Google Tag Manager (GTM) is een tool voor het aanmaken en beheren van tags. Tags zijn stukjes code waarmee gegevens worden verzameld over je website en de gebruikers. Deze tags worden doorgestuurd naar tools zoals Google Analytics, Google Ads, LinkedIn, et cetra. Om de gebruikersinteracties op jouw website te kunnen meten, kun je verschillende tools gebruiken. Wanneer je meerdere tools gebruikt, zul je merken dat er regelmatig een code of pixel op de website moet worden geplaatst voor deze tools. Voorheen moest je hiervoor de hulp van de webbouwer inschakelen. Met Google Tag Manager plaats je nieuwe tags in de broncode van een website zonder dat er direct toegang tot deze code nodig is. Waar je hier eerst de webbouwer voor in moest schakelen, kun je dit nu met Google Tag Manager zelf. Het enige wat er moet gebeuren voordat je tags kunt plaatsen, is eenmalig de GTM-pixel aan de
van de website toe laten voegen door de webbouwer.Zodra deze code geplaatst is, kan je beginnen met het invullen van de tags. Naast de 'tags' zijn er nog twee elementen nodig om een gebeurtenis in te kunnen stellen, namelijk 'triggers' en 'variabelen'. Wij leggen je de drie elementen kort uit:
Tags zijn de codefragmenten die op een pagina worden geladen. Tags sturen informatie van jouw website naar derden.
Triggers worden gebruikt om een tag te activeren. Dit kan een paginaweergave of bepaalde klik zijn, maar ook betrokkenheid van websitebezoekers.
Variabelen worden gebruikt voor het opslaan van bepaalde waarden en ondersteunen de 'tags' en 'triggers'. Google Tag Manager beschikt over veel ingebouwde variabelen, maar je kan ook zelf variabelen toevoegen.
Als je eenmaal GTM hebt geïnstalleerd, kun je ontzettend veel meten. Wij hebben de veel voorkomende tags voor je op een rijtje gezet:
Alle knoppen op je website: Hoe vaak wordt er een pfd gedownload? Hoe vaak klikken bezoekers op het telefoonnummer? Hoe vaak wordt er op de knop 'toevoegen aan winkelmand' geklikt?
Afspelen van video's: hoe vaak wordt een video bekeken? En hoelang wordt deze video bekeken?
Invullen van formulieren: Hoe vaak worden de contactformulieren ingevuld? Met Google Tag Manager kun je dit ook meten als er geen bedankpagina aan gehangen is.
Campagnes meten: Hoeveel bezoekers ontvang je door middel van bijvoorbeeld je LinkedIn Campagne? En hoeveel conversie heb je behaald uit deze bezoekers? Dit kan je meten door GTM te koppelen aan bijvoorbeeld LinkedIn Insight Tag of de Facebook Pixel.
Voordat je de tags publiceert op de website, wil je natuurlijk eerst weten of ze het wel werken. Dit kun je testen via de voorbeeld modus in GTM. De 'voorbeeld knop' staat rechts bovenin het scherm. Als je hierop hebt geklikt, moet je naar de desbetreffende website gaan in dezelfde browser. Je ziet nu onderaan de website een balk van Google Tag Manager staan. In deze balk zie je weke tags zijn geactiveerd en welke (nog) niet. Als je de actie uitvoert die je wilt meten, zie je in de balk of de tag wordt geactiveerd. Is dit het geval? Dan kan het meten gestart worden! Door rechts bovenin op de knop 'publiceren' te drukken, worden je tags gepubliceerd. Als de tag niet wordt geactiveerd, klopt er toch nog iets niet en kan je dit aanpassen.
Wij vinden Google Tag Manager een erg handige tool en gebruiken het regelmatig voor het meten & analyseren van websites. Door GTM kunnen we het gebruikersgedrag van bezoekers meten en met deze inzichten stellen we haalbare verbeterpunten op.
Google Analytics 4 is de opvolger van Universal Analytics (UA) en biedt veel nieuwe mogelijkheden. Het was sinds juli 2019 al te testen als Google Analytics App + Web en is nu de standaard geworden. Wat heb jij aan de nieuwste versie van Google Analytics?
De uMarketingSuite is een makkelijk te gebruiken tool in het Umbraco CMS dat marketeers ondersteunt bij hun dagelijkse activiteiten. De tool bevat diverse functies die bijdragen aan het verhogen van conversie.
Google Analytics is gratis, eenvoudig te installeren, gebruiksvriendelijk en makkelijk te integreren met andere Google diensten. Toch kiezen sommige organisaties ervoor om Matomo te gebruiken. Lees hier meer over Matomo.
Behaal jij niet genoeg conversie met je website? In dit artikel lees je 29 tips die jou gaan helpen om de conversie te verhogen. Download onze gratis interactieve checklist om aan te vinken welke punten je hebt uitgevoerd!