+31 (0)33 247 1227

Zoeken

1. Voice search groeit!

‘‘Hey Google, wat is het beste internetbureau in Amersfoort?’’ Tegenwoordig hebben veel mensen een smart speaker in hun huis staan en het gebruik van voice search blijft groeien! Met voice search roep je het activeringswoord zoals ‘’Hey, Google’’ of ‘’Alexa’’ en vervolgens stel je de vraag. Op je mobiel of desktop zou je zelf op een link kunnen klikken uit de zoekresultaten. Met voice search werkt dit net iets anders. De smart speaker noemt het beste antwoord op of verwijst naar de top 3 van de lokale resultaten. Bovenin de zoekresultaten staan, wordt dus belangrijker dan ooit!

Onze tips

2. E-A-T is een belangrijke SEO factor

Google wilt kwalitatief goede content bieden voor haar gebruikers. E-A-T houd in dat er niet alleen gekeken wordt naar de standaard rankingsfactoren, zoals de snelheid van je website en de hoeveelheid woorden op een blog. Met E-A-T is vooral de inhoud van de website belangrijk, want Google wilt geen websites met onjuiste informatie tonen in de zoekresultaten. Google wilt betrouwbare websites tonen met een hoog kennisniveau op het vakgebied. EAT staat voor Expert, Authority en Trust.

Zo pas je EAT toe op je website

3. Meer (video) content met een snellere website

TikTok is helemaal in, zelfs Instagram wilt nu de focus gaan leggen op (korte) video’s. Google kan hierin niet achterblijven en hecht daarom ook meer waarde aan een pagina wanneer er video’s verwerkt zijn in je website.

Maar ook pagina’s met veel (waardevolle) geschreven content staan hoog in de zoekresultaten. Als je kijkt naar de top 10 zoekresultaten, bevatten al deze pagina’s veel tekst. Hoe meer content, hoe langer een bezoeker op je pagina blijft en hoe langer de sessieduur. En dit heeft weer allemaal invloed op je rankingscore. Wissel de content af met tekst, plaatjes, video’s of grafieken om het prettig leesbaar te maken.

Ondank dat Google meer content wilt zien, mag je website absoluut niet traag zijn. Een snelle laadtijd van je website is al jaren een belangrijke factor, maar is nu nóg belangrijker geworden. De opkomst van 5G is er niet voor niks, we willen sneller kunnen internetten. Een vertraging van 4 seconden is voor een hoop mensen al genoeg reden om je website te verlaten. Voorkom een trage website met onze blog ‘7 tips om de snelheid van je website te verbeteren’.

4. De visuele zoekfunctie

Zie je ergens een mooie broek, maar weet je het merk niet? Maar er een foto van en upload het in bijvoorbeeld Google Lens. Google Lens laat jou verschillende artikelen zien die er op lijken. Dit is allemaal mogelijk door Artificial Intelligence. Google Lens is vooral interessant voor webshops.

Alle functionaliteiten van Google Lens

5. Featured Snippets

Je hebt het ongetwijfeld al gezien, er komen steeds meer featured snippets op Google. Google wilt haar gebruikers namelijk zo snel mogelijk van antwoord voorzien. Featured snippets maken het mogelijk om het antwoord te tonen, zonder dat ze eerst op een link moeten klikken. Het is mogelijk om een uitgebreider antwoord te zien door wél op de link te klikken.

Het antwoord op de vraag wordt bovenaan in de zoekresultatenpagina getoond. Zo’n featured snippet wordt daarom ook wel zoekpositie #0 genoemd. Hoewel er niet op de link hoeft worden geklikt om het antwoord te zien, verhoogt het wel het aantal bezoekers op je website. Google bepaald de antwoorden in een featured snippet door een geheim algoritme.

Het is zeker het proberen waard om in de featured snippets te staan met deze tips

6. Mobielgebruikers

Mobiel surfen blijft stijgen, elk jaar weer. We zijn al lang over een punt, dat meer dan de helft van alle zoekopdrachten worden uitgevoerd op een mobiel. Dus was je nog niet overtuigd om je website mobielvriendelijk te maken, dan hopen we dat je dat nu wel bent!
Mocht je website nog niet compatibel zijn op mobiel of desktop, dan loop je een (heel) groot aantal bezoekers mis. Grote kans dat jouw bezoekers je website gelijk weer verlaten, waardoor je een hogere bounce rate krijgt, dus lager in de zoekresultaten komt te staan.

Organische vindbaarheid verbeteren

Dat waren ze dan, de SEO trends van 2022! Kende jij ze allemaal al? Natuurlijk begint alles bij de basis. Als je de basis op orde hebt, dan kan je de nieuwste trends toepassen. Het kost veel tijd om je hierin te verdiepen, maar dit is het zeker waard! Besteed je dit liever uit? Wij kunnen je helpen om de organische vindbaarheid van je website te optimaliseren met een SEO plan!

Kennisbank

True People Kennisbank

SEO

SEO

Wat is SEO?

SEO staat voor Search Engine Optimization, zoekmachineoptimalisatie in het Nederlands. SEO draait om het organisch vindbaar maken van je website in zoekmachines als Google. Google toont niet willekeurig een paar websites die bovenaan in de zoekresultaten komen te staan. Hier hangen veel factoren aan vast. Dit noemen we rankingsfactoren.

Wil je meer weten over hoe je hoger in de zoekresultaten komt te staan? In onze gratis SEO checklist staan veel tips om bovenaan in de Google te komen staan.

CTA

CTA

Wat betekent CTA?

CTA staat voor Call To Action. In het Nederlands vertaald: Oproep tot actie.

Wanneer je een CTA toevoegt aan een webpagina, is dat de belangrijkste actie na het lezen van de pagina. Bedenk dus eerst wat je wilt bereiken met je website/pagina. Wat zijn je conversie doelen? Wil je dat bezoekers contact met je organisatie opnemen? Maak dan een CTA met een tekst dat ze contact kunnen opnemen. Plaats je dit in een button met een opvallende kleur, dan zal er ook sneller op geklikt worden.

Voorbeelden van belangrijke acties op een webpagina:

  • Contact opnemen
  • Downloaden van het e-book
  • Product in je winkelwagen stoppen
  • Invullen van een formulier
  • Video afspelen

Een CTA knop kan je meerdere keren terug laten komen op dezelfde pagina. Zorg er wel voor, dat het allemaal om dezelfde actie draait. Plaats bijvoorbeeld een CTA-button aan de bovenkant van de pagina, maar ook beneden.

Bounce rate / bouncepercentage

Bounce rate / bouncepercentage

Wat is een bounce rate/bouncepercentage?

Een bounce rate is het percentage van mensen die op je website terecht komen en slechts één pagina hebben bekeken. Na het bekijken van deze pagina, verlaten ze je website. De bounce rate kan je meten op Google Analytics.

Is een hoog bouncepercentage erg?

Dit hoeft niet persé een slecht teken te zijn. Neem als voorbeeld een blog met informatie over een bepaald onderwerp. Vanuit een zoekopdracht kan een bezoeker op je blogpagina terecht zijn gekomen. De bezoeker leest de blog en vindt zijn antwoord, hij heeft geen vragen meer en verlaat direct weer de pagina. Hierbij is een hoog bouncepercentage minder erg dan bij bijvoorbeeld een webshop. Het hangt dus volledig af van de aangeboden content en het doel van je website of pagina.

Organisch verkeer

Organisch verkeer

Wat is organisch verkeer?

Organisch verkeer, zijn bezoekers die op je website zijn gekomen via de niet betaalde zoekresultaten in een zoekmachine (SERP). Organisch zoekverkeer op je website verhogen, doe je door je website te optimaliseren voor de zoekmachines (SEO).

Wanneer je je statistieken bekijkt in Google Analytics, kan je inzien hoeveel organisch verkeer er op je website komt. Ook zie je op welke pagina’s ze binnen komen. Aan de hand van deze data weet je dus welke pagina’s hoog in de zoekresultaten staan.

Blogs Dit vind je wellicht ook interessant

Bekijk alle blogs

Gratis SEO checklist om hoger in Google te komen

Download de gratis SEO checklist! Dé handleiding om gegarandeerd hoger in Google te komen staan, inclusief complete uitleg in onze blog!

Lees meer

11 veelgemaakte SEO fouten

Er zijn veel blogs over wat we wel moeten doen om de SEO op websites te optimaliseren, maar wat moet je nou eigenlijk echt NIET doen? In deze blog benoemen we 11 veelgemaakte fouten wat betreft SEO, zodat je website hoger kan scoren in zoekmachines.

Lees meer

Wat is on page SEO en hoe optimaliseer je het?

Het doel van SEO (zoekmachine optimalisatie) is; meer bezoekers naar de website trekken door een hogere positie te verkrijgen in de zoekmachines. Hoe hoger je in Google staat, hoe beter je zichtbaar bent voor het online verkeer. Zo is het belangrijk dat de techniek, content en autoriteit goed op orde zijn, de 'on page SEO' dus. In deze blog lees je tips en tricks om on page SEO te optimaliseren.

Lees meer

Hoe voer je een zoekwoordenonderzoek uit?

Een website die goed vindbaar is via zoekmachines zorgt ervoor dat er veel meer bezoekers naar je website komen. Maar hoe zorg je ervoor dat je website goed zichtbaar is in zoekmachines? Wij leggen je uit wat een zoekwoordenonderzoek is, waarom dit zo belangrijk is en hoe je een zoekwoordenonderzoek uitvoert.

Lees meer
Bekijk alle blogs

Kies voor True People en creëer impact met je digitale oplossing.

Neem contact op

Snel naar

Volg ons

62054708NL854620345801NL66RABO0103888195