Door te schrijven over verschillende onderwerpen die in jouw markt vaak worden benoemd of worden gebruikt, verhoog je het verkeer naar jouw website. Als je B2B gericht bent is dit een belangrijke tip. Door een blog laat je zien waar jouw organisatie zich mee bezighoudt.
Door oude en niet-relevante informatie te optimaliseren of te verwijderen en nieuwe informatie toe te voegen, voorkom je dat bezoekers de oude informatie lezen die niet meer van toepassing is. Door nieuwe relevante content te delen, kan dit weer via social media worden verspreid. Op deze manier wordt het nog meer onder de aandacht gebracht.
De meeste bezoekers zijn op zoek naar een probleem of vraag waar jouw bedrijf antwoord op zou moeten geven. Het antwoord kan in verschillende vormen gegeven worden. Bijvoorbeeld:
- Een webinar
- Online cursus
- Whitepapers
- Podcasts
- Handleiding
Google Mijn Bedrijf is de ideale plek om contactgegevens, openingstijden en andere bedrijfsinformatie te delen met je doelgroep. Naast dat het hebben van een Mijn Bedrijf je zichtbaarheid kan vergroten, zal het ook het aantal bezoekers naar je website vergroten. Mensen kunnen namelijk met één druk op de knop doorklikken.
Door onderzoek te doen naar woorden waar jouw doelgroep online op zoekt, haal je meer en betere bezoekers binnen. Een zoekwoord analyse geeft niet alleen inzicht in het zoekgedrag van je doelgroep, maar biedt ook kansen voor nieuwe content. Er zijn veel verschillende tactieken die je hiervoor kan gebruiken. Lees ons stappenplan voor een zoekwoordenonderzoek.
On Page SEO is het optimaliseren van verschillende onderdelen binnen een pagina om ervoor te zorgen dat de pagina zo goed mogelijk scoort op een vooraf bepaald zoekwoord. Denk hierbij aan de onderdelen: URL's, content, meta titel, meta omschrijving, H1 (titel) , H2, interne links en afbeeldingen. Als je al deze elementen optimaliseert op basis van zoekwoorden, zullen je pagina's beter vindbaar worden. Dit resulteert uiteindelijk in meer bezoekers.
Je meta titel en meta omschrijving moeten genoeg opvallen en prikkelen om ervoor te zorgen dat mensen klikken op je zoekresultaat en doorgaan naar je website. Als je meta titel en meta omschrijving niet voldoende opvallen, zal er niemand doorklikken. Dat zou een gemiste kans zijn.
Zorg dat de techniek van je website in orde is, want dit heeft ook betrekking op de SEO. We hebben het dan over zaken als laadtijd, HTTPS, noindex, sitemap, robots.txt en nog meer zaken.
Je kan dit altijd aan de websitebouwer vragen.
Linkbuilding is het krijgen van linkjes van andere websites naar jouw website. Het hebben van veel goede links is een signaal dat je website waardevolle informatie heeft en dit vindt Google fijn. Wanneer Google vindt dat jouw website relevant is, gaat Google de pagina hoger in de zoekresultaten plaatsen.
Als we het hebben over zoekmachine optimalisatie, dan hebben we het snel over zorgen dat je website beter in Google scoort. Toch zijn er ook kleinere zoekmachines, zoals Bing, waarmee je verkeer naar je website kan scoren.
Tegenwoordig zijn er genoeg SEO-tools te vinden op het internet. Bij de meeste tools kan er een domeinnaam van je concurrent opgegeven worden. Daarvandaan kan je zien welke pagina het meeste verkeer heeft en welk zoekwoord daarbij is gebruikt. Door te kijken naar je concurrent, kan je een doel voor jezelf stellen om hoger te scoren met bepaalde zoekwoorden.
Wanneer er twee pagina’s zijn die strijden om hetzelfde zoekwoord, is het voor Google niet duidelijk welke pagina nou echt het meest geschikt is om op dat zoekwoord te scoren. Dit kan betekenen dat beide pagina's dus niet goed gaan scoren. Zorg ervoor dat elk zoekwoord maar één pagina heeft.
De enige concurrentie die je hebt bij e-mail marketing ben je zelf en zijn de andere e-mails. Jij moet ervoor zorgen dat mensen je mail lezen en doorklikken naar de website. E-mail is het enige kanaal waar je gratis mensen kan bereiken door iets naar ze te pushen, zonder dat je daar de tussenkomst van een ander platform bij nodig hebt.
Je kan jouw populaire blog omzetten in een video. Daarmee vergoot je je bereik en kan het gezien worden als een aanvulling op de al bestaande blog. LinkedIn wordt ook steeds vaker ingezet om informatie te delen, vooral B2B zou hier gebruik van maken. Video’s krijgen vaak meer likes, commentaar en shares. Dit zorgt voor een hoger engagement wat uiteindelijk wordt vertaald in meer bezoekers.
Geef bezoekers de mogelijkheid om content te delen op je website. Er kan gedacht worden aan een knop met ‘share’. Zo kan de bezoeker snel en eenvoudig informatie delen met iemand anders. Bezoekers delen content die betrekking heeft op zichzelf of om de band met andere te versterken. Daarnaast delen bezoekers het liefst content met een positieve, optimistische emotie en niet content die gaat over de relatie die een mens heeft met een product of dienst.
Als je deze tip gaat volgen wees dan wel kritisch in wie je laat schrijven voor je website. Je website openstellen voor andere schrijvers heeft een aantal voordelen:
- Je vergroot je netwerk
- Scheelt tijd
- Je kan informatie delen waarbij je zelf de kennis niet hebt
- De gastschrijver deelt zijn content wat naamsbekendheid oplevert
Zoek een influencer die bij jouw bedrijf past en zorg dat je iets hebt wat diegene vervolgens wilt delen. Het is natuurlijk super als één van de grootste social media persoonlijkheden in je branche jouw product promoot, maar dat is niet altijd realistisch.
Micro-influencers zijn influencers met kleiner bereik. Dit is iemand die je product koopt en een eigen persoonlijke code heeft die hij/zij met zijn vrienden kan delen, zodat ze allemaal een beetje korting hebben en waardoor jouw product meer naamsbekendheid krijgt.
Onze content marketeer Anouk denkt graag met je mee. Laten we kennismaken!