Met de bedankpagina bedank je de bezoekers voor de actie die ze op jouw website hebben uitgevoerd, zoals het invullen van het contactformulier, het inschrijven op je nieuwsbrief of het downloaden van een whitepaper. Deze bezoekers zijn al geïnteresseerd in jouw bedrijf en daarom is dit een goed moment om de band te versterken.
Hotjar is een programma waarmee je het gedrag van de bezoeker op je website visueel maakt. Je ziet waar bezoekers met hun muis heen gaan, waar ze klikken en tot hoe ver ze scrollen. Met deze informatie kan je kijken waar bezoekers behoefte aan hebben en zo kan je jouw bedankpagina optimaliseren.
Door de aankoop of aanmelding te bevestigen op de bedankpagina, laat je bezoekers weten dat hun doel is gelukt. Zo neem je onzekerheden weg. Ook kan je bezoekers feliciteren met hun aankopen. Dat geeft hun een goed gevoel.
Naast de bevestiging van de aankoop of aanmelding, is het handig om een e-mail te versturen. Zo kunnen bezoekers vaker dan alleen eenmalig op de bedankpagina hun aankoop of aanmelding bekijken. Laat op de bedankpagina weten dat de e-mail is verstuurd, zodat ze weten dat er een e-mail is verstuurd.
Zorg dat de aankoop of aanmelding van de bezoeker te delen is via relevante kanalen. Welke kanalen dit zijn ligt aan jouw doelgroep. Je kan bijvoorbeeld alvast zelf de post inrichten voor de bezoeker. Dit scheelt veel tijd voor de bezoeker en jij kan dan bepalen wat er wordt vermeld. Let wel op waar je dit doet, niet alle aankopen of aanmeldingen zijn bedoeld om te delen. Soms kan je deze optie dan beter achterwegen laten.
Als de bezoeker heeft geconverteerd, vraagt hij/zij zich meestal een paar dingen af. Stel, de bezoeker heeft een aankoop gedaan. Dan is hij/zij bijvoorbeeld benieuwd of het pakket gevolgd kan worden, welke dag het aankomt en op welk tijdstip. Deze antwoorden zou je op de bedankpagina alvast kunnen geven. Het kan ook zo zijn dat iemand een contactformulier heeft ingevuld en er staat ‘bedankt voor het invullen’. En nu? Geef aan wat de volgende stap is. Dit kan bijvoorbeeld zijn ‘we nemen binnen 24 uur contact met je op’. Op deze manier weet de bezoeker waar hij/zij aan toe is.
Personalisatie speelt steeds meer een belangrijke rol en is niet meer weg te denken uit de marketing wereld. Daarnaast straalt een persoonlijke aanpak vertrouwen uit. Met een naam in het bedankje klinkt het veel leuker en persoonlijker voor de bezoeker.
Zorg ervoor dat je bedankpagina niet doodloopt. Een handige manier om dit te voorkomen is het toevoegen van populaire en relevante content. Dit kan je personaliseren op basis van de aankoop of aanmelding. Als een klant bijvoorbeeld sneakers heeft aangeschaft, zou er content kunnen verschijnen over hoe je sneakers het beste onderhoudt.
Ook e-mail marketing mag niet ontbreken. E-mail marketing is één van de weinige kanalen waarbij je een lijst kan maken met contactgegevens en waarbij je de controle hebt. Door op de bedankpagina een inschrijfmogelijkheid te geven, heb je een extra kans om meer klanten in de mailinglijst te krijgen.
Het is beter om een paar tips te kiezen die samen een mooie en slimme bedankpagina worden. Gebruik je alle tips dan wordt het teveel van het goede. Kies er daarom voor om eerst het website gedrag te bekijken en daarna te bepalen welke tips het beste passen bij jouw bedrijf.
Kan ik binnenkort voor jou een mooi ontwerp maken of ben je benieuwd hoe we jullie doelen kunnen behalen? Kom eens langs om je doelen te bespreken!