+31 (0)33 247 1227

Zoeken

Is Google Data Studio en Google Looker studio hetzelfde?

Ja, Google Data Studio en Google Looker studio is hetzelfde. Op 11 oktober 2022 is de naam van Google Data Studio namelijk veranderd. Verder is er niks veranderd aan de functionaliteiten.

Google Looker Studio is een rapportage tool die iedereen gratis kan gebruiken. In Google Looker Studio kan je eenvoudig data importeren uit bronnen, zoals Google Analytics, Google Ads en Youtube Analytics. Met deze tool kan je data uit verschillende bronnen samenbrengen in één professionele rapportage. Voor iedere diagram kies je welke informatie uit welke databron je nodig hebt. In Google Looker Studio zijn templates van Google beschikbaar, maar het is ook mogelijk om het dashboard zelf op te bouwen. Google Looker Studio wordt vaak gebruikt door mensen die niet willen rondneuzen in Google Analytics. Je data wordt hier namelijk een stuk overzichtelijker getoont dan in Google Analytics, en je kan zelf bepalen wat voor jou belangrijk is.

Stap 1: Inloggen en een rapport aanmaken

Om te werken in Google Looker Studio moet je inloggen met je Google Account. Gebruik het Google Account die je ook gebruikt voor Google Analytics, Google Search Console, et cetera. Wanneer je bent ingelogd, zie je meteen bovenaan een aantal templates staan. Als je niet weet waar je moet beginnen, kan je het beste starten met een standaard template van Google Looker Studio. Zo kan je eerst dingen uitproberen, ontdekken en aanpassen. Heb je al enige ervaring met Google Looker Studio? Dan kan je ervoor kiezen om met een leeg rapport te beginnen. Je kan de rapportage dan helemaal naar wens ontwerpen.

Stap 2: Koppel de juiste bronnen aan je rapportage

Om data in de rapportage inzichtelijk te maken, heb je een koppeling nodig. Er zijn drie soorten koppelingen:

  1. Google connectors: Dit is een product van Google en zorgt voor een koppeling met Analytics, Search Console, Ads en Spreadsheets.
  2. Partner connectors: Deze worden gemaakt en onderhouden door partners van Google Looker Studio. Deze koppelingen maken het mogelijk om data vanuit andere platforms van Google of externe partijen te tonen in de rapportages. Partner connectors zijn bijvoorbeeld Linked In of Facebook.
  3. Open Source connectors: Deze kunnen door iedereen worden gebouwd en zorgen voor een koppeling tussen internetinformatie en jouw rapportage. Dit is bijvoorbeeld een bedrijfsdatabase.

Door gebruik te maken van deze koppelingen, kan je alle data combineren in één rapportage. Maar hoe voeg je nu een koppeling toe?

  1. Klik in het menu op ‘toegevoegde gegevensbronnen beheren’. Klik vervolgens op ‘gegevensbron toevoegen’.
  2. Selecteer nu het gewenste type.
  3. Selecteer de accounts of bestanden die je wilt koppelen en klik op ‘verbinden’.
  4. Alle velden van de gegevensbron worden dan weergegeven. Hier kan je eventueel wijzigingen aanbrengen. Dit is niet altijd nodig en dan kan er op ‘aan rapport toevoegen’ gedrukt worden.

Stap 3: Voeg diagrammen toe

Om een diagram toe te voegen, klik je in het menu op ‘diagram toevoegen’. Daarna kan je kiezen wat je wilt invoegen. Bijvoorbeeld een tabel, scorecard, tijdreeks of geografische kaart. Als het diagram is geselecteerd, verschijnt er rechts een tabblad met ‘gegevens’. Hier kan je de gegevensbron zien, zoals Google Analytics. Verder kan je hier dimensies en statistieken selecteren, over welke periode de gegevens moeten worden laten zien, welke filters er eventueel moeten worden gebruikt en bepalen hoe de gegevens gesorteerd moeten worden.

Stap 4: Pas filters toe

Wil je alleen bepaalde gegevens tonen in een diagram? Dan biedt Google Looker Studio de mogelijkheid om te filteren. Dit kan worden gedaan in hetzelfde tabblad die verschijnt als je een diagram toevoegt (‘gegevens’). Als je hier verder naar beneden scrolt zie je ‘+ filter toevoegen’ staan. Wil je bijvoorbeeld alleen pagina's tonen die /producten in URL hebben staan? Kies dan voor ‘opnemen’, kies als dimensie 'pagina', selecteer 'bevat' en schrijf vervolgens op wat de URL moet bevatten. In dit geval is dit dus /producten. Nu zie je alleen de producten pagina's in je diagram!

Wil je juist bepaalde informatie wegfilteren? Kies dan voor 'uitsluiten' in plaats van 'opnemen'.

Stap 5: Voeg segmenten toe

Als bepaalde klanten of bezoekers niet getoond moeten worden, kan je dit eruit halen met een segment. Stel, je wilt alleen de bezoekers die organisch op jouw website zijn gekomen in de rapportage. Dit kan je makkelijk invoegen door in het tabblad 'gegevens' naar beneden te scrollen en te drukken op 'voeg een segment toe'. Klik vervolgens op het segment dat je wilt tonen. In dit geval is dat ‘organic traffic’. Nu heb je alleen de gegevens van de bezoekers die organisch op jouw website terecht zijn gekomen. Door te segmenteren, wordt je rapportage specifieker gemaakt en heb je alleen de gegevens die interessant zijn inzichtelijk.

Stap 6: Stijl de rapportage

Dit is misschien wel het makkelijkste knopje binnen Looker Studio, maar deze knop geeft wel de meeste nieuwe ideeën, kansen en open deuren. Bij het aanpassen van een grafiek kan je klikken op ‘stijl’ rechts naast de al vaker genoemde tabblad ‘gegevens’.

Hier kan je van alles mee bewerken. De meeste dingen moet je uitproberen om te kijken wat het doet en wat mooi staat. Om je rapportage goed af te maken kan je afbeeldingen, logo’s, teksten, et cetera invoegen.

Stap 7: Deel de rapportage

Nu je rapportage de juiste data bevat, kan je hem delen met collega's of klanten! Je kan de rapportage op verschillende manieren delen. Via de knop 'deel' rechtsboven in kan je mensen uitnodigen voor de rapportage, een e-mailbezorging plannen, de link van de rapportage delen of het rapport downloaden als PDF. Let bij het delen van je rapportage er wel op welke rechten je aan personen geeft.

Voilà, nu kunnen je collega's of klanten de rapportage bekijken!

Ontvang de video Video: de basis van Looker Studio

Om het allemaal wat makkelijker te maken, hebben we voor jou een duidelijke uitlegvideo gemaakt over de basis van Looker Studio. Daarmee kan je direct aan de slag!

Kennisbank

True People Kennisbank

Ken je een begrip niet? Wij leggen het je uit!

Google Looker Studio

Google Looker Studio

Wat is Google Looker Studio?

Google Looker Studio is een gratis tool waarmee je gebruiksvriendelijke, visuele dashboards en rapporten kunt maken. Deze rapporten zijn ideaal om de statistieken van verschillende bronnen inzichtelijk te maken. Deze bronnen hoeven niet persé van Google te zijn, het kan ook met externe bronnen.

De dashboards maak je visueel door gebruik te maken van diagrammen en tabellen. Je kan een rapportage maken door gebruik te maken van bestaande templates, maar je kan ook je eigen ontwerp gebruiken. Na het maken van de rapportage, is het mogelijk om te delen met je team. Je team hoeft geen kennis te hebben van bijvoorbeeld Google Analytics, maar kan alsnog de behaalde resultaten inzien.

Google data studio Voorheen stond Google Looker Studio bekend als Google Data studio. Op 11 oktober 2022 heeft Google de naam van de tool gewijzigd. Verder zijn alle functionaliteiten hetzelfde gebleven.

Google Ads

Google Ads

Wat is Google Ads?

Google Ads is een advertentieprogramma van Google. Met Google Ads kan je adverteren op verschillende manieren. De bekendste manier is door te adverteren op zoekwoorden in de Google zoekmachine. Adverteren via Google Ads is vaak effectiever dan adverteren in bijvoorbeeld een krant of tijdschrift. Wanneer je adverteert via Google Ads, weet je namelijk zeker dat iemand geïnteresseerd is in het product of de dienst die je levert. Ze zijn vaak actief opzoek naar hetgeen wat jij te bieden hebt.

Advertentiemogelijkheden bij Google Ads:

  • Tekstadvertenties
  • Display advertenties
  • Video advertenties
  • Shopping advertenties
  • App advertenties

Google Analytics

Google Analytics

Wat is Google Analytics? Google Analytics is een super handige, gratis tool van Google. Met Google Analytics heb je meer inzicht in de statistieken op je website. Zo kan je onder andere zien hoeveel verkeer er op je website bevindt, waar ze vandaan komen en wat de meest bezochte pagina’s zijn.

Deze data kan je gebruiken om veranderingen aan te brengen in je website of webshop. Zie je dat er niet veel conversie plaatsvind op een bepaalde pagina? Dan maak je een aanpassing aan die pagina. Door te blijven meten, kan je de juiste keuzes maken.

Google Search Console

Google Search Console

Wat is Google Search Console? Met Google Search Console heb je meer inzicht in de aanwezigheid van je website in de zoekresultaten van Google. Dit is een gratis dienst van Google, wat eerst bekend stond als ‘’Webmaster tools’’ of ‘’Webmaster hulpprogramma’s’’. Google Search Console wordt gebruikt voor het verbeteren van je positie in de zoekresultaten en online zichtbaarheid.

Wat kan je met Google Search Console?

Index report – Hier zie je welke pagina’s google wel en niet heeft opgenomen in zijn index.

Overview – Een overzicht van de algemene prestaties van je website.

URL inspection – Ontdek de huidige indexeringsstatus, AMP-fouten of fouten in gestructureerde gegevens van een precifieke URL.

Performance report: Bekijk hoe je pagina’s presteren.

Link report: Een overzicht van interne en externe linkjes. Bekijk onder andere naar welke pagina’s het meest zijn gelinkt.

Blogs Dit vind je wellicht ook interessant

Bekijk alle blogs

Google Analytics 4 (GA4): wat is er nieuw?

Google Analytics 4 is de opvolger van Universal Analytics (UA) en biedt veel nieuwe mogelijkheden. Het was sinds juli 2019 al te testen als Google Analytics App + Web en is nu de standaard geworden. Wat heb jij aan de nieuwste versie van Google Analytics?

Lees meer

Matomo, een alternatief voor Google Analytics?

Google Analytics is gratis, eenvoudig te installeren, gebruiksvriendelijk en makkelijk te integreren met andere Google diensten. Toch kiezen sommige organisaties ervoor om Matomo te gebruiken. Lees hier meer over Matomo.

Lees meer

In 7 stappen naar een effectieve online strategie

Wie is je doelgroep, wie zijn je concurrenten, wat zijn je doelstellingen en welke kanalen wil je inzetten om deze doelstellingen te behalen? Dit zijn de vragen die je jezelf moet stellen als het gaat om een online strategie. Een strategie zorgt ervoor dat er een plan is hoe er omgegaan moet worden met het digitale publiek en welke middelen en platformen nodig zijn om deze activiteiten te ondersteunen. Met deze 7 stappen zorg jij voor een effectieve online strategie!

Lees meer

Hoe voer je een zoekwoordenonderzoek uit?

Een website die goed vindbaar is via zoekmachines zorgt ervoor dat er veel meer bezoekers naar je website komen. Maar hoe zorg je ervoor dat je website goed zichtbaar is in zoekmachines? Wij leggen je uit wat een zoekwoordenonderzoek is, waarom dit zo belangrijk is en hoe je een zoekwoordenonderzoek uitvoert.

Lees meer
Bekijk alle blogs

Creëer digitale impact met onze maatwerk oplossingen.

Neem contact op