+31 (0)33 247 1227

Zoeken

Niet meer wachten op de webbouwer

Google Tag Manager (GTM) is een tool voor het aanmaken en beheren van tags. Tags zijn stukjes code waarmee gegevens worden verzameld over je website en de gebruikers. Deze tags worden doorgestuurd naar tools zoals Google Analytics, Google Ads, LinkedIn, et cetra. Om de gebruikersinteracties op jouw website te kunnen meten, kun je verschillende tools gebruiken. Wanneer je meerdere tools gebruikt, zul je merken dat er regelmatig een code of pixel op de website moet worden geplaatst voor deze tools. Voorheen moest je hiervoor de hulp van de webbouwer inschakelen. Met Google Tag Manager plaats je nieuwe tags in de broncode van een website zonder dat er direct toegang tot deze code nodig is. Waar je hier eerst de webbouwer voor in moest schakelen, kun je dit nu met Google Tag Manager zelf. Het enige wat er moet gebeuren voordat je tags kunt plaatsen, is eenmalig de GTM-pixel aan devan de website toe laten voegen door de webbouwer.

Tags, Triggers en Variabelen

Zodra deze code geplaatst is, kan je beginnen met het invullen van de tags. Naast de 'tags' zijn er nog twee elementen nodig om een gebeurtenis in te kunnen stellen, namelijk 'triggers' en 'variabelen'. Wij leggen je de drie elementen kort uit:

Wat kun je meten?

Als je eenmaal GTM hebt geïnstalleerd, kun je ontzettend veel meten. Wij hebben de veel voorkomende tags voor je op een rijtje gezet:

Testen en publiceren

Voordat je de tags publiceert op de website, wil je natuurlijk eerst weten of ze het wel werken. Dit kun je testen via de voorbeeld modus in GTM. De 'voorbeeld knop' staat rechts bovenin het scherm. Als je hierop hebt geklikt, moet je naar de desbetreffende website gaan in dezelfde browser. Je ziet nu onderaan de website een balk van Google Tag Manager staan. In deze balk zie je weke tags zijn geactiveerd en welke (nog) niet. Als je de actie uitvoert die je wilt meten, zie je in de balk of de tag wordt geactiveerd. Is dit het geval? Dan kan het meten gestart worden! Door rechts bovenin op de knop 'publiceren' te drukken, worden je tags gepubliceerd. Als de tag niet wordt geactiveerd, klopt er toch nog iets niet en kan je dit aanpassen.

Wij gebruiken GTM voor meten & analyseren

Wij vinden Google Tag Manager een erg handige tool en gebruiken het regelmatig voor het meten & analyseren van websites. Door GTM kunnen we het gebruikersgedrag van bezoekers meten en met deze inzichten stellen we haalbare verbeterpunten op.

Meer over meten & analyseren
Kennisbank

True People Kennisbank

Ken je een begrip niet? Wij leggen het je uit!

Google Tag Manager

Google Tag Manager

Wat is Google Tag Manager?

Google Tag Manager is een (gratis) tool van Google. Hiermee kan je zelf tags aanmaken en op je website plaatsen, zonder enige kennis van programmeren. Het is speciaal ontwikkeld voor gebruikers, zoals online marketeers, die geen technische kennis hebben. Met Google Tag Manager kunnen zij eenvoudig zelf tags beheren, zonder hulp van IT’ers of developers.

Voor wie is Google Tag Manager?

GTM is voor iedereen die zijn (online) resultaten wilt meten. Met deze tags op je website kan je het gedrag van bezoekers op je website meten met verschillende programma’s. Denk maar aan Google Analytics. Om de inzichten van Google Analytics te kunnen meten, moet je eerst een Google Analytics tag op je website plaatsen. Google Tag Manager maakt deze tag voor je aan en deze plak je in de code van je website. Het vertelt je precies waar je dit moet plaatsen.

Je kan ook een Facebook-Pixel toevoegen aan je Google Tag Manager. Met een Facebook-Pixel kan je de resultaten van je Facebook advertenties meten op je website. En zo zijn er nog veel meer tags die je kunt toevoegen aan je website. Elke tag meet weer andere resultaten.

Google Ads

Google Ads

Wat is Google Ads?

Google Ads is een advertentieprogramma van Google. Met Google Ads kan je adverteren op verschillende manieren. De bekendste manier is door te adverteren op zoekwoorden in de Google zoekmachine. Adverteren via Google Ads is vaak effectiever dan adverteren in bijvoorbeeld een krant of tijdschrift. Wanneer je adverteert via Google Ads, weet je namelijk zeker dat iemand geïnteresseerd is in het product of de dienst die je levert. Ze zijn vaak actief opzoek naar hetgeen wat jij te bieden hebt.

Advertentiemogelijkheden bij Google Ads:

  • Tekstadvertenties
  • Display advertenties
  • Video advertenties
  • Shopping advertenties
  • App advertenties

Google Analytics

Google Analytics

Wat is Google Analytics? Google Analytics is een super handige, gratis tool van Google. Met Google Analytics heb je meer inzicht in de statistieken op je website. Zo kan je onder andere zien hoeveel verkeer er op je website bevindt, waar ze vandaan komen en wat de meest bezochte pagina’s zijn.

Deze data kan je gebruiken om veranderingen aan te brengen in je website of webshop. Zie je dat er niet veel conversie plaatsvind op een bepaalde pagina? Dan maak je een aanpassing aan die pagina. Door te blijven meten, kan je de juiste keuzes maken.

Blogs Dit vind je wellicht ook interessant

Bekijk alle blogs

Google Analytics 4 (GA4): wat is er nieuw?

Google Analytics 4 is de opvolger van Universal Analytics (UA) en biedt veel nieuwe mogelijkheden. Het was sinds juli 2019 al te testen als Google Analytics App + Web en is nu de standaard geworden. Wat heb jij aan de nieuwste versie van Google Analytics?

Lees meer

Verhoog conversie met uMarketingSuite

De uMarketingSuite is een makkelijk te gebruiken tool in het Umbraco CMS dat marketeers ondersteunt bij hun dagelijkse activiteiten. De tool bevat diverse functies die bijdragen aan het verhogen van conversie.

Lees meer

Matomo, een alternatief voor Google Analytics?

Google Analytics is gratis, eenvoudig te installeren, gebruiksvriendelijk en makkelijk te integreren met andere Google diensten. Toch kiezen sommige organisaties ervoor om Matomo te gebruiken. Lees hier meer over Matomo.

Lees meer

29 tips om conversie op je website te verhogen

Behaal jij niet genoeg conversie met je website? In dit artikel lees je 29 tips die jou gaan helpen om de conversie te verhogen. Download onze gratis interactieve checklist om aan te vinken welke punten je hebt uitgevoerd!

Lees meer
Bekijk alle blogs

Creëer digitale impact met onze maatwerk oplossingen.

Neem contact op