Voordat een persoon voor jouw organisatie kiest, doorloopt hij/zij een aantal fases. De behoefte en intentie van een lead veranderen in iedere fase van de klantreis. Om potentiële klanten te boeien en te binden, is het belangrijk om te weten welke klantreis bezoekers afleggen voordat ze jouw klant worden. Door het in kaart brengen van de klantreis, maak je het mogelijke gedrag en behoeften per fase van je doelgroep inzichtelijk waardoor je specifieke content op het juiste moment kan aanbieden.
Aan de hand van de vooraf opgestelde persona’s stippelen we de klantreis van jouw doelgroep uit. We beschrijven per fase van de Buyer Journey (Awareness, Consideration en Decision) wat de persona's denken, voelen en doen. Ook bepalen we per fase de doelstellingen en de daarbij behorende KPI’s.
In deze fase wordt de persona zich bewust van een probleem of de mogelijkheid tot het benutten van een kans. De behoefte is in deze fase vooral: informatie inwinnen en meer leren over het probleem of de kans. Het product of dienst wordt nog niet benoemd.
In deze fase heeft de persona een goed beeld van het probleem en hij/ zij gaat nu op zoek naar oplossingen. Het gaat vooral om de ‘hoe’ in plaats van de ‘wat. De persona is nog niet klaar om te kopen, maar wel om dingen te proberen.
In deze fase weet de persona min of meer wat hij/ zij zoekt in een oplossing en zoekt de aanbieder die het beste voldoet aan de criteria. Verschillende producten en/of diensten worden in detail onderzocht en met elkaar vergeleken.
“If you are not taking care of your customers, your competitor will.”