+31 (0)33 247 1227

Zoeken

  • Waarom
  • Functies
  • Voordelen
  • Voor wie
  • Snel naar...

    Klantprocessen automatiseren met een klantenportaal

    Met een klantenportaal speel je in op de veranderende vraag naar selfservice-opties. Gebruikers hebben te allen tijde toegang tot de tools en kunnen daardoor alles zelf regelen wanneer het hen uitkomt. Doordat verschillende informatiestromen gecombineerd worden in één centrale klantomgeving is de gebruikerservaring goed.

    Het platform is niet alleen voordelig voor klanten, maar ook voor de organisatie. Door een koppeling te maken met andere systemen kunnen processen geautomatiseerd worden en worden verschillende factoren inzichtelijker gemaakt. Het klantportaal is ook een goede plek om met de klant in contact te komen. Een klantportaal laten bouwen biedt nog meer mogelijkheden en voordelen aangezien met maatwerk bijna alles is te realiseren.

    Functies van een klantenportaal

    Het klantenportaal is een online platform waar ingelogde gebruikers specifieke en gepersonaliseerde informatie kunnen raadplegen en beheren. Hierin kunnen klanten hun gegevens/aankopen bekijken en bewerken. Verschillende datastromen komen dankzij slimme softwarekoppelingen samen in één omgeving.

    De algemene functies van een klantportaal voor klanten:

    Voordelen van een klantenportaal

    Interactie met de klant

    Het klantenportaal biedt deze interactie doordat de klant zijn gegevens kan beheren, een akkoord kan geven op offertes of de factuur heeft betaald. Ook kan een klant vanuit het klantenportaal de organisatie bereiken.

    Alle documenten op één plek

    Een klant kan offertes, orders, facturen, et cetera centraal terug vinden in het klantenportaal. Zonder klantenportaal moet de klant zelf alles bijhouden of het later op moeten zoeken. Het klantenportaal zorgt voor structuur.

    Privacy en transparantie

    Een klantenportaal geeft een sterk gevoel van privacy en transparantie. Aangezien de klant eigen unieke login heeft is het duidelijk dat de informatie alleen bestemd is voor de klant.

    Voor wie een klantenportaal maken?

    B2C klantportalen:
    De klantportalen voor B2C zijn tegenwoordig veelal bekend. Denk hierbij aan een klantportaal zoals bij bol.com waarin je je gegevens, bestellingen en facturen kan inzien, contact op kan nemen over de bestelling of je retourzending kunt aanmelden.

    B2B klantportalen:
    Ook B2B organisaties kiezen steeds vaker voor een klantportaal. Hier kunnen klanten in een beveiligde digitale omgeving hun contracten, openstaande facturen en status van bestellingen of dienstverlening inzien. De klantenservice wordt nu ondersteunt door het klantportaal waar de vragen worden beantwoord. Dit is fijn voor zowel de klant als organisatie

    Klantportalen voor overheden en gemeentes:
    Naast de B2C en B2B klantportalen kan er ook gedacht worden aan een portal voor overheden en gemeentes. Denk hierbij aan inwoners die gemakkelijk via het portaal een online parkeervergunning kunnen aanvragen, een verhuizing kunnen doorgeven of zich kunnen inschrijven bij de gemeente.

    Ga terug naar

    Alles over webapplicaties
    Alles over webapplicaties

    Kies voor True People en laat klantprocessen efficiënter verlopen met een klantenportaal.

    Neem contact op
    T: +31 (0)33 247 1227 | E: info@truepeople.nl