Het is belangrijk om te laten zien wat voor soort organisatie je bent. Het bureau waarmee je aan de slag gaat, moet een duidelijk beeld krijgen om de digitale oplossing aan te laten sluiten bij de propositie van je organisatie. Dit resulteert op meer kwalitatieve conversies. Vragen die beantwoord kunnen worden:
Omschrijf de opdracht in een paar zinnen. Laat weten wat je verwachtingen zijn van het bureau waarmee je gaat samenwerken en wat het eindresultaat moet zijn.
Bijvoorbeeld: ‘[Bedrijfsnaam] wil een nieuwe website vanwege een verandering van de positionering. De website moet opvallen maar niet veel tekst bevatten. De website moet medio april klaar zijn. Zelf heeft [bedrijfsnaam] de kennis niet en willen samen met een bureau de online strategie vormgeven om zo tot een digitale oplossing te komen wat moet resulteren dat het bedrijf online succesvoller wordt.’
Door te laten weten wat de reden is dat je een nieuwe website wilt, wordt het probleem nog inzichtelijker gemaakt. Dit is voor het desbetreffende bureau goed om in kaart te hebben en dan kan er beter worden ingespeeld op het probleem.
Wat zijn de doelstellingen van dit project? Zorg dat de doelstellingen SMART (specifiek, meetbaar, acceptable, realistisch en tijdsgebonden) zijn. Waarom SMART? Met SMART-doelstellingen is de kans groter dat het bureau (en jijzelf) de doelen binnen de termijn bereikt.
Welke onderdelen moet de nieuwe website krijgen? Probeer de functionaliteiten duidelijk te beschrijven. Bij functionaliteiten kan er gedacht worden aan:
Geef voorbeelden van websites die je aanspreken en die als inspiratie moeten spreken voor jouw website. Door deze referentiewebsites zal het bureau beter kunnen inspelen op jouw wensen en behoeftes. Geef aan waarom je deze websites gekozen hebt als voorbeeld. Voorbeeld:
Waar moet de website aan voldoen? Voorbeelden:
Wanneer moet de website ongeveer af zijn? Zorg ervoor dat de planning realistisch is. De planning is de leidraad voor het hele project.
Het is belangrijk dat je een partij zoekt die qua kwaliteit, zorg en prijs bij je past. Daarom is het belangrijk om een grove schatting van het budget te geven. Het budget is een lastig punt in de meeste briefings, maar een indicatie/schatting van het budget is noodzakelijk voor het externe bureau om een beeld te krijgen van de wensen van je organisatie zijn.
Om miscommunicatie te voorkomen, is het belangrijk om te weten wie er allemaal betrokken zijn bij het project. Voorbeeld:
Beschrijf de belangrijkste criteria die doorslaggevend zijn voor de keuze. Voorbeeld:
In je briefing is het belangrijk om te laten zien wat voor soort organisatie je bent. Wat doet de organisatie precies? Welke boodschap willen jullie naar buiten brengen? Door je kernwaarden duidelijk in de briefing naar voren te laten komen, voorkom je dat dit verkeerd geïnterpreteerd wordt.
Beschrijf precies wat je van het internetbureau verwacht en wat het eindresultaat moet zijn. Op deze manier wordt miscommunicatie voorkomen. Door de doelstelling meetbaar te maken, kan na oplevering vastgesteld worden of dit doel ook daadwerkelijk behaald is.
Wij hopen dat je nu alvast een start kan maken met het opstellen van je website briefing. Download onze gratis whitepaper om de stappen te bekijken tijdens het schrijven van de website briefing.
Wij raken enthousiast van samenwerkingen waar alle betrokken partijen beter van worden en zijn een digitale partner voor lange termijn. Wij ontwikkelen ook graag jouw nieuwe website of webapplicatie. Neem contact met ons op!
De keuze voor een content management systeem (CMS) is niet een eenvoudig. Het heeft namelijk invloed op het design, functionaliteit, uitstraling en veiligheid van je website. Als je eenmaal een keuze hebt gemaakt, is overstappen niet eenvoudig. Ben jij benieuwd welk CMS het beste bij jou past? Wij vergelijken de vier populaire CMS'en met elkaar.
Wie is je doelgroep, wie zijn je concurrenten, wat zijn je doelstellingen en welke kanalen wil je inzetten om deze doelstellingen te behalen? Dit zijn de vragen die je jezelf moet stellen als het gaat om een online strategie. Een strategie zorgt ervoor dat er een plan is hoe er omgegaan moet worden met het digitale publiek en welke middelen en platformen nodig zijn om deze activiteiten te ondersteunen. Met deze 7 stappen zorg jij voor een effectieve online strategie!
Personalisatie is klantgerichte marketing die op het juiste moment op de juiste plaats de juiste informatie aan de juiste persoon biedt. Met website personalisatie kan je als marketeer content veel dichter bij de wensen en behoeften van bezoekers brengen. Door relevante en persoonlijke content bouw je een band op met je doelgroep, zodat ze uiteindelijk gaan converteren.
Behaal jij niet genoeg conversie met je website? In dit artikel lees je 29 tips die jou gaan helpen om de conversie te verhogen. Download onze gratis interactieve checklist om aan te vinken welke punten je hebt uitgevoerd!