SEO staat voor Search Engine Optimisation, zoekmachineoptimalisatie in het Nederlands. SEO pas je toe om met je website hoger in de zoekresultaten van Google te komen staan, dat willen we allemaal wel toch?
Zoekmachineoptimalisatie bestaat uit 3 onderdelen: Techniek, Content en Linkbuilding. In deze blog en op de SEO checklist, gaan we in op alle drie de onderdelen. Laten we maar gelijk aan de slag gaan!
Om je content optimaal te laten scoren in Google, moeten alle technische aspecten van SEO ook op orde zijn. Technische SEO kan soms lastig zijn, maar gelukkig hoeven de meeste punten maar eenmalig gebeuren.
Google Search Console is een gratis SEO tool van Google. Hiermee kan je de prestaties van je website in Google bijhouden. Via Google Search Console kan je onder andere zien op welke zoekwoorden je website gevonden wordt en kan je controleren of je website geïndexeerd wordt door Google. Google Search Console geeft website errors aan, die je vervolgens kan oplossen.
Google Analytics is het broertje van Google Search Console. Met Google Analytics kan je alle prestaties van je website meten. Je kan zien hoeveel verkeer er op je website komt via Google en de pagina’s die het meest bezocht worden. Je ziet precies hoe je bezoekers zich gedragen. Wanneer je deze inzichten hebt, kan je ook je website optimaliseren.
Dus wil je je echt verdiepen in SEO van je website, dan is het installeren van Google Search Console en Google Analytics een belangrijke eerste stap.
Eens in de zoveel tijd doorzoekt de crawler van Google je website. De crawler ‘leest’ je website en probeert alles te begrijpen. Het volgt alle linkjes van je website en ook of er nieuwe pagina’s bij zijn gekomen sinds zijn laatste bezoek. Als dit het geval is, wordt het toegevoegd aan de lijst met URL’s die kan worden bezocht. Pas als de crawler op een nieuwe pagina is geweest, kan deze pagina in de zoekresultaten van Google komen te staan.
Bij Google Search Console onder ‘dekking’ of ‘coverage’, kan je zien of er problemen zijn bij het crawlen van je website.
Crawlen en indexeren zijn twee verschillende dingen. Wanneer je website niet geïndexeerd wordt, betekend het dat het niet wordt weergegeven in de zoekmachine. Dit zou zonde zijn als je dat wel wilt. Onder ‘dekking’ of ‘coverage’ is ook te zien welke pagina’s op dat moment niet geïndexeerd worden.
Stiekem hopen we dat we dit niet tegen je hoeven te zeggen, maar voor het geval dat: maak je website mobielvriendelijk! Google straft je direct wanneer je website nog niet mobielvriendelijk is. Tegenwoordig worden meer dan de helft van alle zoekopdrachten uitgevoerd op een mobiel. Is jouw website niet mobielvriendelijk, dan loop je een groot aantal bezoekers mis.
Ook de snelheid van je website is een belangrijke SEO rankingsfactor. Met Google Pagespeed Insights kun je de snelheid van je website testen. Je vult de URL van je website in en binnen een paar minuten zie je een rapport met de prestatie van je website en verbeterpunten.
Gebroken links zijn linkjes op je website, die niet (meer) bestaan. Wanneer een crawler tegen een gebroken link aanloopt, verlaat hij je website. Als dit te vaak voorkomt, heeft het invloed op je ranking. Controleer dus regelmatig (op Google Search Console) of je website geen gebroken links bevat. Is dit wel het geval, dan kan je de link verwijderen of aanpassen.
Heb je een internationale doelgroep en een meertalige website? Met een Hreflang atribuut maak je aan Google duidelijk voor welke regio en taal de website bedoeld is. Als je bijvoorbeeld een Nederlandse, Duitse en Engeltalige website hebt, wil je dat de Duitstalige website direct wordt getoond wanneer de bezoeker uit Duitsland komt.
Hreflang =’’x-default’’
Het is ook mogelijk dat iemand uit bijvoorbeeld Spanje je website wilt bezoeken, hiervoor heb je geen Spaanstalige website. Om deze bezoeker naar de Engelstalige website te sturen maak je gebruik van hreflang=’’x-default’’. Je geeft hiermee aan welke versie ze te zien krijgen wanneer de bezoekers niet binnen bepaalde regio’s vallen.
Ookwel on-page SEO genoemd. Dit is de SEO die je op elke (nieuwe) pagina blijft toepassen. Met content SEO plaats je alle content op je website volgens de richtlijnen van Google. Dit heeft als doel dat je website beter gevonden wordt in Google.
Voor het bepalen van een zoekwoord, is het belangrijk om je in de zoekintentie van de potentiële bezoeker te verdiepen. Het is niet alleen belangrijk om te weten op welke zoekwoorden er gezocht wordt, maar ook dat de verwachting van je bezoekers past bij wat ze op je pagina te zien krijgen.
Om het juiste zoekwoord te bepalen, voer je een zoekwoordonderzoek uit. Dit kan je doen op de zoekwoordplanner van Google. Vul het zoekwoord in waarop je gevonden wilt worden, je ziet gelijk hoe vaak dit zoekwoord wordt gezocht en of er veel concurrentie op dat zoekwoord zit. Ook laat de zoekwoordplanner vergelijkbare zoekwoorden zien, waar ook op gezocht wordt.
Het is misschien vanzelfsprekend om een zoekwoord te kiezen, waar het meest naar wordt gezocht. Daarom is het van groot belang om ook te kijken naar de concurrentie van het zoekwoord. Hoe meer concurrentie, hoe lastiger het wordt om boven in Google te komen staan. In sommige gevallen is het beter om je op een vergelijkbaar zoekwoord te richten, die minder populair is. Wil je weten hoe je een zoekwoordonderzoek kan aanpakken? Lees dan onze blog ‘Hoe voer je een zoekwoordonderzoek uit?’.
Nu je een zoekwoord hebt gekozen, schrijven of optimaliseren we de bestaande tekst. We gaan het zoekwoord verwerken in de tekst. Door het zoekwoord te herhalen in de teksten en titels, weet Google waar je pagina over gaat.
In de tekst Hoe hoger het zoekwoord in de tekst staat, hoe meer waarde Google hieraan hecht. Plaats je zoekwoord dus altijd in de eerste 100 tot 150 woorden van je tekst. Vermeld het zoekwoord minimaal één keer. Ga niet spammen, dit straft Google af.
H1 kop (Titel) Je pagina begint altijd met een titel, zorg ervoor dat je je titel schrijft met een H1 tag. Wanneer je in Heading Tags je zoekwoorden verwerkt, geeft Google er ook meer waarde aan. Hoe lager het getal achter de H, hoe meer waarde. Een titel (H1) heeft dus de meeste waarde voor Google.
H2 en H3 kop Tussenkoppen schrijf je met de H2 tag. Verwerk, waar mogelijk, je zoekwoord ook in de tussenkoppen. Voor subparagrafen kan je H3 of H4 gebruiken. Heb je meerdere zoekwoorden? Dan kan je in deze koppen ook andere zoekwoorden vermelden.
Een leesbare URL (voor Google) speelt ook een belangrijke rol voor SEO. Daarom is het goed om ook je zoekwoord in de URL te zetten. Houd je URL kort en leesbaar. Maak gebruik van verstaanbare woorden, want dynamische URLs zijn niet SEO vriendelijk.
Afbeeldingen toevoegen aan je pagina is een goede manier om je pagina aantrekkelijk te maken. Een afbeelding zegt namelijk meer dan duizend woorden! Voor de leesbaarheid van je pagina is het ook nooit verkeerd om tekst af te wisselen met afbeeldingen. Zorg er wel voor dat je je afbeeldingen optimaliseert voor het internet.
Linken naar andere websites kan je zien als mond-op-mondreclame onder de internet. Wordt er veel naar je pagina gelinkt, dan hecht Google hier meer waarde aan. Het wekt vertrouwen. Door linkbuilding bouw je de linkjes naar jouw website op, dit kan veel tijd kosten. Maar ook interne en uitgaande links kan goed werken voor SEO.
Uitgaande links Google vindt links erg waardevol, het helpt Google pagina’s beter te ranken in de zoekresultaten. Het liefst wil je links naar je eigen website hebben, maar ook het plaatsen van relevante, uitgaande links wordt beloond door Google. Zo laat je zien dat je de waarde voor je bezoekers voorop stelt.
Interne links Ook het plaatsen van interne links is belangrijk. Interne links zijn links naar verschillende pagina’s op je website. Met een goede internet linkstructuur, zie Google welke pagina’s op je website het belangrijkst zijn. Schrijf je blogs, dan zou je aan het eind van de pagina een aantal voorgestelde blogs kunnen plaatsen. Of misschien kan je verwijzen naar een dienst of je contactpagina.
Tip: Gebruik niet ‘lees meer’ of ‘klik hier’ als woorden waarop gelinkt wordt. Voor een optimale link, gebruik je het zoekwoord van de pagina waarnaar gelinkt wordt. Google weet dan precies wat er op die pagina te vinden is.
Bijvoorbeeld, True People bouwt webapplicaties op maat. De link wordt verwezen naar een pagina waar wij onze dienst, maatwerk webapplicatie, uitlichten. Google weet nu dat de pagina gaat over webapplicaties op maat. ‘Lees hier’ zou niet veel zeggen over de inhoud van de pagina.
Title tag De Title Tag is de titel van het zoekresultaat. Dit is een voorproefje van wat potentiële bezoekers op je pagina te zien krijgen. Schrijf dus een pakkende titel, die nieuwsgierig maakt! Verwerk ook het zoekwoord in de Title Tag, het liefst zo ver mogelijk vooraan.
Meta description Een meta description is een omschrijving van je pagina. Schrijf ook hiervoor een pakkende tekst, waarin je je zoekwoord vermeld. Ondanks je een meta description zelf kan toevoegen aan een pagina, toont Google dit niet altijd in de zoekresultaten. Google kan er ook voor kiezen om een ander stuk tekst uit je pagina te tonen in de zoekresultaat, omdat dit wellicht beter aansluit bij de zoekopdracht.
Met linkbuilding draait alles om het verkrijgen van backlinks. Backlinks zijn websites die een uitgaande link naar jouw website plaatsen. Deze backlinks krijg je (meestal) niet zomaar, hiervoor moet je waardevolle content op je website hebben staan en/of bedrijven benaderen. Het verkrijgen van backlinks neemt iets meer tijd in beslag.
Creëer deelbare content
Informatieve en relevante content heeft een grote kans om gedeeld te worden op andere websites. Natuurlijk kan er ook naar je producten of diensten gelinkt worden, maar hoe meer (hoogwaardige) content er op je website te vinden is, hoe meer kans dat anderen dit gaan delen.
Tip: Deel een nieuw blogbericht of andere nieuwe content op je website, ook op je social media kanalen. Door het delen heb je meer bereik, meer websitebezoekers én meer kans dat andere mensen het gaan delen.
Vraag partners of tevreden klanten om een link
Heb je partners waarmee je samenwerkt of een aantal tevreden klanten waarmee je regelmatig contact heb? Wanneer het een relevant bedrijf is, zou je kunnen vragen of zij je willen linken op hun website. Wij bouwen websites, dus wij zouden aan onze klanten kunnen vragen of zij ons ergens op hun website willen als hun websitebouwer. Niet gevraagd is altijd mis!
Onderzoek je concurrenten
Welke concurrenten in je branche staan hoog in de zoekresultaten? Er zijn verschillende tools waarmee je het backlinkprofiel van je concurrenten kunt inzien. Bekijk waar zij hun backlinks vandaan halen. Wellicht zitten er websites tussen waar jij ook backlinks kunt scoren!
SEO is niet een eenmalig klusje, sommige handelingen blijf je constant verbeteren. In onze SEO checklist zie je welke punten eenmalig zijn, je regelmatig moet herhalen en welke je bij elke nieuwe pagina moet toepassen.
Deze SEO checklist gaat jou zeker helpen bij jouw zoekmachine optimalisatie. Mocht je zelf niet de tijd of technische kennis hebben om alle tips te verwerken. Wij zijn ervaren SEO specialisten en helpen je graag!
Artificial Intelligence, we ontkomen er écht niet meer aan. Dat blijkt maar weer uit de SEO trends van 2022. Google wordt steeds slimmer door machine learning en wij moeten meer ons best doen om hoog in de zoekresultaten te komen staan. Wij hebben de nieuwste SEO trends van 2022 op een rijtje gezet, inclusief tips hoe jij hierop kan inspelen!
Er zijn veel blogs over wat we wel moeten doen om de SEO op websites te optimaliseren, maar wat moet je nou eigenlijk echt NIET doen? In deze blog benoemen we 11 veelgemaakte fouten wat betreft SEO, zodat je website hoger kan scoren in zoekmachines.