Matomo is een open-source softwarepakket om bezoekersstatistieken op te vragen. In tegenstelling tot Google Analytics hebben gebruikers volledige controle over de verzamelde gegevens, die worden opgeslagen in een database op een eigen serverruimte. De grafieken in Matomo zijn vergelijkbaar met die van Google Analytics.
De belangrijkste reden waarom bedrijven overstappen naar Matomo heeft te maken met de privacy. Wat weet Google allemaal van jou? Bij Google Analytics betaal je in feite met data. In ruil voor de bezoekersstatistieken, geef je alle gegevens van je bezoekers aan Google. Vooral voor (semi-)overheidsdiensten en andere publieke organisaties is het niet wenselijk om gegevens inzichtelijk te maken voor externe partijen, zoals Google. Daarnaast komt het privacy vraagstuk steeds meer onder de aandacht en ook jouw klanten raken zich steeds meer bewust van hun rechten. Matomo wordt op je eigen server geïnstalleerd. Hierdoor heb je de bezoekersstatistieken in eigen beheer, deel je geen gegevens met Google en voldoe je aan de cookiewetgeving.
Voor veel bedrijven is Google Analytics de standaardoplossing voor het meten van bezoekersstatistieken. Ze zijn ermee bekend en gebruiken het al jaren. Daarnaast kan je Google Analytics makkelijk en gratis koppelen met andere diensten van Google. Door Google Analytics te koppelen met Google Ads krijg je een volledig beeld van je campagnes. Met Matomo is het ook mogelijk om Google Ads te koppelen, alleen moet je hiervoor betalen. Veel bedrijven gebruiken Google Tag Manager om alle tracking pixels in te zetten en te beheren. Matomo heeft een eigen Tag Manager, maar ook hiervoor moet je betalen. De zoekwoorden uit Google Search Console, voor de analyse van organische zoekresultaten, kan je wel gratis importeren in Matomo.
Beide tools hebben hun sterke en zwakke punten. Als het voor jou bedrijf niet wenselijk is om gegevens inzichtelijk te maken voor Google, is Matomo een betere optie. Waar je dan weer rekening mee moet houden, is dat de gratis versie van Matomo minder functionaliteit bevat dan de gratis versie van Google Analytics. Om Google Ads te koppelen en gebruik te maken van de Matomo Tag Manager moet je de premium variant aanschaffen. De premium variant van Matomo is wel redelijk betaalbaar vergeleken de premium variant van Google Analytics.
Google Analytics 4 is de opvolger van Universal Analytics (UA) en biedt veel nieuwe mogelijkheden. Het was sinds juli 2019 al te testen als Google Analytics App + Web en is nu de standaard geworden. Wat heb jij aan de nieuwste versie van Google Analytics?
Met Google Tag Manager kan jij zelf als marketeer tags plaatsen in de broncode van je website, zonder dat er direct toegang tot deze code nodig is. Lees hier meer over GTM!
De uMarketingSuite is een makkelijk te gebruiken tool in het Umbraco CMS dat marketeers ondersteunt bij hun dagelijkse activiteiten. De tool bevat diverse functies die bijdragen aan het verhogen van conversie.
Behaal jij niet genoeg conversie met je website? In dit artikel lees je 29 tips die jou gaan helpen om de conversie te verhogen. Download onze gratis interactieve checklist om aan te vinken welke punten je hebt uitgevoerd!