel het makkelijkste knopje binnen Looker Studio, maar deze knop geeft wel de meeste nieuwe ideeën, kansen en open deuren. Bij het aanpassen van een grafiek kan je klikken op ‘stijl’ rechts naast de al vaker genoemde tabblad ‘gegevens’.
Hier kan je van alles mee bewerken. De meeste dingen moet je uitproberen om te kijken wat het doet en wat mooi staat. Om je rapportage goed af te maken kan je afbeeldingen, logo’s, teksten, et cetera invoegen.
Nu je rapportage de juiste data bevat, kan je hem delen met collega's of klanten! Je kan de rapportage op verschillende manieren delen. Via de knop 'deel' rechtsboven in kan je mensen uitnodigen voor de rapportage, een e-mailbezorging plannen, de link van de rapportage delen of het rapport downloaden als PDF. Let bij het delen van je rapportage er wel op welke rechten je aan personen geeft.
Voilà, nu kunnen je collega's of klanten de rapportage bekijken!
Hieronder hebben we een uitgebreide video voor je gemaakt over hoe je de basis van je Looker Studio rapport kan opzetten. Het is makkelijk om te volgen en vanuit hier kan je verder werken aan een rapport met alle relevante informatie voor jouw organisatie.
Een goed ingericht dashboard levert pas echt waarde wanneer je het gebruikt om je data te begrijpen, verbanden te ontdekken en gerichte analyses uit te voeren. Daar komt onze dienst Inzicht & Analyse in beeld.
Wat bieden wij?
Ons team staat klaar om een uitgebreid dashboard voor je op te zetten, en de inzichten om te zetten naar een datagedreven strategie.
Samen vertalen we jouw data naar heldere inzichten. Geen standaard rapportages, maar maatwerk dashboards die precies laten zien wat voor jou telt. Snel, overzichtelijk en doelgericht.