+31 (0)33 247 1227

Zoeken

Wat is een A/B test?

A/B testen worden ook wel vergelijkingstesten genoemd, je test namelijk 2 verschillende pagina’s of advertenties met ongeveer dezelfde inhoud. Wanneer je een A/B test uitvoert, wordt aan de helft van de bezoekers pagina A getoond en de andere helft krijgt pagina B te zien. Het conversiedoel van de pagina is hetzelfde, alleen zijn beide pagina’s anders ingedeeld. Zo kan je zien welke pagina betere resultaten oplevert.

Met een A/B test verander je iets aan een bestaande pagina. Het is belangrijk om maar één verandering per keer te implementeren, zoals de kleur veranderen van een CTA button of de tekst in een header aanpassen. Als je meerdere veranderingen in één keer test, dan weet je niet welke aanpassing het verschil heeft gemaakt.

Hoelang duurt een A/B test?

Dit hangt af van verschillende factoren, zoals de hoeveelheid bezoekers die op je website komen of op je advertentie klikken. In principe wil je een A/B test tussen de 7 en 14 dagen laten lopen. Dus minimaal een volledige week, hierdoor sluit je mogelijke effecten uit die optreden bij bepaalde week- of weekenddagen. Hoe langer je A/B test loopt, hoe betrouwbaarder de uitgekomen data is. Toch raden wij aan om na 14 dagen de test te stoppen. Test je langer, dan zullen er bezoekers zijn die hun cookies hebben gewist en vaker in je resultaten voor kunnen komen.

Blijven testen

A/B testen doe je niet eenmalig, maar kan je keer op keer blijven doen. Bij de eerste test je bijvoorbeeld of je CTA button in een andere kleur meer conversie oplevert. Bij de volgende test kan je je dan weer richten op iets anders.

De voordelen van A/B testen

Meer conversie uit website of advertentie

Een website of advertentie plaats je niet voor niks, je wilt er zoveel mogelijk uithalen. Je denkt goed na over de indeling, zet het online en hoopt op het beste. Met A/B testen kun je net een stapje verder gaan. Misschien zorgt een andere tone of voice of die ene CTA button er wel voor dat je meer conversie genereert? Test welke optie het best werkt, zo blijf je je website verbeteren en haal je meer uit je website of advertentie.

Lagere bounce rate

Een hoge bounce rate is niet goed voor een advertentie of je ranking in Google. Als je bezoeker niet kan vinden op je website wat diegene zoekt, dan klikt hij of zij al snel weer weg. Dit wil je voorkomen door een pagina zo in te richten, dat de bezoeker langer op je website blijft. Ook dit kun je testen met A/B testen, uit de statistieken kun je namelijk zien op welke pagina de bezoeker langer blijft of door blijft klikken.

Meer inzicht in gedrag van bezoekers op kleine aanpassingen

Wanneer je een verandering aanbrengt op je website, zul je dit altijd doen omdat het beter is dan dat het was. Tenminste, dat denk je. Met A/B testen kom je erachter of dit echt zo is. Misschien zorgt die verandering er juist voor dat er minder conversie plaatsvindt op je website. Meten is weten, met A/B testen laat je niets aan toeval over.

Tools voor A/B testen

Wanneer wij een website bouwen, bouwen we dit met Umbraco. In Umbraco heb je een plug-in waarmee je je website kan personaliseren voor verschillende doelgroepen én A/B testen mee kunt uitvoeren. Deze plug-in heet uMarketingsuite. Met deze plugin kun je gemakkelijk binnen het CMS-systeem een A/B test starten.

Er zijn nog veel meer andere tools waarmee je kunt A/B testen, hieronder een aantal populaire tools op een rijtje:

A/B testen in uMarketingsuite Hoe zet je een A/B test op?

A/B test instellen

Een A/B test starten in uMarketingsuite is simpel. Bij elke tool werkt het natuurlijk anders, maar dit is een voorbeeld van de plugin waar wij mee werken. Dit is de eerste pagina die je te zien krijgt bij het instellen van een A/B test.

Resultaten

Terwijl de A/B test aan het draaien is, kun je de statistieken al makkelijk inzien. Dit is een overzichtspagina van de test. Je ziet onder andere hoeveel bezoekers een pagina hebben bezocht en hoe vaak het conversiedoel is behaald.

Kennisbank

True People Kennisbank

Ken je een begrip niet?

A/B test

A/B test

Wat is een A/B test?

A/B testen is een vorm van splittesten. Met A/B testen kun je 2 versies van bijvoorbeeld een landingspagina maken en tonen aan je bezoekers. Met A/B testen staan beide pagina’s tegelijk online, de helft krijgt pagina A te zien en de andere helft pagina B.

Bij beide pagina’s kan je dan de conversieratio meten, waardoor je weet welke pagina meer conversie genereert.

Meten is weten. Als je een advertentie online plaatst, wil je hier zoveel mogelijk mee bereiken. Met A/B testen kun je het meeste uit je advertentie halen. Hierbij kunnen zelfs de kleinste details een groot verschil maken! Met Google Optimize kun je eenvoudig A/B testen uitvoeren.

Conversie

Conversie

Wat is conversie?

Conversie betekent dat bezoekers op jouw website de actie ondernemen die jij wilt dat ze maken. Wanneer jij een website hebt, heb je dat vaak met een reden. Het kan zijn dat mensen via jouw webshop producten kopen, tickets voor een evenement of zich inschrijven voor een seminar. Dit zijn allemaal conversies die kunnen plaatsvinden op je website. Het is niet persé van belang dat een conversie direct geld oplevert. Als jij een actie voor ogen hebt zonder dat het je direct wat opbrengt, dan kan dit ook een conversie zijn. Bijvoorbeeld het inschrijven op de nieuwsbrief of het downloaden van een gratis e-book.

Wanneer een conversie direct omzet opbrengt, noem je dit een macro conversie. Als de conversie niet gelijk geld oplevert, dan noem je dit een micro conversie.

Online Marketing

Online Marketing

Wat is online marketing?

Met online marketing promoot je je merk, product of dienst op het internet. Online marketing heeft als doel om onder de aandacht te komen of blijven bij mogelijk nieuwe klanten. Hiervoor doe je eerst een marktonderzoek, zodat je weet op welke online kanalen je je doelgroep kan bereiken.

Vormen van online marketing

  • Social media marketing
  • Zoekmachine optimalisatie (SEO)
  • E-mail marketing
  • Online adverteren

CTA

CTA

Wat betekent CTA?

CTA staat voor Call To Action. In het Nederlands vertaald: Oproep tot actie.

Wanneer je een CTA toevoegt aan een webpagina, is dat de belangrijkste actie na het lezen van de pagina. Bedenk dus eerst wat je wilt bereiken met je website/pagina. Wat zijn je conversie doelen? Wil je dat bezoekers contact met je organisatie opnemen? Maak dan een CTA met een tekst dat ze contact kunnen opnemen. Plaats je dit in een button met een opvallende kleur, dan zal er ook sneller op geklikt worden.

Voorbeelden van belangrijke acties op een webpagina:

  • Contact opnemen
  • Downloaden van het e-book
  • Product in je winkelwagen stoppen
  • Invullen van een formulier
  • Video afspelen

Een CTA knop kan je meerdere keren terug laten komen op dezelfde pagina. Zorg er wel voor, dat het allemaal om dezelfde actie draait. Plaats bijvoorbeeld een CTA-button aan de bovenkant van de pagina, maar ook beneden.

Bounce rate / bouncepercentage

Bounce rate / bouncepercentage

Wat is een bounce rate/bouncepercentage?

Een bounce rate is het percentage van mensen die op je website terecht komen en slechts één pagina hebben bekeken. Na het bekijken van deze pagina, verlaten ze je website. De bounce rate kan je meten op Google Analytics.

Is een hoog bouncepercentage erg?

Dit hoeft niet persé een slecht teken te zijn. Neem als voorbeeld een blog met informatie over een bepaald onderwerp. Vanuit een zoekopdracht kan een bezoeker op je blogpagina terecht zijn gekomen. De bezoeker leest de blog en vindt zijn antwoord, hij heeft geen vragen meer en verlaat direct weer de pagina. Hierbij is een hoog bouncepercentage minder erg dan bij bijvoorbeeld een webshop. Het hangt dus volledig af van de aangeboden content en het doel van je website of pagina.

uMarketingsuite

uMarketingsuite

Wat is uMarketingsuite?

uMarketingsuite is een module voor Umbraco. Met uMarketingsuite krijg je de mogelijkheid om je website te personaliseren voor iedereen die je website bezoekt.

We nemen onze website even als voorbeeld, want wij hebben natuurlijk ook uMarketingsuite toegepast op onze website. Voor als je het nog niet wist, wij zijn een internetbureau. Wij bouwen websites en webapplicaties. Als je op onze website terecht komt, dan kan het zijn dat je geïnteresseerd bent in websites of webapplicaties.

Op basis van data, zoals meest bezochte pagina’s en interactie op campagnes, word er een persona aan je toegewezen. Deze persona bepaalt wat jij te zien krijgt op onze website. Stel je voor je hebt allemaal pagina’s bezocht die gaan over websites, dan denken wij dat je geïnteresseerd bent in een website op maat. De website wordt dan automatisch aangepast, waardoor jij meer informatie te zien krijgt over websites dan over webapplicaties. Met uMarketingsuite bepaal je dus zelf wat iemand te zien krijgt op je website en kan je zelf ook de persona’s instellen.

Meer info over uMarketingsuite?

Lees onze blog 'verhoog conversie met uMarketingsuite'.

Umbraco

Umbraco

Wat is Umbraco?

Umbraco is een CMS systeem, waarop je een website kan bouwen en beheren. Het voordeel van Umbraco, is dat er onbeperkt veel maatwerk mogelijkheden zijn. Een Umbraco website laat je maken door een webbouwer/internetbureau. Wanneer de website eenmaal staat, kan iedereen zonder technische kennis de content op de website beheren. Het CMS systeem is gebruiksvriendelijk ingericht en snel te leren gebruiken.

De voordelen van Umbraco CMS:

  • Veel maatwerk mogelijkheden
  • Erg gebruiksvriendelijk
  • Open source
  • Erg veilig

Blogs Dit vind je wellicht ook interessant

Bekijk alle blogs

Wanneer kies je voor een Umbraco website?

Er zijn veel CMS systemen die beweren ‘de beste’ te zijn. Het antwoord is simpel: er is geen één de beste. Elk CMS systeem heeft zijn eigen kracht en is goed voor verschillende doeleinden. In deze blog vertellen we waarom wij altijd Umbraco gebruiken bij het maken van websites en wanneer een Umbraco website voor jou ook de beste keuze is.

Lees meer

29 tips om conversie op je website te verhogen

Behaal jij niet genoeg conversie met je website? In dit artikel lees je 29 tips die jou gaan helpen om de conversie te verhogen. Download onze gratis interactieve checklist om aan te vinken welke punten je hebt uitgevoerd!

Lees meer

Conversie verhogen met website personalisatie

Personalisatie is klantgerichte marketing die op het juiste moment op de juiste plaats de juiste informatie aan de juiste persoon biedt. Met website personalisatie kan je als marketeer content veel dichter bij de wensen en behoeften van bezoekers brengen. Door relevante en persoonlijke content bouw je een band op met je doelgroep, zodat ze uiteindelijk gaan converteren.

Lees meer

9 conversie killers op je website

Het is zonde om conversie killers op je website te hebben zonder dat je dit door hebt. Conversie killers ondermijnen namelijk de conversieratio en zorgen ervoor dat bezoekers de website eerder verlaten. Denk bijvoorbeeld aan vervuilde pagina’s, te lange conversiepaden, te lange laadtijd en gebrek aan gebruiksvriendelijkheid. Bekijk deze 9 conversie killers en voorkom omzetverlies!

Lees meer
Bekijk alle blogs

Kies voor True People en creëer impact met je digitale oplossing.

Neem contact op

Snel naar

Volg ons

62054708NL854620345801NL66RABO0103888195