Anouk En Else Wandelen 1

Google Looker Studio is een krachtige, gratis tool waarmee je gegevens omzet in overzichtelijke, interactieve dashboards. Of je nu werkt met Google Analytics, Google Ads of andere databronnen, Looker Studio helpt je om inzichten te visualiseren die direct toepasbaar zijn.

Is Google Data Studio en Google Looker studio hetzelfde?

Ja, Google Data Studio en Google Looker studio is hetzelfde. Op 11 oktober 2022 is de naam van Google Data Studio namelijk veranderd. Verder is er niks veranderd aan de functionaliteiten. 

Waarom kiezen voor Looker Studio?

Analytics 2 Donkerblauw
Alles-in-één dashboard
Combineer data uit diverse bronnen voor een compleet overzicht.
Like Donkerblauw
Gebruiksvriendelijk
Geen technische kennis nodig om aan de slag te gaan.
Live Donkerblauw
Realtime inzichten
Monitor prestaties en maak direct bijsturingen waar nodig.
Saving Donkerblauw
100% gratis
Krachtige dashboards zonder licentiekosten of verborgen beperkingen

Het stappenplan voor een basis rapportage in Looker Studio:

Stap 1: Inloggen en een rapport aanmaken

Om te werken in Google Looker Studio moet je inloggen met je Google Account. Gebruik het Google Account die je ook gebruikt voor Google Analytics, Google Search Console, et cetera. Wanneer je bent ingelogd, zie je meteen bovenaan een aantal templates staan.

Als je niet weet waar je moet beginnen, kan je het beste starten met een standaard template van Google Looker Studio. Zo kan je eerst dingen uitproberen, ontdekken en aanpassen. Heb je al enige ervaring met Google Looker Studio? Dan kan je ervoor kiezen om met een leeg rapport te beginnen. Je kan de rapportage dan helemaal naar wens ontwerpen.

Google Data Studio Dashboard

Stap 2: Koppel de juiste bronnen aan je rapportage

Om data in de rapportage inzichtelijk te maken, heb je een koppeling nodig. Er zijn drie soorten koppelingen:

  1. Google connectors: Dit is een product van Google en zorgt voor een koppeling met Analytics, Search Console, Ads en Spreadsheets.
  2. Partner connectors: Deze worden gemaakt en onderhouden door partners van Google Looker Studio. Deze koppelingen maken het mogelijk om data vanuit andere platforms van Google of externe partijen te tonen in de rapportages. Partner connectors zijn bijvoorbeeld Linked In of Facebook.
  3. Open Source connectors: Deze kunnen door iedereen worden gebouwd en zorgen voor een koppeling tussen internetinformatie en jouw rapportage. Dit is bijvoorbeeld een bedrijfsdatabase.

Door gebruik te maken van deze koppelingen, kan je alle data combineren in één rapportage. Maar hoe voeg je nu een koppeling toe?

  1. Klik in het menu op ‘toegevoegde gegevensbronnen beheren’. Klik vervolgens op ‘gegevensbron toevoegen’.
  2. Selecteer nu het gewenste type.
  3. Selecteer de accounts of bestanden die je wilt koppelen en klik op ‘verbinden’.
  4. Alle velden van de gegevensbron worden dan weergegeven. Hier kan je eventueel wijzigingen aanbrengen. Dit is niet altijd nodig en dan kan er op ‘aan rapport toevoegen’ gedrukt worden.

Geen tijd of kennis om zelf een dashboard te bouwen?

Of bel +31 33 247 1227

Stap 3: Voeg diagrammen toe

Om een diagram toe te voegen, klik je in het menu op ‘diagram toevoegen’. Daarna kan je kiezen wat je wilt invoegen. Bijvoorbeeld een tabel, scorecard, tijdreeks of geografische kaart. Als het diagram is geselecteerd, verschijnt er rechts een tabblad met ‘gegevens’. Hier kan je de gegevensbron zien, zoals Google Analytics. Verder kan je hier dimensies en statistieken selecteren, over welke periode de gegevens moeten worden laten zien, welke filters er eventueel moeten worden gebruikt en bepalen hoe de gegevens gesorteerd moeten worden.

Stap 4: Pas filters toe

Wil je alleen bepaalde gegevens tonen in een diagram? Dan biedt Google Looker Studio de mogelijkheid om te filteren. Dit kan worden gedaan in hetzelfde tabblad die verschijnt als je een diagram toevoegt (‘gegevens’). Als je hier verder naar beneden scrolt zie je ‘+ filter toevoegen’ staan. Wil je bijvoorbeeld alleen pagina's tonen die /producten in URL hebben staan? Kies dan voor ‘opnemen’,  kies als dimensie 'pagina', selecteer 'bevat' en schrijf vervolgens op wat de URL moet bevatten. In dit geval is dit dus /producten. Nu zie je alleen de producten pagina's in je diagram! 

Wil je juist bepaalde informatie wegfilteren? Kies dan voor 'uitsluiten' in plaats van 'opnemen'.

Stap 5: Voeg segmenten toe

Als bepaalde klanten of bezoekers niet getoond moeten worden, kan je dit eruit halen met een segment. Stel, je wilt alleen de bezoekers die organisch op jouw website zijn gekomen in de rapportage. Dit kan je makkelijk invoegen door in het tabblad 'gegevens' naar beneden te scrollen en te drukken op 'voeg een segment toe'. Klik vervolgens op het segment dat je wilt tonen. In dit geval is dat ‘organic traffic’. Nu heb je alleen de gegevens van de bezoekers die organisch op jouw website terecht zijn gekomen. Door te segmenteren, wordt je rapportage specifieker gemaakt en heb je alleen de gegevens die interessant zijn inzichtelijk.

Stap 6: Stijl de rapportage 

Dit is misschien wel het makkelijkste knopje binnen Looker Studio, maar deze knop geeft wel de meeste nieuwe ideeën, kansen en open deuren. Bij het aanpassen van een grafiek kan je klikken op ‘stijl’ rechts naast de al vaker genoemde tabblad ‘gegevens’. 

Hier kan je van alles mee bewerken. De meeste dingen moet je uitproberen om te kijken wat het doet en wat mooi staat. Om je rapportage goed af te maken kan je afbeeldingen, logo’s, teksten, et cetera invoegen.

Google Data Studio Stijl

Stap 7: Deel de rapportage

Nu je rapportage de juiste data bevat, kan je hem delen met collega's of klanten! Je kan de rapportage op verschillende manieren delen. Via de knop 'deel' rechtsboven in kan je mensen uitnodigen voor de rapportage, een e-mailbezorging plannen, de link van de rapportage delen of het rapport downloaden als PDF. Let bij het delen van je rapportage er wel op welke rechten je aan personen geeft. 

Voilà, nu kunnen je collega's of klanten de rapportage bekijken!

Bekijk de video 

Hieronder hebben we een uitgebreide video voor je gemaakt over hoe je de basis van je Looker Studio rapport kan opzetten. Het is makkelijk om te volgen en vanuit hier kan je verder werken aan een rapport met alle relevante informatie voor jouw organisatie. 

Van dashboard naar datagedreven strategie

Een goed ingericht dashboard levert pas echt waarde wanneer je het gebruikt om je data te begrijpen, verbanden te ontdekken en gerichte analyses uit te voeren. Daar komt onze dienst Inzicht & Analyse in beeld.

Wat bieden wij?

  • Data-audits
    We controleren of alle meetpunten goed staan ingesteld en zorgen voor een betrouwbaar datalandschap

  • Webanalytics
    Diepgaande analyse van bezoekersgedrag, prestaties en conversiepaden

  • Conversie-analyse
    Identificeren van knelpunten en optimalisatiemogelijkheden in je funnel

  • Heldere rapportages
    Visueel sterke dashboards die sturen op actie

 

Samen bouwen aan je online groei?

Of bel +31 33 247 1227
Else

Kan ik binnenkort een dashboard voor jou opzetten?

Of bel +31 33 247 1227