+31 (0)33 247 1227

Zoeken

Wat is Matomo (voorheen Piwik)?

Matomo is een open-source softwarepakket om bezoekersstatistieken op te vragen. In tegenstelling tot Google Analytics hebben gebruikers volledige controle over de verzamelde gegevens, die worden opgeslagen in een database op een eigen serverruimte. De grafieken in Matomo zijn vergelijkbaar met die van Google Analytics.

Wat weet Google allemaal van jou?

De belangrijkste reden waarom bedrijven overstappen naar Matomo heeft te maken met de privacy. Wat weet Google allemaal van jou? Bij Google Analytics betaal je in feite met data. In ruil voor de bezoekersstatistieken, geef je alle gegevens van je bezoekers aan Google. Vooral voor (semi-)overheidsdiensten en andere publieke organisaties is het niet wenselijk om gegevens inzichtelijk te maken voor externe partijen, zoals Google. Daarnaast komt het privacy vraagstuk steeds meer onder de aandacht en ook jouw klanten raken zich steeds meer bewust van hun rechten. Matomo wordt op je eigen server geïnstalleerd. Hierdoor heb je de bezoekersstatistieken in eigen beheer, deel je geen gegevens met Google en voldoe je aan de cookiewetgeving.

Integratie met andere Google diensten

Voor veel bedrijven is Google Analytics de standaardoplossing voor het meten van bezoekersstatistieken. Ze zijn ermee bekend en gebruiken het al jaren. Daarnaast kan je Google Analytics makkelijk en gratis koppelen met andere diensten van Google. Door Google Analytics te koppelen met Google Ads krijg je een volledig beeld van je campagnes. Met Matomo is het ook mogelijk om Google Ads te koppelen, alleen moet je hiervoor betalen. Veel bedrijven gebruiken Google Tag Manager om alle tracking pixels in te zetten en te beheren. Matomo heeft een eigen Tag Manager, maar ook hiervoor moet je betalen. De zoekwoorden uit Google Search Console, voor de analyse van organische zoekresultaten, kan je wel gratis importeren in Matomo.

Conclusie

Beide tools hebben hun sterke en zwakke punten. Als het voor jou bedrijf niet wenselijk is om gegevens inzichtelijk te maken voor Google, is Matomo een betere optie. Waar je dan weer rekening mee moet houden, is dat de gratis versie van Matomo minder functionaliteit bevat dan de gratis versie van Google Analytics. Om Google Ads te koppelen en gebruik te maken van de Matomo Tag Manager moet je de premium variant aanschaffen. De premium variant van Matomo is wel redelijk betaalbaar vergeleken de premium variant van Google Analytics.

Kennisbank

True People Kennisbank

Ken je een begrip niet? Wij leggen het je uit!

Google Analytics

Google Analytics

Wat is Google Analytics? Google Analytics is een super handige, gratis tool van Google. Met Google Analytics heb je meer inzicht in de statistieken op je website. Zo kan je onder andere zien hoeveel verkeer er op je website bevindt, waar ze vandaan komen en wat de meest bezochte pagina’s zijn.

Deze data kan je gebruiken om veranderingen aan te brengen in je website of webshop. Zie je dat er niet veel conversie plaatsvind op een bepaalde pagina? Dan maak je een aanpassing aan die pagina. Door te blijven meten, kan je de juiste keuzes maken.

Google Ads

Google Ads

Wat is Google Ads?

Google Ads is een advertentieprogramma van Google. Met Google Ads kan je adverteren op verschillende manieren. De bekendste manier is door te adverteren op zoekwoorden in de Google zoekmachine. Adverteren via Google Ads is vaak effectiever dan adverteren in bijvoorbeeld een krant of tijdschrift. Wanneer je adverteert via Google Ads, weet je namelijk zeker dat iemand geïnteresseerd is in het product of de dienst die je levert. Ze zijn vaak actief opzoek naar hetgeen wat jij te bieden hebt.

Advertentiemogelijkheden bij Google Ads:

  • Tekstadvertenties
  • Display advertenties
  • Video advertenties
  • Shopping advertenties
  • App advertenties

Google Tag Manager

Google Tag Manager

Wat is Google Tag Manager?

Google Tag Manager is een (gratis) tool van Google. Hiermee kan je zelf tags aanmaken en op je website plaatsen, zonder enige kennis van programmeren. Het is speciaal ontwikkeld voor gebruikers, zoals online marketeers, die geen technische kennis hebben. Met Google Tag Manager kunnen zij eenvoudig zelf tags beheren, zonder hulp van IT’ers of developers.

Voor wie is Google Tag Manager?

GTM is voor iedereen die zijn (online) resultaten wilt meten. Met deze tags op je website kan je het gedrag van bezoekers op je website meten met verschillende programma’s. Denk maar aan Google Analytics. Om de inzichten van Google Analytics te kunnen meten, moet je eerst een Google Analytics tag op je website plaatsen. Google Tag Manager maakt deze tag voor je aan en deze plak je in de code van je website. Het vertelt je precies waar je dit moet plaatsen.

Je kan ook een Facebook-Pixel toevoegen aan je Google Tag Manager. Met een Facebook-Pixel kan je de resultaten van je Facebook advertenties meten op je website. En zo zijn er nog veel meer tags die je kunt toevoegen aan je website. Elke tag meet weer andere resultaten.

Google Search Console

Google Search Console

Wat is Google Search Console? Met Google Search Console heb je meer inzicht in de aanwezigheid van je website in de zoekresultaten van Google. Dit is een gratis dienst van Google, wat eerst bekend stond als ‘’Webmaster tools’’ of ‘’Webmaster hulpprogramma’s’’. Google Search Console wordt gebruikt voor het verbeteren van je positie in de zoekresultaten en online zichtbaarheid.

Wat kan je met Google Search Console?

Index report – Hier zie je welke pagina’s google wel en niet heeft opgenomen in zijn index.

Overview – Een overzicht van de algemene prestaties van je website.

URL inspection – Ontdek de huidige indexeringsstatus, AMP-fouten of fouten in gestructureerde gegevens van een precifieke URL.

Performance report: Bekijk hoe je pagina’s presteren.

Link report: Een overzicht van interne en externe linkjes. Bekijk onder andere naar welke pagina’s het meest zijn gelinkt.

Blogs Dit vind je wellicht ook interessant

Bekijk alle blogs

Google Analytics 4 (GA4): wat is er nieuw?

Google Analytics 4 is de opvolger van Universal Analytics (UA) en biedt veel nieuwe mogelijkheden. Het was sinds juli 2019 al te testen als Google Analytics App + Web en is nu de standaard geworden. Wat heb jij aan de nieuwste versie van Google Analytics?

Lees meer

Wat is Google Tag Manager en wat kan je ermee als marketeer?

Met Google Tag Manager kan jij zelf als marketeer tags plaatsen in de broncode van je website, zonder dat er direct toegang tot deze code nodig is. Lees hier meer over GTM!

Lees meer

Verhoog conversie met uMarketingSuite

De uMarketingSuite is een makkelijk te gebruiken tool in het Umbraco CMS dat marketeers ondersteunt bij hun dagelijkse activiteiten. De tool bevat diverse functies die bijdragen aan het verhogen van conversie.

Lees meer

29 tips om conversie op je website te verhogen

Behaal jij niet genoeg conversie met je website? In dit artikel lees je 29 tips die jou gaan helpen om de conversie te verhogen. Download onze gratis interactieve checklist om aan te vinken welke punten je hebt uitgevoerd!

Lees meer
Bekijk alle blogs

Creëer digitale impact met onze maatwerk oplossingen.

Neem contact op