+31 (0)33 247 1227

Zoeken

Waarom website personalisatie zo belangrijk is..

Uit onderzoek blijkt dat bij 86% van de ondervraagden personalisatie impact heeft op hun beslissing (zetaglobal, 2020). Elke bezoeker van jouw website is uniek en heeft zijn eigen behoefte, vragen en problemen. Door de behoeftes en interesses van bezoekers af te stemmen, geeft personalisatie marketeers de handvatten om een echte connectie te maken met de doelgroep zodat ze uiteindelijk gaan converteren. Doe je dit niet dan is er een kans dat je leads verliest. Zo moet je elke bezoeker bij de hand nemen en leid je ze zo door hun Buyer Journey heen.

Expliciete en impliciete personalisatie

Een gepersonaliseerde website is dynamisch. Op basis van data, zoals bedrijfsgegevens en eerdere interacties, wordt de content realtime aangepast aan de context van de bezoeker. Op de website kan veel gepersonaliseerd worden, denk bijvoorbeeld aan foto’s, content en call-to-actions.

Je hebt twee verschillende soorten personalisatie: expliciete personalisatie en impliciete personalisatie.

Expliciete personalisatie

Met expliciete personalisatie maak je gebruik van meetbare variabelen. Standaard heb je al toegang tot veel kenmerken van je bezoekers. Zoals de locatie van bezoekers, het tijdstip dat ze je website bezoeken, hoe ze op je website terecht zijn gekomen, welk apparaat ze gebruiken en of ze al eerder op je website zijn geweest. Deze informatie staat vast, want de bezoeker heeft deze informatie zelf gegeven.

Impliciete personalisatie

Met impliciete personalisatie wil je gebruikers verder helpen, zonder dat ze daar specifiek om hebben gevraagd. Op basis van het gedrag van de bezoekers, zoals klikken en bezochte pagina's, wordt er een voorspelling gemaakt van wat bezoekers zoeken en wordt er geprobeerd matchende content te tonen.

Voordelen van website personalisatie

Website personalisatie door dynamische content is een goede manier om relevante informatie te tonen aan bezoekers gebaseerd op hun interesses. Stel, jouw organisatie biedt diensten aan voor verschillende branches. Door content slim te personaliseren, krijgen bezoekers alleen blogs, video’s en klantcases te zien over een bepaalde branche. De content over andere branches is namelijk niet relevant voor deze bezoekers.

Door per branche relevante en interessante content aan te bieden, zal het bouncepercentage dalen en de tijd op de website stijgen. Waarom? Bezoekers kunnen beter vinden wat ze zoeken en klikken daarom sneller door naar andere blogs, pagina’s of call-to-actions. Daarnaast blijven bezoekers langer op je website, want ze krijgen eerder de bevestiging dat ze op juiste adres zijn. Dit is ook goed voor je SEO.

Personalisatie heeft een grote impact op het vertrouwen van bezoekers. Door persoonlijke content te creëren waarbij je als organisatie laat zien dat je de bezoeker echt wil helpen, voelen bezoekers zich gewaardeerd. Als bezoekers zich begrepen en gewaardeerd voelen, zijn de eerder bereid om over te gaan tot conversie.

Het bouwen van relaties is gebaseerd op vertrouwen. Het is erg belangrijk dat je laat zien dat je de bezoekers begrijpt, de situatie waar ze inzitten en hoe je ze kunt helpen. Een prettige ervaring wijst zich uit in een hoge klanttevredenheid, waardoor ze sneller terugkeren.

Met personalisatie leer je meer over het gedrag van je doelgroep. Daarmee heb je inzicht in hoe je ze kunt benaderen, bereiken en overtuigen.

Eenvoudig je website personaliseren met de uMarketingSuite

Op basis van het gedrag van bezoekers op je website, is het mogelijk om te voorspellen in welke fase jouw potentiële klanten zich momenteel bevinden. Hierdoor kunnen ze worden verleid tot conversie door betere, relevantere content aan te bieden. uMarketingSuite zorgt ervoor dat de content daarvoor eenvoudig kan worden geoptimaliseerd. Met de uMarketingSuite kan je eenvoudig persona's aanmaken en beheren. Op basis van de verzamelde gegevens over jouw persona's, zal de uMarketingSuite bijhouden wat voor soort gedrag ze vertonen en proberen te bepalen of dit overeenkomt met één van je persona's. Met behulp van deze gegevens kan de pagina worden gepersonaliseerd.

Lees meer over uMarketingSuite
Kennisbank

True People Kennisbank

Ken je een begrip niet? Wij leggen het je uit!

Persona's

Persona's

Wat zijn persona's?

Een persona is een fictief persoon, die voor marketing doeleinden wordt creëert. Door één of meerdere persona’s te omschrijven, verplaats je je in de ideale klant van je product of dienst. Aan de hand van deze persona’s kan je effectieve marketingstrategie opstellen.

Waaruit bestaat een persona?

Een persona geef je een echte naam met een bijpassende foto en wordt heel specifiek omschreven. Zijn of haar persoonlijke en zakelijke achtergrond, demografische gegevens, doelen en frustraties zijn allemaal onderdelen waaruit een persona bestaat. Zo breng je de persona ‘echt’ tot leven en kan je de klant beter begrijpen.

Hoe maak je een persona?

Een persona zuig je niet uit je duim, maar maak je aan de hand van een onderzoek. Hiervoor kan je online deskresearch doen en fieldresearch bij bestaande klanten. Aan de hand hiervan analyseer je de gegevens en kan je een persona creëren.

Je kan ervoor kiezen om persona's zelf te maken of je kan het uitbesteden. Doe met ons een persona sessie!

Personalisatie

Personalisatie

Wat is personalisatie op een website?

Met personalisatie kan je getoonde content aanpassen naar de gebruiker op je website of webapplicatie. Wanneer je als bedrijf persona’s gaat opstellen, zul je al snel merken dat iedereen uniek is. Iedereen heeft zijn eigen wensen en behoeften. Door personalisatie toe te passen op je website, kun je je website volledig aanpassen aan alle (verschillende) persona’s in je doelgroep.

De voordelen van personalisatie

  • Betere band met de klant of prospect
  • Personalisatie leidt tot hogere conversie
  • Nog meer inzicht over je doelgroep
  • Wekt vertrouwen bij de doelgroep

Personalisatie op je website

uMarketingSuite is een tool in het Umbraco CMS. uMarketingSuite maakt het mogelijk om je website te personaliseren voor verschillende persona’s. Op basis van het gedrag van de bezoeker, past de website zich automatisch aan naar de interesses/ behoeften van de bezoeker. Door betere en relevante content aan te bieden, blijven bezoekers langer op je website en verhoogt het de conversie.

Conversie

Conversie

Wat is conversie?

Conversie betekent dat bezoekers op jouw website de actie ondernemen die jij wilt dat ze maken. Wanneer jij een website hebt, heb je dat vaak met een reden. Het kan zijn dat mensen via jouw webshop producten kopen, tickets voor een evenement of zich inschrijven voor een seminar. Dit zijn allemaal conversies die kunnen plaatsvinden op je website. Het is niet persé van belang dat een conversie direct geld oplevert. Als jij een actie voor ogen hebt zonder dat het je direct wat opbrengt, dan kan dit ook een conversie zijn. Bijvoorbeeld het inschrijven op de nieuwsbrief of het downloaden van een gratis e-book.

Wanneer een conversie direct omzet opbrengt, noem je dit een macro conversie. Als de conversie niet gelijk geld oplevert, dan noem je dit een micro conversie.

SEO

SEO

Wat is SEO?

SEO staat voor Search Engine Optimization, zoekmachineoptimalisatie in het Nederlands. SEO draait om het organisch vindbaar maken van je website in zoekmachines als Google. Google toont niet willekeurig een paar websites die bovenaan in de zoekresultaten komen te staan. Hier hangen veel factoren aan vast. Dit noemen we rankingsfactoren.

Wil je meer weten over hoe je hoger in de zoekresultaten komt te staan? In onze gratis SEO checklist staan veel tips om bovenaan in de Google te komen staan.

CTA

CTA

Wat betekent CTA?

CTA staat voor Call To Action. In het Nederlands vertaald: Oproep tot actie.

Wanneer je een CTA toevoegt aan een webpagina, is dat de belangrijkste actie na het lezen van de pagina. Bedenk dus eerst wat je wilt bereiken met je website/pagina. Wat zijn je conversie doelen? Wil je dat bezoekers contact met je organisatie opnemen? Maak dan een CTA met een tekst dat ze contact kunnen opnemen. Plaats je dit in een button met een opvallende kleur, dan zal er ook sneller op geklikt worden.

Voorbeelden van belangrijke acties op een webpagina:

  • Contact opnemen
  • Downloaden van het e-book
  • Product in je winkelwagen stoppen
  • Invullen van een formulier
  • Video afspelen

Een CTA knop kan je meerdere keren terug laten komen op dezelfde pagina. Zorg er wel voor, dat het allemaal om dezelfde actie draait. Plaats bijvoorbeeld een CTA-button aan de bovenkant van de pagina, maar ook beneden.

Doelgroep

Doelgroep

Wat is een doelgroep?

Elk bedrijf richt zich op een bepaalde groep mensen om hun producten of diensten te verkopen. Deze groep mensen noem je een doelgroep. Door je te focussen op een kleine groep mensen, wordt de kans op conversie hoger.

Een doelgroep wordt vaak gekozen op basis van bestaande data. Soms ligt de doelgroep die aangesproken moet worden voor de hand, maar het kan nooit kwaad om nog wat extra onderzoek te doen. Verdiep je in de doelgroep, om tot een effectief concept te komen voor de branding of een website. Het maken van persona’s is hier een goed voorbeeld van. Tijdens het maken van persona’s kruip je nog dieper in de vel van je doelgroep en kan je doeltreffend te werk gaan.

uMarketingsuite

uMarketingsuite

Wat is uMarketingsuite?

uMarketingsuite is een module voor Umbraco. Met uMarketingsuite krijg je de mogelijkheid om je website te personaliseren voor iedereen die je website bezoekt.

We nemen onze website even als voorbeeld, want wij hebben natuurlijk ook uMarketingsuite toegepast op onze website. Voor als je het nog niet wist, wij zijn een internetbureau. Wij bouwen websites en webapplicaties. Als je op onze website terecht komt, dan kan het zijn dat je geïnteresseerd bent in websites of webapplicaties.

Op basis van data, zoals meest bezochte pagina’s en interactie op campagnes, word er een persona aan je toegewezen. Deze persona bepaalt wat jij te zien krijgt op onze website. Stel je voor je hebt allemaal pagina’s bezocht die gaan over websites, dan denken wij dat je geïnteresseerd bent in een website op maat. De website wordt dan automatisch aangepast, waardoor jij meer informatie te zien krijgt over websites dan over webapplicaties. Met uMarketingsuite bepaal je dus zelf wat iemand te zien krijgt op je website en kan je zelf ook de persona’s instellen.

Meer info over uMarketingsuite?

Lees onze blog 'verhoog conversie met uMarketingsuite'.

Blogs Dit vind je wellicht ook interessant

Bekijk alle blogs

Wat is on page SEO en hoe optimaliseer je het?

Het doel van SEO (zoekmachine optimalisatie) is; meer bezoekers naar de website trekken door een hogere positie te verkrijgen in de zoekmachines. Hoe hoger je in Google staat, hoe beter je zichtbaar bent voor het online verkeer. Zo is het belangrijk dat de techniek, content en autoriteit goed op orde zijn, de 'on page SEO' dus. In deze blog lees je tips en tricks om on page SEO te optimaliseren.

Lees meer

Verhoog conversie met uMarketingSuite

De uMarketingSuite is een makkelijk te gebruiken tool in het Umbraco CMS dat marketeers ondersteunt bij hun dagelijkse activiteiten. De tool bevat diverse functies die bijdragen aan het verhogen van conversie.

Lees meer

29 tips om conversie op je website te verhogen

Behaal jij niet genoeg conversie met je website? In dit artikel lees je 29 tips die jou gaan helpen om de conversie te verhogen. Download onze gratis interactieve checklist om aan te vinken welke punten je hebt uitgevoerd!

Lees meer

Vijf redenen om je interne zoekfunctie te optimaliseren

Bezoekers verwachten een zoekfunctie die snel met relevante resultaten komt, maar voldoet jouw interne zoekfunctie ook aan deze verwachtingen? Wij geven je vijf redenen om de zoekfunctie op je website te optimaliseren.

Lees meer

In 7 stappen naar een effectieve online strategie

Wie is je doelgroep, wie zijn je concurrenten, wat zijn je doelstellingen en welke kanalen wil je inzetten om deze doelstellingen te behalen? Dit zijn de vragen die je jezelf moet stellen als het gaat om een online strategie. Een strategie zorgt ervoor dat er een plan is hoe er omgegaan moet worden met het digitale publiek en welke middelen en platformen nodig zijn om deze activiteiten te ondersteunen. Met deze 7 stappen zorg jij voor een effectieve online strategie!

Lees meer
Bekijk alle blogs

Kies voor True People en creëer impact met je digitale oplossing.

Neem contact op

Snel naar

Volg ons

62054708 NL854620345801 NL66RABO0103888195